Po škandále s odmenami na Luníku IX chce mesto vidieť do účtovníctva svojich škôl
Mesto Košice pripravuje po škandále s odmeňovaním zamestnancov v základnej škole na sídlisku Luník IX viaceré opatrenia vo vzťahu k svojim školským organizáciám.
V zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávy je 34 základných a vyše 60 materských škôl. Pod mesto patria aj ďalšie školské zariadenia, ako sú základné umelecké školy, centrá voľného času či školské jedálne.
Základné školy majú právnu subjektivitu, preto sú oprávnené zabezpečovať si účtovníctvo a ďalšiu ekonomickú agendu vo vlastnej réžii. Časť z nich tieto činnosti na úseku finančného a mzdového účtovníctva, ale aj personalistiky a verejného obstarávania zverilo Stredisku služieb škole (SSŠ).
Zámerom samosprávy je, aby vedenie účtovníctva odovzdali tejto rozpočtovej organizácii mesta aj ďalšie školy. V súčasnosti si túto agendu spracúva samostatne ešte štrnásť školských organizácií.
Privilegovaní zamestnanci
Riaditeľ magistrátu mesta Marcel Čop hovorí, že opatrenie je aj reakciou na odhalenia v Základnej škole Ľ. Podjavorinskej 1. Kontrola Útvaru hlavného kontrolóra mesta Košice v škole, ktorú navštevujú výlučne rómski žiaci, zistila, že tam najmä nepedagogickí, ale aj pedagogickí zamestnanci mali viacero vedľajších pracovných úväzkov, a to aj na činnosti, ktoré boli predmetom ich hlavného pracovného pomeru.
V rámci nich riaditeľke naklonení pätnásti zamestnanci dostali za rok a pol okrem platov odmeny v súhrnnej výške takmer 90-tisíc eur. Najviac vyplatili ekonómke školy, ktorej celkový zárobok za niektoré mesiace dosiahol aj viac ako štyritisíc eur. Prípadom sa zaoberá aj polícia.
„Posilňujeme Stredisko služieb škole o jednu pracovnú pozíciu, aby sa mohli prihlásiť a objednať si ekonomické služby aj iné školy. Pochybenia sú totiž najmä v školách, ktoré si vedú účtovníctvo samy alebo cez externé spoločnosti,“ hovorí Čop.
[article slug=”viac-pracovnych-uvazkov-styritisic-eur-mesacne-na-zs-na-luniku-ix-sa-dalo-dobre-zarobit”][/article]Centralizujú aj nákupy
Podľa neho centralizácia účtovnej agendy škôl v stredisku pomôže odhaliť také prípadné extrémy v nakladaní s verejnými prostriedkami, aké sa diali v škole na Luníku IX. Mesto bude mať totiž cez svoju organizáciu prístup k účtovnej dokumentácii školy priebežne po celý rok, nielen k ročnej účtovnej závierke.
Šéf magistrátu dodáva, že SSŠ je v rámci Slovenska pomerne špecifickou organizáciou, ktorá pri vysokom počte škôl v Košiciach má svoje opodstatnenie.
Zjednotenie procesov pod jeho strechu, napríklad v oblasti verejného obstarávania, prináša aj úspory financií v školstve. Nákupy tovarov a služieb zabezpečuje stredisko už v súčasnosti pre 52 školských organizácií.
Služby strediska ponúkla jeho riaditeľka Mária Mižáková riaditeľom škôl na pracovnej porade. Magistrát zatiaľ nepovedal, či už pozná ich odpoveď. Hovorí, že jeho oddelenie školstva je pripravené „v prípade potreby“ urobiť medzi školami aj prieskum záujmu.
Je potrebná zmluva
„Rozpočtová organizácia, ktorá má právnu subjektivitu, musí požiadať SSŠ o ekonomické služby a na základe zmluvy vykonáva stredisko požadované služby,“ vysvetľuje hovorca mesta Vladimír Fabian.
Dodáva, že stredisko je potrebné na poskytovanie činností pre ďalšie subjekty pripraviť nielen personálne, ale aj finančne a technicky. Jedna zo škôl, ktorá má so SSŠ zmluvu na „komplexné zabezpečenie služieb na úseku účtovníctva“, je Základná škola Bernolákova 16. Uzavrela ju v októbri 2018, pár mesiacov po skončení kontroly Útvaru hlavného kontrolóra mesta.
[ad][/ad]Aj fiktívne krúžky
Podľa jej záverov si na škole vyplácali odmeny za vedenie fiktívnych záujmových krúžkov či uzatvárali so zamestnancami dohody o prácach na tie isté činnosti, ktoré im vyplývali z pracovnej zmluvy. V rozpore so zákonom a finančnou disciplínou bolo použitých vyše 37-tisíc eur.
