Odklepnuté – od ministerstva financií si Mesto Košice požičia 14,5 milióna eur
Mestské zastupiteľstvo na pondelkovom rokovaní rozhodlo, že mesto bude žiadať ministerstvo financií o bezúročnú návratnú finančnú výpomoc vo výške 14,5 milióna eur. Hlasovala za to drvivá väčšina poslancov.
Európska komisia totiž rozhodla, že neuzná DPH ako oprávnený výdavok pri modernizácii električkových tratí (MET) a pozastaví jeho preplácanie. Pre magistrát bolo prekvapením, keď sa o tom v minulom roku dozvedel. Situáciu prezentoval ako následok zmeny pravidiel Európskej komisie (EK) už v priebehu projektu. Neočakávaný výpadok financií však musí mesto riešiť.
Kto urobil chybu?
„Trate po zmodernizovaní bude prevádzkovať dopravný podnik, ktorý je na rozdiel od mesta platcom DPH. V rovnakej situácii sa ocitla aj Bratislava. Pri takejto logike však môžu mať problém viaceré obce, ktoré si s pomocou eurofondov budujú napríklad vodovody alebo kanalizáciu. Tie totiž bude prevádzkovať vodárenský podnik, ktorý je tiež platcom DPH,“ povedal na rokovaní primátor Richard Raši.
Na zasadnutí odzneli názory najmä opozičných poslancov, podľa ktorých mala byť nesprávne vypracovaná už žiadosť o eurofondy na MET. Poslanci Jaroslav Polaček a Marcel Gibóda (nezávislí) navrhli, aby zastupiteľstvo zaviazalo primátora nájsť v rozpočte mesta úsporu 4,5 milióna eur pre rok 2018 a 10 miliónov eur pre rok 2019, z ktorej by sa návratná finančná výpomoc mohla ministerstvu financií vrátiť. „Ak by bola chyba v žiadosti, nebola by schválená,“ pripomenula poslankyňa Lucia Iľaščíková (nezávislá).
[ad][/ad]Poslanec Miroslav Špak (exSieť) nesúhlasí s názorom, že EK zmenila pravidlá hry v jej priebehu. „Text vo vykonávacích predpisoch je rovnaký od roku 2013. Pravidlá zmenil náš zákon o DPH z roku 2016. Zodpovednosť by preto mali niesť slovenskí zákonodarcovia. Z praktického hľadiska pre Košice budem určite hlasovať za prijatie návratnej finančnej pomoci,“ povedal M. Špak.
Sú aj iné možnosti
Viacerí poslanci skonštatovali, že električkové trate boli pred modernizáciou v takom stave, že hrozilo ich uzavretie. Aj keby mali opravy stáť mesto 25 percent z celkovej sumy (ak nebude uznané DPH) namiesto piatich percent, je to lepšie, ako keby si to mesto muselo celé platiť z vlastného vrecka.
Záznam z Aktualít TV Košice:Dnes zo dňa: 12.2.2018
Primátor Raši nakoniec rozpravu ukončil zhrnutím situácie. „Modernizácia bola správnym rozhodnutím. Do MET by sme šli, aj keby sme vedeli, že budú za 25 percent ceny. Zmluvy odsúhlasilo ministerstvo dopravy aj poradný orgán Európskej komisie JASPERS. Rokovania podpredsedu vlády Petra Pellegriniho s Európskou komisiou o uznaní DPH za oprávnený výdavok pokračujú a podľa jeho slov môžu byť úspešné. Ak by aj neboli, do úvahy prichádzajú ďalšie možnosti – využiť rezervný fond mesta, alebo úver,“ konštatoval Richard Raši.
Problém s preplácaním DPH pri projektoch spolufinancovaných z eurofondov rieši podpredseda vlády pre informatizáciu Peter Pellegrini s Európskou komisiou. Týka sa okrem Košíc aj Bratislavy. Práve mesto Bratislava naňho vlani upozornilo ešte predtým, ako by mohlo dôjsť k neočakávanému zvýšeniu spolufinancovania.
„V prípade Bratislavy sa to týka projektov zameraných na modernizáciu električkových radiál a budovania nových električkových tratí. V najbližšom čase ide o projekt Modernizácia električkovej trate Dúbravsko-Karloveskej radiály a projekt dvoch častí Nosného systému MHD,“ informovala nás hovorkyňa bratislavského magistrátu Zuzana Onufer.
Podľa jej slov Bratislava vzhľadom na uvedenú situáciu vyčlenila v tohtoročnom rozpočte rezervu 10 miliónov eur v prípade, že by došlo k navýšeniu spolufinancovania spomínaných projektov zo strany mesta pre rok 2018.