19.09.17

Poslanec Dečo: DPMK je pred kolapsom!

foto: Veronika Janušková

Búrlivú debatu na včerajšom zasadaní mestského zastupiteľstva vyvolal pôvodne nezaradený bod, ktorý navrhol poslanec Ján Dečo (na snímke hore). Vyhlásil totiž, že Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) je pred finančným a personálnym kolapsom!

Poslanec, ktorý je zároveň členom Dozornej rady DPMK, vychádzal zo správy, ktorú vypracovala mestská komisia. Jej cieľom je posúdiť potreby dofinancovania podniku. Riaditeľ DPMK ju zriadil na základe uznesenia mestského zastupiteľstva, ktoré ho tým poverilo. Členmi komisie boli interní aj externí pracovníci firmy, ale aj odborári a zástupca mesta.

Na každý kilometer doplácajú 27 centov

V zhrnutí správy komisie sa podľa slov poslanca Deča doslova píše: „Dopravný podnik nemá dostatok finančných prostriedkov na obnovu svojho majetku. Nemá peniaze na investičné plánovanie, a to sa dlhodobo neplní. Úverová zaťaženosť je príliš vysoká, takže onedlho si s podnikom budú banky môcť robiť akékoľvek rošády,“ uviedol Dečo.

Celkové náklady na jeden vozokilometer dosahujú podľa neho 2,47 eur. Dotácie od mesta sú vo výške 1,06 eur na vozokilometer. Podnik má aj príjmy z predaja cestovných lístkov, ale napriek tomu predstavuje strata 27 centov na každý vozokilometer. „Na prvý pohľad to nie je vysoké číslo, ale keď to vynásobíme objednanými výkonmi v objeme približne 15 miliónov vozokilometrov ročne, dostaneme stratu 4,049 milióna eur,“ tvrdí mestský poslanec. 

Príklad z Ostravy

Podľa informácií zo správy komisie, ktorej členovia sa snažili určiť výšku potrebného dofinancovania DPMK, treba porovnať údaje s dopravnými podnikmi porovnateľných miest. Porovnateľná je napríklad česká Ostrava.

„Ak by sme mali dosiahnuť rovnakú úroveň financovania ako ostravský dopravný podnik, museli by sme dotáciu zvýšiť o 24 percent. My ju však zvyšujeme o dve percentá. Dopravcovia potrebujú okolo 20 miliónov ročne, my im schvaľujeme 16 miliónov,“ vyratúva J. Dečo.

Rezervy sú, samozrejme, aj priamo v podniku, ale prví by si mali priznať chybu za súčasnú situáciu poslanci mestského zastupiteľstva a vedenie mesta. 

„Práve od zastupiteľstva čakám, že z neho vyjde iniciatíva na riešenie dofinancovania a ďalších problémov priamo v dopravnom podniku. Môže sa stať, že pred Vianocami bude zrazu napríklad 200 vodičov práceneschopných a potom budeme mať v meste naozaj veľký problém,“ upozorňuje poslanec. 

Ľubo Ferko

Priemerný vek vodičov je 50 rokov  Stabilita a atraktivita nosných profesií v podniku je katastrofálna, píše sa v záveroch správy, ktorú ešte musia analyzovať odborné referáty na magistráte. Ide najmä o vodičov autobusov, ktorých chýba najviac. Nedávne opatrenia DPMK prispeli k čiastočnému vyriešeniu, ale to nestačí.   „Personálny kolaps môže naozaj nastať. Atraktivita povolania vodiča autobusu je nízka, zamestnanci odchádzajú. Priemerný vek vodičov je okolo 50 rokov. Toto sa malo riešiť už dávno. Čakáme, že mesto podnik dofinancuje, ale máme pripravené aj ďalšie kroky, o ktorých teraz nebudeme hovoriť,“ tvrdí šéf odborov dopravného podniku Ivan Horváth.  Ešte nedávno si museli adepti na prácu vodiča autobusu platiť získanie oprávnenia sami. Dnes sú v DPMK radi, ak mladému mužovi vodičák môžu zaplatiť. Ako hovorí J. Dečo, stáva sa aj to, že takýto vodič pracuje v dopravnom podniku len krátko, aby získal potrebnú prax pre prácu kamionistu. Potom odchádza aj za cenu, že peniaze za vodičské oprávnenie vráti.    (FER)

Priemerný vek vodičov je 50 rokov

Stabilita a atraktivita nosných profesií v podniku je katastrofálna, píše sa v záveroch správy, ktorú ešte musia analyzovať odborné referáty na magistráte. Ide najmä o vodičov autobusov, ktorých chýba najviac. Nedávne opatrenia DPMK prispeli k čiastočnému vyriešeniu, ale to nestačí.

