Reakcie na avizované zmeny v parkovaní
Magistrát Košíc už zverejnil zmeny, ktoré chystá v masívne kritizovanom Všeobecne záväznom nariadení číslo 157 o parkovaní v širšom centre mesta. Mestskí poslanci by ich mali schváliť na decembrovom rokovaní zastupiteľstva. Mesto napríklad navrhuje znížiť cenu prvej rezidentskej karty na 20 eur. Karty by mali platiť aj v susediacich rezidentských lokalitách. Menej, len 5 eur, za ne majú platiť dôchodcovia nad 62 rokov. Vydávať ich po novom majú už nie na základe trvalého pobytu rezidenta. Dostane ich majiteľ bytu a môže ich poskytnúť napríklad aj nájomníkom. Na parkoviskách v 3. a 4. tarifnom pásme sa zníži na polovicu minimálny časový limit parkovania a tým pádom aj výška minimálneho parkovného. Návštevníci budú môcť medzi pol ôsmou ráno a štvrtou popoludní parkovať aj na rezidentských miestach. Pri školských a zdravotníckych zariadeniach bude parkovanie na nevyhnutný čas zdarma. Primátor však avizoval, že platené parkovanie by malo ostať úplne v rukách firmy EEI, teda je proti spomínanému spoločnému podniku s mestom.
Košičanom, ktorí sa aktívne postavili proti v súčasnosti platnému modelu parkovacieho systému, sme položili tri otázky:
1. Sú podľa vás navrhované zmeny dostatočnou reakciou mesta na výhrady zo strany obyvateľov?
2. Primátor preferuje model, aby správcom parkovania bola výhradne EEI. Je to podľa vás dobré riešenie?
3. Čo vám ešte v návrhoch zmien VZN č. 157 zo strany mesta chýba?
Ladislav Lörinc, organizátor petície za zmenu koncepcie parkovania
1. Nie. Mesto skúša opiť Košičanov rožkom s nádejou, že zmenia názor na túto svätokrádež storočia. Problém je v zavádzanom systéme ako takom. Myslím si, že mesto malo mať pri riešení problematiky parkovania na zreteli verejný záujem a robiť systém založený na službe občanom, nie biznise pre parazitujúce firmy.
2. Podľa odborníkov je to najhoršie z možných riešení.
3. Chýba tomu hlavne koncepčné a dlhodobo udržateľné riešenie, ktoré zapadá do stratégie rozvoja statickej i dynamickej dopravy v našom meste s ohľadom na verejný záujem a peňaženku Košičanov. Vo VZN napríklad znova nenájdete, ako majú parkovať motocyklisti. Cenu znižuje na 20 eur len obyvateľom rezidentských lokalít, nie rezidentom v centrálnej mestskej zóne. Nerieši problematiku garážových domov, záchytných parkovísk a prepojenia na MHD. Určuje zbytočne vysoké ceny parkovného a separuje Košičanov do parkovacích gét, ktoré aj tak nič okrem poplatkov pre EEI neriešia.
Oto Žarnay, mestský poslanec
1. Zapracovaním niektorých pripomienok obyvateľov mesta sa radnica snaží zmierniť napätú atmosféru, ktorej by predišla, ak by spusteniu nového parkovacieho systému predchádzala verejná diskusia s obyvateľmi Košíc. Zmena parkovacieho systému ukázala, aká dôležitá je komunikácia samosprávy s jej obyvateľmi, ak ide o zásadné zmeny v každodennom živote mesta.
2. Stanovisko primátora Rašiho ma prekvapuje, považujem ho za jeho ďalší názorový zvrat v prístupe k riešeniu parkovania v Košiciach. Keďže uznesenie, ktorého súčasťou bol i návrh spoločného podniku predložil sám na rokovanie mestského zastupiteľstva 12. septembra, predpokladal som, že si za ním bude stáť.
3. Odpovedať na túto otázku nemá v tejto chvíli význam, keďže prokuratúra nerozhodla o podaniach namierených proti samotnému obsahu VZN č. 157. Ale v zásade platí, že naďalej trváme na tom, aby parkovací systém spravovalo výhradne Mesto Košice.
Henrich Burdiga, občiansky aktivista
1. Zmena VZN nerieši nič. Mesto síce po tlaku aktivistov a verejnosti trochu ustúpilo, ale my to za víťazstvo nepovažujeme. Mesto a EEI dohodli nejaké kozmetické úpravy, len aby ľudí ukľudnili a aby EEI mohla ryžovať ďalej. Aktivisti aj Košičania sú ochotní platiť, ale za reálne poskytnutú službu a komplexný systém dopravy a parkovania a nie za imaginárne negarantované parkovacie miesta.
