Parkovanie má spravovať mesto, tvrdí väčšina kandidátov. Rezidentský systém by zachovali
Komunálne voľby na Slovensku sa uskutočnia 10. novembra. Denník KOŠICE:DNES pripravil anketu so všetkými kandidátmi na primátora Košíc. Poskytli odpovede na celkovo sedemnásť otázok, v ktorých približujú voličom svoje predstavy o spravovaní mesta. Seriál zverejňujeme v pondelok, stredu a piatok až do volieb. Dnes pokračujeme šiestou otázkou. Chýbajú odpovede Džemala Kodraziho (nezávislý), ktorý sa odmietol zúčastniť ankety.
Aký model parkovania v historickom jadre a širšom centre preferujete? Ste za rezidentský systém parkovania na sídliskách (spoplatnenie parkovacích miest cez ročné karty pre rezidentov a vytlačenie cezpoľných a firemných áut)?
Alena Bašistová (42), nezávislá kandidátka
Som za to, aby parkovanie v historickom centre bolo spoplatnené. Jadro Košíc je unikátne, nie je možné z neho robiť jedno veľké neriadené parkovisko. Každé mesto si chráni svoje centrum, ak prídeme do Prahy, Paríža, Budapešti – sme radi, že sa nepredierame pomedzi autá ako chodci, a ako vodiči rešpektujeme miesta pre parkovanie. Čo sa rezidentov-motoristov týka, každý, kto má v lokalite trvalý pobyt, mal by bez problémov doma aj zaparkovať. To je priorita. Riešila by som maximálny počet áut pre bytovú jednotku prostredníctvom ročných kariet s jednotnou tarifou na auto. Cezpoľní návštevníci majú priestory vo verejných garážach, za parkovanie „firemných“ áut by mala zodpovedať spoločnosť, ktorá ich vlastní. Ako riešenie vidím vybudovanie zberných parkovísk pre dodávky a nákladné autá. Čo sa týka EEI verzus mesto Košice, som za ukončenie zmluvy a ošetrenie v rámci VZN. Ďalej budem presadzovať pravidelný zber vrakov a urýchlenie procesu ich odtiahnutia.
Ján Dečo (56), nezávislý kandidát
Som jednoznačne za odchod EEI a za prevzatie parkovania pod správu mesta alebo spôsobilej mestskej organizácie. Viem určite povedať, že ak budem zvolený, nebudeme v Košiciach platiť za parkovanie viac než platia vodiči v Bratislave, ako je tomu teraz. Ak my tu v Starom Meste zaplatíme za týždeň parkovania takmer o sto percent viac než v Bratislave – to nie je podnikanie v súlade s dobrými mravmi, to je úžera.
Jaroslav Džunko (67), nezávislý kandidát
Parkovací poriadok by nemal obmedzovať slobodu auto-pohybu obyvateľov a cudzích návštevníkov Košíc. Parkovacie automaty sa musia programovo vylepšiť, aby ten kto potrebuje zaparkovať iba na pätnásť minút, nebol nútený platiť celohodinovú sadzbu. Cena celodenného parkovania je vysoká. Pred bytovkami by sa parkovanie nemalo spoplatňovať. Zmenou zákona o cestnej premávke umožniť parkovanie aj na užších chodníkoch tak, že medzi dvojicou áut bude „uhýbacie“ miesto. Som za výstavbu jednoduchého bezplatného parkovacieho poschodia a individuálnu ekologickú úpravu parkovacieho miesta.
Richard Havrilla (52), nezávislý kandidát
Zachovám výber parkovného, no zverím ho pod správu mesta. Zároveň otvorím diskusiu s poslancami mesta o tom, či parkovanie má alebo nemá vytvárať zisk. Ak má, tak celý zisk z neho vrátiť adresne a cielene Košičanom. Napríklad v podobe rozširovania zelene, nových parkovacích miest, výstavby detských ihrísk a podobných investícií, ktoré zlepšujú životný komfort obyvateľov. Na základe tejto diskusie stanovíme ceny parkovného.
Štefan Horváth (63), Národná koalícia
Parkovanie v meste je ako boľavý otlak na nohe. Vnímam ho ako aktuálny problém, ktorý musí byť prednostne riešený na racionálnom základe bez emócií a vo väzbe na projekt integrovanej mestskej dopravy. S tým súvisí aj vybudovanie záchytných parkovísk pre každý cestný smer do Košíc. Nateraz musíme počkať, ako dopadne súdne konanie v spore mesta a nájomcu parkovísk firmy EEI.
