Dotyky Košíc s morom
Idete za morom na dovolenku do Chorvátska, Grécka, Španielska či Talianska? Skôr ako sa vydáte na cestu, skúste si prečítať zopár nasledujúcich riadkov.
Košice to nie je len názov nášho mesta, ale aj jedného v Čechách, v Poľsku. A dokonca ešte aj názov jednej nemalej lode.

Loď Košice mala tú česť ocitnúť sa aj na známkach.
Košice na mori
Námorná nákladná loď Košice I sa plavila moriami a oceánmi pod vlajkou Československej námornej plavby v rokoch 1963-1986. V rámci vtedajšej československej flotily išlo o jej najväčšie plavidlo. Len jeho dĺžka bola vyše 181 metrov. Odviezlo jedným šupom takmer 27 ton materiálu a ako bonus aj 38 živých členov posádky.
Po 23 rokoch prevádzky našu loď so sympatickým menom Košice Československá námorná plavba predala do Japonska, kde ju zošrotovali. Okrem iného, tam ju aj postavili. Ale už o tri roky, v roku 1989, Československo kúpilo loď, ktorú pomenovali Košice II.
Názvom lode podľa samého seba sa veru nemôže pochváliť každé mesto Československa. Po oceánoch síce plávala aj Praha, Bratislava či Ostrava v lodnej podobe, ale napríklad loď Brno nie, hoc je väčšie než Košice.
Už len rozmýšľam, ako toto meno museli kolomiť, pardón komoliť, cudzí námorníci. Koščice? Kočice? Košiče?…
No okrem lode majú Košice s morom spoločného omnoho viac. Veď z nášho mesta pochádza prvá ženská námorná kapitánka na veľkej výletnej lodi pre až 6000 pasažierov Júlia Kravecová, teraz už s priezviskom Lorencovič.
A v Košiciach pôsobí aj námorný kapitán jachty, ktorú mal už za socializmu, vysokoškolský pedagóg telesnej výchovy, profesor Tomáš Stejskal.
Idete za morom na dovolenku do Chorvátska, Grécka, Španielska či Talianska? Skôr ako sa vydáte na cestu, skúste si prečítať zopár nasledujúcich riadkov.

Vlny v Košiciach od holandského autora Lona Pennocka.
More v Košiciach
Napokon máme predsa len aj more v meste. Od roku 1967 Východoslovenské železiarne každoročne pozývali do Košíc troch svetoznámych umelcov a dvoch z Československa. V roku 1970 sa tak sem dostal vtedy 24-ročný Lon Pennock (1945). Tento bradatý Holanďan patril k najmladším účastníkom onoho ročníka, ba aj celkovo všetkých sympózií v kove. (Konalo sa 6 ročníkov, ak rátame aj nultý.)
Porozhliadol sa a onedlho mu ako Holanďanovi z pobrežného mesta Haag bolo jasné, čo nám chýba. More. Tak nám ho vytvoril a zanechal v Šaci. Pozostáva síce len z piatich vĺn, ale ich nízky počet nemožno reklamovať, keďže Pennock je minimalista.
A čím viac sú jeho Vlny abstraktné, o to viac môžu rozvlniť našu predstavivosť.
Foto 1: Archív Jl
Foto 2: Štefan Čaplovič
Odporúčané články
Vedci zistili, že ľudia v krajinách s rozšírenou viacjazyčnosťou majú menšiu pravdepodobnosť, že vykazujú známky zrýchleného starnutia. Monolingualisti naopak s väčšou pravdepodobnosťou vyzerajú biologicky staršie, ako je ich vek. Už znalosť jedného ďalšieho jazyka má badateľný ochranný účinok, píše ScienceAlert.
Polícia vyzýva motoristov, aby mysleli na prezutie zimných pneumatík včas, a takisto, aby mysleli na ďalšie povinnosti, ktoré by mali splniť pred jazdou počas zimného obdobia. Za nesplnenie týchto povinností hrozí vodičom mastná pokuta!
Letné prázdniny sa končia a nový školský rok so sebou prináša nielen radosti, ale aj každodenné povinnosti. Ranné zhony, organizácia krúžkov, domáce úlohy, pracovné záväzky a starostlivosť o domácnosť sú opäť súčasťou dňa, pričom bremeno organizácie často nesú najmä ženy.