Košičania nechýbali na unikátnych pretekoch: Na liter benzínu prejdú najlepší tisícky benzínu
Tím Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením prof. Aurela Slobodu a doc. Tibora Bugára po šesťročnej prestávke opäť vyrazil so svojím prototypom B&S3 na prestížny Shell Eco-marathon 2015. Jedným z dôvodov bolo, že nechceli chýbať na jubilejnom 30. ročníku, ktorý sa konal v dňoch 21. až 24. mája v holandskom Rotterdame.
Košičania sa po prvýkrát zapojili do tejto súťaže ešte v roku 1994 a potom ďalších 15 rokov až do roku 2009. Tento rok sa košický tím predstavil v kategórii benzínových vozidiel. „Shell Eco-marathon predstavuje pre nás možnosť ukázať študentom a verejnosti, ako preniesť teoretické znalosti do skutočne úsporného prototypu vozidla,“ uviedol k tomu prof. Aurel Sloboda, PhD., zo Strojníckej fakulty TU v Košiciach.
S prototypom B&S3 obsadili nakoniec 25. miesto vo svojej kategórii. Na liter benzínu sa im podarilo prekonať 355 kilometrov. Víťazi z francúzskeho tímu TED z AIRBUS HELICOPTERS Centre de Formation Technique dokázali na liter paliva prejsť 2308 km.
OD DREVENÝCH ÁUT PO NAJLEPŠIE MATERIÁLY
Študentská súťaž o najúspornejšie auto Shell Eco-Marathon sa koná už od roku 1985. Za tých 30 rokov prešla neuveriteľnými zmenami. Z dvadsiatky drevených vozidiel poháňaných motormi z kosačiek sa zmenila na zápolenie viac ako dvesto prototypov z najmodernejších materiálov s futuristickým dizajnom v dvoch kategóriách: prototypy a vozidlá mestského typu (UrbanConcept).
Kým prvý víťaz, švajčiarsky tím Henry, prešiel na liter benzínu 680 kilometrov, minuloročný víťaz, francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, prešiel s litrom benzínu rekordných 3314,9 kilometra. V tomto roku prešli minuloroční víťazi na nový druh pohonu. Ich prototyp poháňal tentoraz stlačený zemný plyn (CNG), pričom aj v tomto roku súťaž vyhrali, keď na ekvivalent jedného litra paliva dokázali prejsť vzdialenosť 2551,8 km. „Sme šťastní z toho, čo sme dosiahli,“ povedal jeden z členov tímu Richard Sampson. Dodal, že najväčšou výzvou pre nich bolo udržať stabilný tlak plynu. „Keď sa nám podarí vyriešiť tento problém, mohli by sme na budúci rok prejsť aj 3000 km/l,“ vyhlásil.
“Súťažný okruh v Rotterdame meria približne 1600 metrov. Túto vzdialenosť musia súťažiace vozidlá v priebehu preteku absolvovať 10-krát – čo je jeden štart, priemernou rýchlosťou 25 km/hod. Čas na okruhu je limitovaný a zachytáva ho časová bója, ktorá je umiestnená v každom vozidle a je rovných 39 minút. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo do kalibrovanej – certifikovanej nádoby, odčíta sa jeho spotreba, vyhodnotí a môže sa v pretekoch pokračovať ďalším pokusom. V priebehu 3 dní môžu absolvovať súťažné vozidlá túto trať 4-krát. Najlepší výsledok je započítaný do celkového hodnotenia,” doplnil Aurel Sloboda.
Foto: AP/Shell Eco-marathon
Odporúčané články
Vianočná kapustnica patrí k neodmysliteľným pokrmom štedrovečerného stola a v mnohých domácnostiach sa dedí z generácie na generáciu. Spojenie kyslej kapusty, údeného mäsa, húb a korenín vytvára výraznú chuť, ktorá je typická pre slovenské Vianoce. Prinášame osvedčený recept v novinovom spracovaní, ktorý počíta s klasickými surovinami aj tradičným postupom prípravy. Polievka chutí najlepšie po odstátí a je vhodná na prípravu aj deň vopred.
Polícia vyzýva motoristov, aby mysleli na prezutie zimných pneumatík včas, a takisto, aby mysleli na ďalšie povinnosti, ktoré by mali splniť pred jazdou počas zimného obdobia. Za nesplnenie týchto povinností hrozí vodičom mastná pokuta!
Pripravte si tradičné slovenské jedlo, ktoré nechýba na žiadnom vianočnom stole ani v nedeľnom obedovom menu. Krok za krokom vám ukážeme, ako dosiahnuť dokonalý vyprážaný bravčový rezeň so studeným zemiakovým šalátom, ktorý chutí presne tak, ako si ho pamätáte z detstva.