Milan Lesňák (38), nezávislý kandidát
Skúsenosti iných samospráv, hlavne v zahraničí, ukazujú, že túto službu vo verejnom záujme by mali spravovať samotné mestá, prípadne obce. Už len z historického hľadiska, že väčšinu parkovacích miest vybudovali samosprávy, je na mieste, aby za rezidentský systém parkovania inkasovali peniaze práve samosprávy a následne ich investovali do výstavby moderných parkovacích domov (podzemných, nadzemných) podľa potrieb mestských častí. To zabráni rapídnemu úbytku zelene na sídliskách.
Viliam Novotný (45), Šanca, Sme rodina – Boris Kollár, DS
Predovšetkým treba vypovedať neplatnú zmluvu s EEI. Žaloba bez vypovedania zmluvy znamená, že Košičania musia naďalej platiť EEI. Mám predstavu o prevádzkovaní parkovacieho systému mestom. Rezidentský systém sa v širšom centre osvedčil, postupne ho budeme musieť zaviesť aj na sídliskách, kde sa domáci stále viac sťažujú na parkovanie. Košičania – držitelia mestskej karty alebo jej mobilnej aplikácie by však platili za parkovanie v centre menej ako návštevníci mesta. Na sídliskách by stačila mestská karta, bolo by bez poplatkov.
Martin Petruško (45), Smer, SNS
Myslím, že napriek všetkému dianiu, ktoré sprevádzalo implementovanie nového parkovacieho systému v uplynulých troch rokoch v našom meste, sa ukázalo, že rezidentský systém zlepšil situáciu pre obyvateľov, ktorí môžu bez väčších problémov zaparkovať v mieste svojho bydliska. Je iba otázkou času, kedy bude potrebné aplikovať tento systém v celom meste s tým, že tento proces bude musieť nevyhnutne sprevádzať výstavba odstavných parkovísk na sídliskách a v okrajových častiach mesta a tiež ďalšia modernizácia MHD.
Jaroslav Polaček (41), SaS, KDH, SMK, Nova, OKS
Všetci Košičania sa zhodujú na potrebe mestského systému parkovania. Systém, tak ako je nastavený v centrálnej mestskej zóne až na drobné úpravy, je funkčný . Čo sa týka rezidentského parkovania v lokalitách 1 až 10, tu je potrebné systém vyhodnotiť. Súčasná koncepcia ukázala mnoho nedostatkov, a preto mesto musí na základe získaných dát povedať, kde tento systém bol pre obyvateľov prínosom a v ktorých lokalitách naopak spôsobil problémy. Cieľom má byť, samozrejme, nielen uprednostnenie rezidentov s trvalým pobytom v Košiciach, ale aj ponúknutie skutočných riešení pre návštevníkov mesta. Preto bude dôležité prepojiť parkovací systém s MHD.
Ján Struk (60), nezávislý kandidát
Najlepším modelom pri riešení nedostatku parkovacích miest je v širšom centre vybudovať záchytné parkoviská s napojením na integrovanú dopravu. V centre vybudovať parkovacie domy. Domácim rezidentom mesto vystaví a doručí rezidenčnú kartu so symbolickým poplatkom.
Miroslav Špak (43), nezávislý kandidát
Som, samozrejme, za také parkovanie, na ktorom sa nebudú nabaľovať firmy kamarátov vedenia mesta. Som za také parkovanie, ktoré nebude vnímané ako biznis, ale ako príjem peňazí pre mesto, z ktorého musí budovať nové, dostatočné parkovacie kapacity. Pri súčasnom vedení mesta nebolo reálne odovzdať parkovací systém do správy. Nové vedenie to musí zvládnuť, a hlavne transparentne a čo najvýhodnejšie pre Košičanov. Som za rezidentské parkovanie. Dobrú kontrolu. A kvalitnú prácu mestskej polície, ktorá bude slúžiť každému, kto za parkovanie zaplatil, prípadne má na neho nárok.
Vladimír Vágási (56), Most – Híd
Problém parkovania treba zmietnuť zo stola a nechať odborníkov nech prinesú riešenie na základe analýz, z ktorých musia vychádzať. Potom treba dobre prediskutovať riešenie s ľuďmi a je to. Nič zložité.
(ROK, DK)
[article slug=”pred-vobami-urcite-neodstupime-v-prospech-ineho-kandidata-vyhlasuje-vacsina-zaujemcov-o-kreslo-primatora-kosic”][/article]Viac:
- Za menej mestských častí sú jasne len Dečo, Petruško, Polaček a Struk
- Problém v rokovacích maratónoch zastupiteľstva nevidia len Petruško a Vágási
- Žiadne politické čistky, ale nástup odborníkov a transparentné konkurzy, sľubujú kandidáti
[ad3][/ad3]