Riaditeľ školy po kontrole požiadal o uvoľnenie z funkcie a dnes je hlavným podozrivým v trestnom stíhaní pre porušovanie povinností pri správe cudzieho majetku, ktorý v tomto prípade vedie košická polícia. Zmluvu so strediskom tak podpísala už nová riaditeľka. Za všetky úkony vedenia účtovníctva platí ZŠ Bernolákova 16 tristo eur mesačne.
Mesto Košice na školy vynakladá najväčšiu časť výdavkov svojho rozpočtu. Peniaze na mzdy a prevádzku škôl dostáva ako normatívne finančné príspevky zo štátneho rozpočtu. V roku 2019 to bolo vyše 28 miliónov eur. Návrh rozpočtu na tento rok počíta s transferom od štátu vo výške viac ako tridsať miliónov eur.
Stredisko služieb škole
- vzniklo v roku 2002 ako rozpočtová organizácia mesta Košice
- na základe zmlúv zabezpečuje za odplatu školám na území mesta vybrané činnosti finančného účtovníctva, mzdového účtovníctva, personálnej agendy a verejného obstarávania
- mzdovú a účtovnú agendu spracováva v programe VEMA
- v posledných dvoch rokoch v predmete zmlúv pribudlo spracovanie a ochrana osobných údajov
- riaditeľkou a štatutárnym orgánom strediska je Mária Mižáková
- vlani stál chod strediska 612-tisíc eur, tento rok sa počíta už s nákladmi 763-tisíc eur
Nasadia aj špecializovaného kontrolóra
Posilnenie Strediska služieb škole nie je jediným opatrením mesta Košice, ktoré má zabrániť zneužívaniu verejných prostriedkov v jeho školách.
Od Nového roka pribudlo jedno pracovné miesto aj na referáte auditu a kontrolingu magistrátu. Obsadil ho zamestnanec, ktorý sa má zaoberať výlučne finančnou kontrolou školských organizácii.
„Školám sa bude venovať priebežne a nie až na základe podnetov, že sú tam podozrenia z pochybení. Nedostatky v nakladaní s financiami mesta by to malo eliminovať už v začiatkoch,“ povedal riaditeľ magistrátu M. Čop.
Referát auditu a kontrolingu vznikol v apríli pri reorganizácii magistrátu po nástupe primátora Jaroslava Polačeka (nezávislý). Práve previerka tohto útvaru od polovice novembra do polovice decembra odhalila v personálnej a mzdovej agende Základnej školy Ľ. Podjavorinskej viacnásobné porušenia zákonov.
Kontrola po kontrole
Trojčlenná kontrolná skupina referátu nastúpila do školy na Luníku IX už po kontrole Útvaru hlavného kontrolóra mesta. Dospela k rovnakým záverom, preverovala však až viac ako trojročné obdobie a niektoré zistenia vo svojej správe popisuje podrobnejšie.
Menuje osemnástich zamestnancov, ktorým boli dlhodobo vyplácané neprimerané odmeny. V rozpore so zákonom neboli nijako zdôvodnené kvalitou vykonávaných prác či plnením mimoriadnych úloh.
Sú medzi nimi ekonómka školy, hospodárka, mzdová účtovníčka, vedúca školskej jedálne, údržbár, ale aj všetky tri zástupkyne školy či viacerí učitelia. Osobné príplatky a odmeny podľa kontrolórov dostávali za činnosti, ktoré im vyplývali z ich pracovnej pozície.
Najmä nepedagogickí zamestnanci školy mali viacero pracovných pomerov, ale v evidencii dochádzky kontrolóri zistili, že počet zapísaných pracovných hodín nepokrýval všetky tieto úväzky. Niektoré vykázané práce, za ktoré dostali zaplatené, ani nemohli reálne vykonávať.
Nefunkčný bazén
Takým prípadom bol strojník, ktorý okrem tohto stopercentného úväzku mal aj jeden čiastočný na pozíciu školníka. „Podľa informácií, ktoré nám poskytli zamestnanci školy, je bazén dlhodobo nefunkčný, preto nemohol vykonávať činnosť strojníka,“ uvádza referát auditu a kontrolingu.
Vybraní zamestnanci ZŠ sa tiež nestravovali v školskej jedálni rómskej školy. Doniesli potvrdenie od lekára, že na to majú zdravotné dôvody. Dostávali preto stravné lístky, a to štvrť roka vopred.
Škola tiež od magistrátu pri zostavovaní svojho rozpočtu žiadala na osobné príplatky nižšiu sumu, ako nakoniec na tento účel použila.
[ad2][/ad2]