Prednosť električiek až po modernizácii tratí
O preferencii električiek v systéme dopravy na košických cestách sa hovorí už dlho najmä v súvislosti s modernizáciou električkových tratí. Ako je to však v skutočnosti? Funguje či nefunguje?
Práve preferencia električiek, ako už niekoľkokrát potvrdili z košického magistrátu, bola jednou z podmienok pri získavaní eurofondov na rekonštrukciu električkových tratí. Časť z nich, teda úsek od Staničného námestia cez Kuzmányho ulicu až po Námestie Maratónu mieru, ktorý sa staval v rámci stavby IKD, je už vyše dvoch rokov hotový.
„Ako je to so spomínanou preferenciou na tomto úseku? Určite funguje pri Mestskej krytej plavárni a možno aj pri Hlavnej pošte. Na križovatkách Štúrovej s Moyzesovou a Kuzmányho ulicou však električky musia stále dosť dlho čakať na zelenú. Trochu lepšie je to pri Angels aréne. Nemali by však preferencie fungovať na celom už hotovom úseku?“ pýta sa čitateľ denníka KOŠICE:DNES.
Zladiť odchody zo stanice
O fungovaní preferencie električiek na Ulici protifašistických bojovníkov pri krytej plavárni niet pochýb. Keď ju v roku 2016 spustili a električky dostali absolútnu prednosť, okamžite sa začali tvoriť v smere zo Štefánikovej k Auparku dlhé kolóny áut neraz siahajúce ďaleko za Jakabov palác.
„Bolo by dobré, aby električky odchádzajúce zo stanice chodili v určitých intervaloch, a nie pokope dve aj tri za sebou. Naozaj sa teraz stáva, že v priebehu troch-štyroch minút prejdú križovatkou aj tri súpravy a v tom čase stojí automobilová doprava z koryta v smere ku križovatke,“ povedal nám vtedy dopravný inžinier Pavel Titl. Dnes je už situácia podstatne lepšia, aj keď podľa reakcií vodičov majú k spokojnosti ďaleko.
[ad][/ad]Niekde áno, niekde nie
Pri Hlavnej pošte električky tiež prechádzajú križovatkou s Poštovou bez zdržania. Na ostatných križovatkách na Kuzmányho ulici, keďže sú tam semafory takmer stále vypnuté, pochopiteľne tiež nečakajú.
Pri Angels aréne sme sa presvedčili, že síce musí chvíľu električka pred križovatkou čakať, ale zelenú má dvakrát v priebehu jedného cyklu.
Na Námestí Maratónu mieru stále musia električky na križovatke dávať prednosť autám idúcim po Hviezdoslavovej smerom k amfiteátru. Rovnaká situácia je na Štúrovej, ani tam zatiaľ automatickú zelenú na križovatkách s Moyzesovou a Kuzmányho ulicou nemajú.
Až na jeseň
Aká je súčasná situácia s preferenciou električiek vrátane miest, kde je už spustená, sme sa pýtali na magistráte. Odpovede na naše otázky zaslané v pondelok sme do uzávierky dnešného čísla nedostali.
Podľa našich informácií z Dopravného podniku sa však systém preferencie električiek naplno spustí a doladí až po úplnom dokončení modernizácie električkových tratí vrátane celej Terasy a veľkej kruhovej križovatky na Moldavskej ulici. Vychádza to na jesenné mesiace tohto roku.
– podľa údajov z Ministerstva vnútra je v Košiciach evidovaných k 31. januáru 2018 spolu 116 841 motorových vozidiel
– z toho je drvivá väčšina osobných áut – 89 713
– motocyklov a mopedov je evidovaných 4 172
– nákladných áut je evidovaných 11 949
– ak prirátame vozidlá evidované v iných okresoch, po košických cestách jazdí každý deň podľa veľmi opatrných odhadov najmenej 100-tisíc motorových vozidiel
[article slug=”ako-dostat-ludi-z-aut-do-mhd”][/article]