Ako vás na Vianoce obchody donútia k nákupu? Používajú TIETO psychologické triky
Vianočné kampane, veľké zľavy či doprava zadarmo. Pred Vianocami akoby sa so zľavami roztrhlo vrece. Ako ovplyvňujú naše nákupné správanie a prečo zrazu máte pocit, že všetko potrebujete?
Ide naozaj o triky alebo o geniálny marketing spoločností? Pred sviatkami ako je Valentín či Veľká noc sú obchody plné tematických cukroviniek a čokolád. Vianočné sviatky sú pre obchodníkov ešte viac využiteľné. Obchody sú náhle vyzdobené vianočnými ozdobami, falošným snehom a vločkami a niektoré dokonca aj vysvietené vianočnými svetielkami. A vy máte nielen chuť sa nimi kochať, ale v nich aj nakúpiť. Prečo je to tak?
Efekt nedostatku
Vďaka efektu nedostatku máme náhle pocit, že ak je niečo zriedkavé alebo dostupné len na krátku dobu, je potrebné tomu venovať aj väčšiu pozornosť. Tým, že máme dátum Vianoc zafixovaný v našich mysliach, poznáme presný deň, do ktorého musíme stihnúť tieto veci nakúpiť.
Navyše ako zriedkavé nevnímame len tieto produkty, ale aj celý sviatok. Máme v hlave pocit, že ak sa nezúčastníme vianočných nákupov, prídeme o dôležitý sociálny zážitok. S týmto efektom sa spája pominuteľnosť kampaní. Tým, že poznáme presný dátum, kedy sa daná kampaň skončí, máme aj pocit, že ju musíme stihnúť.
V skratke, vnímame, že ak niečo nekúpime, alebo celkovo nebudeme robiť vianočné nákupy, budeme mať pocit, že sme prišli o niečo vzácne. Netreba teda zabúdať na to, že Vianoce nie sú jediným sviatkom, kedy môžete svojej rodine dokazovať, ako vám na nej záleží.
Pokračovanie nájdete na druhej strane.
Odporúčané články
Kapustové strapačky s údeným mäsom patria medzi najobľúbenejšie tradičné jedlá slovenskej kuchyne. Sú jednoduché na prípravu, plné výrazných chutí a skvele zasýtia. Kombinácia čerstvo uvarených strapačiek, kyslej kapusty a údenej slaniny či mäsa vytvára jedlo, ktoré sa na stole objavuje najmä v chladnejších mesiacoch.
Pred Nežnou revolúciou sme na väčšinu tovarov a služieb robili dlhšie, dožívali sme sa menej rokov a výrazný rozdiel je aj v ponuke, z ktorej si môžeme vyberať. Napriek tomu prežíva mýtus, že dnes sa žije horšie než v roku 1989.