2. Nie je to šťastné riešenie, tým by bolo len zriadenie mestskej parkovacej spoločnosti.
3. Vo VZN chýba zásadná vec – zúženie predmetu prenájmu firme EEI tak, ako sme to navrhovali. Jedinou cestou, ako vyhnať EEI z Košíc je využiť dodatok číslo 2 Zmluvy o prenájme medzi mestom a firmou EEI.
Miroslav Špak, mestský poslanec
1. Deväťdesiat percent návrhov a teda pripravovaných zmien obsiahnutých vo VZN č. 157 som navrhol ja. Zlepšovanie parkovacieho systému však vôbec nepovažujem za ukončené. Košičania majú nárok nielen na vylepšovanie parkovacieho systému, ale i určité kompenzácie – napríklad formou optimalizácie cien a trás MHD. Ďalšou samostatnou kapitolou je (ne)činnosť a zlyhávanie mestskej polície. Z toho plynú jednoznačné straty pre mestskú kasu, keďže všetky príjmy z pokút nedisciplinovaných vodičov sú príjmom mesta Košice.
2. Som jednoznačne za spoločný podnik, ktorý zabezpečí jednak jasný prehľad o príjmoch i nákladoch na parkovací systém a umožní mestu aktívnejšie vstupovať do jeho zavádzania. Mesto ako partner pre súkromnú firmu absolútne zlyhalo – komunikačne i manažérsky. Čo sa týka iných riešení, ako napríklad zrušenie zmluvy s EEI, opäť dôrazne upozorňujem na, podľa môjho názoru, teraz už jednoznačné finančné straty v miliónoch EUR hroziace mestu Košice – a teda všetkým Košičanom.
3. VZN č. 157 nerieši ešte niekoľko vecí – napríklad parkovanie na nevyhnutný čas pri železničnej a autobusovej stanici a samozrejme motiváciu Košičanov dochádzajúcich za prácou do centra a motiváciu návštevníkov Košíc používať zberné parkoviská a MHD v jednom balíku štýlom „Odparkuj auto na zbernom a MHD ťa zato odvezie kam chceš“. Je dokonca reálne túto službu dať užívateľom zdarma.
Karol Labaš, občiansky aktivista
1. Nie sú. Mesto cez volených predstaviteľov evidentne zastupuje záujmy súkromnej firmy EEI. Preto mestom navrhované zmeny sú len testom hranice, ktorá by obyvateľov Košíc uspokojila a ktorá by zároveň udržala biznis EEI v Košiciach. Systém považujem od začiatku za zlý a neopraviteľný. Aj keby boli schválené všetky navrhované zmeny (čo tiež nie je isté), EEI nedokáže vyriešiť problémy s parkovaním ani neposkytne službu obyvateľom, za ktorú si platia.
2. EEI do Košíc neprišla ponúknuť svoje služby, ale úmyselne rozdeliť a rozhádať ľudí, spôsobiť zmätok a ťažiť z neho. V tom sa jej darí. Od začiatku ale presviedča, že je neprofesionálnou firmou. V spoločnom podniku by bola pre mesto nespoľahlivým partnerom. Možno ešte viac, než je v terajšom postavení. Nečudujem sa primátorovej opatrnosti, ale mal by ju ešte zvýšiť.
3. Keďže systém parkovania považujem za neopraviteľný, je to pre mňa irelevantná otázka. Predpokladám, že mesto a EEI budú mať dosť starostí už s tým, aby VZN dali do súladu so zákonom podľa protestu prokurátora.
Jaroslav Polaček, mestský poslanec
1. Pokiaľ primátor mesta bude chrániť súkromnú spoločnosť a jej biznis na úkor Košičanov, tak systém parkovania nebude nikdy funkčný.
2. Primátor mesta svoj názor už dávno nemá vo svojich rukách. Prednedávnom práve on predložil návrh na spoločný podnik. Ja podporím jedine mestský podnik so stopercentnou účasťou mesta tak, ako to požadujú Košičania.
3. Mesto Košice k dnešnému dňu nepredstavilo oficiálny návrh zmien a primátor z kontextu vyťahuje len ľúbivé časti, aby upokojil obyvateľov. Dnes je potrebné čo najskôr pozastaviť parkovací chaos, aby nedochádzalo k porušovaniu zákonov a pripraviť taký návrh, ktorý bude právne čistý a ktorý bude pre obyvateľov celého mesta akceptovateľný aj keby to malo trvať ďalší rok.
Foto: Veronika Janušková