Ako vás na Vianoce obchody donútia k nákupu? Používajú TIETO psychologické triky

Vianočné kampane, veľké zľavy či doprava zadarmo. Pred Vianocami akoby sa so zľavami roztrhlo vrece. Ako ovplyvňujú naše nákupné správanie a prečo zrazu máte pocit, že všetko potrebujete?
Ide naozaj o triky alebo o geniálny marketing spoločností? Pred sviatkami ako je Valentín či Veľká noc sú obchody plné tematických cukroviniek a čokolád. Vianočné sviatky sú pre obchodníkov ešte viac využiteľné. Obchody sú náhle vyzdobené vianočnými ozdobami, falošným snehom a vločkami a niektoré dokonca aj vysvietené vianočnými svetielkami. A vy máte nielen chuť sa nimi kochať, ale v nich aj nakúpiť. Prečo je to tak?
Efekt nedostatku
Vďaka efektu nedostatku máme náhle pocit, že ak je niečo zriedkavé alebo dostupné len na krátku dobu, je potrebné tomu venovať aj väčšiu pozornosť. Tým, že máme dátum Vianoc zafixovaný v našich mysliach, poznáme presný deň, do ktorého musíme stihnúť tieto veci nakúpiť.
Navyše ako zriedkavé nevnímame len tieto produkty, ale aj celý sviatok. Máme v hlave pocit, že ak sa nezúčastníme vianočných nákupov, prídeme o dôležitý sociálny zážitok. S týmto efektom sa spája pominuteľnosť kampaní. Tým, že poznáme presný dátum, kedy sa daná kampaň skončí, máme aj pocit, že ju musíme stihnúť.
V skratke, vnímame, že ak niečo nekúpime, alebo celkovo nebudeme robiť vianočné nákupy, budeme mať pocit, že sme prišli o niečo vzácne. Netreba teda zabúdať na to, že Vianoce nie sú jediným sviatkom, kedy môžete svojej rodine dokazovať, ako vám na nej záleží.
Pokračovanie nájdete na druhej strane.
Odporúčané články

Tradičná chuť slovenských šúľancov v slanej verzii s krémovou smotanovou omáčkou a výrazným údeným syrom vás prenesie priamo do kuchyne našich starých mám. Jednoduché zemiakové cesto, jemné prísady a výrazná syrová omáčka robia z tohto jedla sýtu pochúťku, ktorá sa hodí na obed aj večeru. Vyskúšajte domácu klasiku v originálnom spracovaní.

Čím viac času trávime na sociálnych sieťach, tým častejšie prežívame úzkosť, keď ich nemáme k dispozícii. Skúsenosť s týmto pocitom má viac ako polovica populácie Slovenska. Úzkosť bez prístupu na sociálne siete častejšie pociťujú najmä tí, ktorí sa zvyknú porovnávať s inými používateľmi na základe obsahu, ktorý sledujú.

Dnes 5. júla si Slovensko každoročne pripomína príchod solúnskych bratov Konštantína (neskôr Cyrila) a Metoda na územie Veľkej Moravy. Ich misia v roku 863 sa stala základom nielen duchovného, ale aj kultúrneho a vzdelanostného rozvoja slovanských národov.