„Personálny kolaps môže naozaj nastať. Atraktivita povolania vodiča autobusu je nízka, zamestnanci odchádzajú. Priemerný vek vodičov je okolo 50 rokov. Toto sa malo riešiť už dávno. Čakáme, že mesto podnik dofinancuje, ale máme pripravené aj ďalšie kroky, o ktorých teraz nebudeme hovoriť,“ tvrdí šéf odborov dopravného podniku Ivan Horváth. Ešte nedávno si museli adepti na prácu vodiča autobusu platiť získanie oprávnenia sami. Dnes sú v DPMK radi, ak mladému mužovi vodičák môžu zaplatiť. Ako hovorí J. Dečo, stáva sa aj to, že takýto vodič pracuje v dopravnom podniku len krátko, aby získal potrebnú prax pre prácu kamionistu. Potom odchádza aj za cenu, že peniaze za vodičské oprávnenie vráti.  

(FER)


Stav je stabilizovaný, tvrdia dopravcovia

Podľa primátora Richarda Rašiho boli niektoré vyjadrenia poslancov na adresu mesta a dopravného podniku demagogické. 

„Dopravný podnik nie je pred kolapsom. Chceme spoločnosť dofinancovať tak, aby sa vyhla akýmkoľvek problémom,“ uviedol Raši, podľa ktorého bol problém s vodičmi, no vedenie podniku robí všetko pre to, aby normálne fungoval. Podľa Rašiho sa ešte komisia na riešenie problémov DPMK stretne a na základe jej záverov dôjde k navýšeniu financovania v rozpočte na rok 2018.

foto: Veronika Janušková
foto: Veronika Janušková

Dopravný podnik situáciu považuje v súčasnosti za stabilizovanú.

„Nedostatok vodičov je problém viacerých dopravcov. Pripájame sa k iniciatíve Združenia dopravcov Slovenska, ktoré sa snaží o zmenu legislatívy ohľadne minimálneho veku vodiča autobusu. Budeme naďalej pokračovať v aktivitách zameraných na získanie nových, ale aj stabilizáciu súčasných vodičov,“ uvádza DPMK v reakcii na včerajšie vystúpenia poslancov. 

„Každý rok predkladáme reálne požiadavky vo forme finančného plánu, ktorý je vybalansovaný. V júli boli členovia komisie požiadaní o predloženie návrhov na výšku dotácie mesta. Boli predložené materiály jednotlivých členov komisie a posledné pracovné stretnutie sa uskutočnilo 8. septembra,“ píše v stanovisku DPMK.

Dopravný podnik postúpil materiály na naštudovanie a pripomienkovanie odborným útvarom mesta a do orgánov spoločnosti. Následne budú predložené na zasadnutie Mestského zastupiteľstva. „K záverom komisie sa v tejto chvíli vyjadrovať nebudeme,“ doplnil DPMK.

Robo Hakl

Bezodná diera, v ktorej nie je systém?

Do búrlivej debaty o DPMK sa na rokovaní zastupiteľstva zapojili viacerí mestskí poslanci. Prinášame vám niektoré ich názory.

Ján Jakubov: „Nie je pravda, že do podniku sa dlhodobo nefinancovalo. Za posledných sedem rokov tam prišlo viac financií ako za dvadsať rokov predtým.“

Igor Jutka: „Suma, ktorú budú dopravcovia žiadať, sa bude pohybovať v miliónoch eur. Treba sa zamyslieť aj nad tým, ako sú dobudované všetky tri trakcie MHD v Košiciach a či sú všetky potrebné.“

Alfonz Halenár: „Mali by prestať politické nominácie do vedenia DPMK. Treba tam profesionálov a treba hovoriť aj o tom, že robia výkony vo verejnom záujme, takže podnik nemôže byť ziskový. Trend je taký, že MHD zažíva pokles všade a je úlohou mesta, aby propagovalo výhody cestovania MHD oproti individuálnej doprave.“

Jaroslav Polaček: „Komisia je len divadielkom, ako vytĺcť pre DPMK peniaze. Podnik je bezodná diera, v ktorej nie je systém.“

(FER)

 

Čítajte viac: mhd dpmk

DNES
Zdieľať článok:

Newsletter

Prihláste sa na odber newslettra a odoberajte novinky z KOŠICE:DNES

Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislativy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačítko "odhlásiť sa z newslettra" v každom e-maile.

Diskusia

Používaním stránok KOŠICE:DNES.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.Viac info

súhlasím