Spojí Košice a Prešov spoločný dopravný systém?
Integrovaný dopravný systém (IDS) medzi Prešovom a Košicami by mohol začať fungovať do jedného až dvoch rokov. Povedal to predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Milan Majerský. V Košiciach sa o tejto téme hovorí už viac ako desať rokov.
Prilákať viac cestujúcich z osobných vozidiel do verejných hromadných prostriedkov chcú medzi dvomi metropolami východu cez jednotný dopravný systém. Prepravu by mal zabezpečiť jediný cestovný lístok s využitím rôznych dopravných prostriedkov i prepravcov.
Nový projekt pre cestujúcich
Podľa vyjadrenia Majerského začali rokovania s vedením mesta Prešov i s Košickým samosprávnym krajom (KSK). Hovorí, že ide o nový projekt pre ľahšie a komfortnejšie cestovanie pravidelných cestujúcich najmä za prácou a štúdiom. Medzi mestami sa denne prepraví 30-tisíc až 40-tisíc osôb.
„Zlepšenie v preprave medzi krajskými mestami by bolo zároveň prvým konkrétnym krokom v projekte integrovanej dopravy v kraji, o ktorej sa hovorí už niekoľko rokov, ale zatiaľ bez konkrétneho výsledku,“ konštatoval prešovský župan.
Podľa slov Majerského chcú do projektu vtiahnuť aj primátora Košíc a všetkých dotknutých dopravcov.
„V štádiu príprav je aj text memoranda o integrovanej doprave, ktorý by deklaroval spoločný záujem všetkých zainteresovaných strán vstúpiť do tohto projektu,“ uviedol Majerský. Dodal, že uvažujú aj o zahrnutí cyklodopravy a zdieľaných bicyklov.
[ad][/ad]Koordinácia a modernizácia
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vytvorenie IDS v krajských mestách východu víta. Hovorca spoločnosti Tomáš Kováč povedal, že v prípade vytvorenia spoločnej prepravnej platformy bude podstatná najmä kvalitná spolupráca a koordinácia tak dopravcov, ako aj samospráv.
„Dôležitou súčasťou jeho budovania je taktiež úprava a modernizácie infraštruktúry ako prestupné terminály, záchytné parkoviská, spoločný informačný a tarifný systém,“ uviedol.
S Košicami zatiaľ nerokovali
Podľa vyjadrenia hovorkyne Košíc Lindy Šnajdárovej je mesto otvorené rokovaniam o projektoch, ktoré by vylepšili a skvalitnili dopravu. „Podporíme všetky iniciatívy, ale zatiaľ sme oslovení neboli,“ informovala.
Michaela Karaffová, hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice (DPMK), povedala, že možnosť zapojenia posúdia, až keď im budú známe technické parametre a platforma.
Predseda KSK Rastislav Trnka sa pre KOŠICE:DNES k rokovaniam s jeho prešovským kolegom o vybudovaní IDS do uzávierky nevyjadril.
Nové koľaje aj na Sídlisku Nad jazerom
Vybudovanie IDS v metropole východu prioritne ráta s využitím električkových tratí. Po ich modernizácii a pripojení k bežným vlakovým tratiam by dopravu z centra Košíc do rôznych častí regiónu prepájali vlakoelektričky.
Prvým konkrétnym krokom IDS v Košiciach bol začiatok prvej etapy Modernizácie električkových tratí (MET) – komplexná obnova trate z Námestia Maratónu mieru cez Kuzmányho ulicu a Námestie osloboditeľov až na Staničné námestie v parametroch vlakoelektričiek.
Terminály v nedohľadne
Druhá etapa projektu MET, výmena tratí na Triede SNP a od ulice Štúrovej a Moldavskej, by mala byť hotová na jeseň 2018. Podľa vyjadrenia hovorkyne mesta Lindy Šnajdárovej sa ďalej chcú sústrediť na trate, ktoré neboli zahrnuté do prebiehajúcej stavby MET.
