Na nové koľajnice sa sťažujú cestujúci i vodiči električiek
Cestovanie na rekonštruovaných električkových tratiach nie je také bezproblémové, ako by malo byť. Viacerí cestujúci sa nám posťažovali, že na niektorých miestach sa musia počas jazdy poriadne držať, aby nespadli.
Košičanka Viera nám napísala, že dennodenne cestuje električkou po Terase. „Zvyknem nastúpiť na Bardejovskej na provizórnej zastávke. Až po zastávku pri magistráte je to celkom v poriadku. Potom sa však električka počas jazdy začne kývať a tak je to na viacerých miestach až po zastávku pri novej nemocnici. Človek má, najmä pri vyšších rýchlostiach, obavy, že sa električka môže vykoľajiť…“
Podobné postrehy majú ďalší cestujúci, napríklad aj pri vychádzaní z obratiska Botanická záhrada na ulici B. Němcovej alebo na Komenského ulici. „Sú to čerstvo vynovené úseky, na ktorých by takáto chyba krátko po skončení rekonštrukcie vôbec nemala byť,“ myslí si Viera.
[ad][/ad]Na vlastnej koži
Vynovené trate sme sa rozhodli absolvovať sami priamo v električke. Deviatkou sme sa zviezli z konečnej pri Lokomotíve po dočasnú provizórnu zastávku na Bardejovskej. Prvé kývanie zo strany na stranu sa objavilo pri Poliklinike Sever na Komenského ulici. Električka tadeto šla pomaly, ale vieme si predstaviť, že pri vyššej rýchlosti sa musia stojaci cestujúci pre istotu pevnejšie niečoho chytiť.
Ďalším úsekom, na ktorom sa objavili pravdepodobne nerovnosti koľajníc, je časť trate medzi zastávkami pri novej nemocnici a budovou magistrátu. Na viacerých miestach v oboch smeroch sa električka opäť začala kývať. Chytiť sa najčastejšie sedadla museli najmä tí, ktorí sedeli na sedadlách umiestnených pri bočných stenách.
Pri ceste medzi nemocnicou a amfiteátrom sme už podobné výkyvy nezaznamenali.
Nepríjemné a dosť výrazné kývanie električky sme zaznamenali aj počas jazdy sedmičkou pri výjazde z obratiska Botanická záhrada na B. Němcovej.
Opätovné merania
Rekonštrukcia električkových tratí na Komenského ulici a pri obratisku Botanická záhrada bola ukončená pred rokom. Na Terase spustili premávku električiek v marci tohto roku. Všetky spomínané úseky sú teda nové. Ako je teda možné, že už sú na nich miesta, na ktorých električkové vozne hádže zo strany na stranu?
Zhotoviteľom stavby Modernizácia električkových tratí (MET) na spomínaných úsekoch bola spoločnosť Eurovia SK. Otázky o tom, či bola pri preberaní od stavebníkov trať v poriadku a bez nerovností, čo je príčinou takéhoto stavu a čo sa pre nápravu dá urobiť, sme smerovali na viaceré strany. Oslovili sme stavebníka, Dopravný podnik mesta Košice, ktorý trať užíva, ako aj magistrát mesta, ktoré bolo investorom stavby.
„Pred kolaudáciou boli všetky spomínané úseky nielen vyskúšané, ale aj premerané špeciálnym zariadením na meranie odchýlok. Dielo preberali zástupcovia investora, čiže mesta Košice. Pri preberaní stavby neboli zistené žiadne nerovnosti,“ píše v odpovedi za dopravcov i mesto Jozef Marko z komunikačného referátu magistrátu Košíc. Odborníci podľa mesta vylučujú, že by príčinou nerovností bolo „sadanie“ podložia stavby.
Problému sa mesto bude venovať. „Zabezpečíme opätovné premeranie tratí na úsekoch, na ktoré upozorňujú čitatelia. Podľa výsledkov meraní bude zvolený ďalší postup,“ tvrdí J. Marko.
Z Eurovie sme odpovede do uzávierky dnešného vydania KOŠICE:DNES nedostali.
[ad2][/ad2]Obrovská investičná akcia s názvom Modernizácia električkových tratí (MET) sa chýli k svojmu koncu. Stavbári zo spoločnosti Eurovia SK v plnej permanencii pokračujú v prácach na jej poslednom úseku od veľkej kruhovej križovatky na Moldavskej ulici po križovatku pri budove súdov na Štúrovej.
Podľa posledných informácií Eurovia SK opäť posilnila kapacity na stavbe. Pribudli betonári či zvárači, ale aj odborníci z iných profesií. V priebehu tohto mesiaca plánujú začať práce na ťahaní trakčného vedenia. Zároveň ukončujú ukladanie živicového povrchu ciest v bezprostrednej blízkosti trate.
Ako niekoľkokrát zdôraznil riaditeľ košického závodu spoločnosti Štefan Bálint, harmonogram prác sa im zatiaľ darí dodržiavať. Podľa neho by sa mali práce na poslednej zo siedmich ucelených častí stavby MET, ktorá sa začala v novembri 2016, skončiť do konca augusta. To však neznamená, že po nej hneď začnú jazdiť električky. Svoj čas si vyžiadajú ešte potrebné skúšky, kolaudácie a papierovačky.
Na viacerých úsekoch znížili rýchlosť
So stavom zmodernizovaných električkových tratí nie sú úplne spokojní ani vodiči Dopravného podniku mesta Košice.
Viacerí nám potvrdili, že na zrekonštruovaných úsekoch je doprava problematická.
Interný predpis
„Asi najviac sa nám stroje trasú na ulici Boženy Němcovej, ale aj na Komenského a na Terase. Nevieme si vysvetliť, prečo sa to deje, či bola odfláknutá robota, alebo trať ešte sadá. Prejavuje sa to najmä pri vyšších rýchlostiach, vtedy to naozaj hádže poriadne. Už nám interným predpisom na niektorých úsekoch znížili maximálnu rýchlosť, niekde dokonca na tridsiatku. Na Sídlisku Nad jazerom je to pre hluk, lebo obmedzenie platí od ôsmej večer, ale inde určite pre stav trate,“ povedal nám jeden z nich.
Káva sa nevyliala
Starší vodiči si pamätajú, že keď na Terase postavili električkové koľajnice, jazda bola taká hladká, že si pred seba mohli postaviť pohár s kávou a tá sa nevyliala.Dnes napriek tomu, že niektoré trate sú v podstate nové, je niečo podobné nemysliteľné. Platí to aj o ťažších typoch električiek, ktoré predsa len lepšie sedia na trati a menej sa trasú. Podľa vodičov je v súčasnosti najlepším úsekom zatiaľ nezrekonštruovaná trať na Južnej triede smerom do Barce.
[ad3][/ad3] [article slug=”nova-trat-rozbite-cesty-na-jesen-sa-zmeni”][/article]Čitajte viac:
- Chodci musia vydržať nepohodlie
- Eurovia posilnila kapacity na stavbe modernizácie električkových tratí