„Modernizovať chceme aj električkovú trať na úseku Alejová – Slanecká cesta. Je to silný prepravný úsek cestujúcich zo Sídliska Nad jazerom s 25-tisíc obyvateľmi,“ dodala.
Zamýšľané napojenie mestských koľají na trate Železníc slovenskej republiky sa síce nezrealizovalo, no na ich prepojenie sa vytvorili podmienky v obratisku električiek na Námestí Maratónu mieru a na Staničnom námestí.
Kedy a z akých financií budú vybudované koľaje na Sídlisko Ťahanovce a tri terminály s odstavnými parkoviskami, ktoré zahŕňa plán košickej IDS, mesto bližšie neuviedlo.
Pripravujú dohodu
Podľa Šnajdárovej je ďalším krokom k vytvoreniu IDS príprava a realizácia materiálu pripraveného v roku 2017 na KSK – Dohoda o spolupráci pri realizácii Integrovaného dopravného systému na území Košického kraja medzi Ministerstvom dopravy a výstavby SR, KSK a Košicami. Mestskí poslanci materiál odsúhlasili v roku 2017, vyjadrenie KSK k materiálu sme do uzávierky nedostali.
Rozhovor s Jánom Šarákom – bývalým manažérom projektu Košickej integrovanej dopravy (KIDS). Mestskí poslanci ho schválili už v roku 2008.
Zaregistrovali ste iniciatívu z Prešova na vytvorenie jednotného dopravného systému?
Prešovská snaha o integrovaný dopravný systém je mi sympatická najmä z dôvodu, že sa jedná o susedné mesto s dlhodobou historickou rivalitou. Zatiaľ čo Košice aktuálne čerpajú z eurofondov obrovské peniaze na výstavbu koľajovej dopravnej infraštruktúry i nákup moderných električiek, o integrovanej doprave v meste sa v posledných rokoch vôbec nerozpráva. Overovacia prevádzka Košického integrovaného dopravného systému ešte v roku 2007 potvrdila, že jeho úspech je závislý od poctivého systémového riešenia všetkého, čo cestujúci očakáva.
O IDS sa v Košiciach hovorí už dlhé roky. Ako vnímate, že dnes je jeho spustenie v Košiciach stále vzdialené?
Celá myšlienka ešte ani nemohla byť zrealizovaná, predbiehali by sme. Ľudí by sme tlačili do služby, ktorá by nebola porovnateľná s osobným vozidlom. Realizácia IDS stále beží, teraz sa robí Modernizácia električkových tratí. Tu som trochu skeptik, ak si porovnáme, aké moderné vlakové súpravy sme mohli dostať z EÚ… Košice radšej kúpili repasované električky bez klimatizácie z ostravskej dielne, aby ľudia dostali prácu. Už toto je nepoctivý krok k tomu, aby IDS fungovala a prilákala ľudí z áut do električiek.
Vnímate progres vo vývoji košického IDS?
Míňanie peňazí z EÚ by v Košiciach nemalo byť cieľom, ale cestou na vybudovanie novej kultúry mestskej mobility. Doterajšie kroky tomu nenasvedčujú. Kritika je okrem električiek aj na zanedbanie výstavby nových električkových tratí na Ťahanovce, či chýbajúce zabezpečovanie služieb súvisiacich s integrovanou dopravou – záchytné parkoviská, výstavba dopravných terminálov.
Mestu sa stále nedarí presvedčiť cestujúcich, aby vymenili automobily za verejnú dopravu. Myslíte si, že IDS by to zmenila?
Systém integrovanej dopravy má byť vyskladaný od infraštruktúry cez dopravné prostriedky až po služby a jednotný cestovný lístok. Musí to byť premyslené a zamerané na občana tak, aby ponuka IDS bola porovnateľná s komfortom auta. V mestskom dopravnom prostriedku musím mať pocit, že som v západnej civilizovanej Európe.