Košičania nechýbali na unikátnych pretekoch: Na liter benzínu prejdú najlepší tisícky benzínu
Tím Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením prof. Aurela Slobodu a doc. Tibora Bugára po šesťročnej prestávke opäť vyrazil so svojím prototypom B&S3 na prestížny Shell Eco-marathon 2015. Jedným z dôvodov bolo, že nechceli chýbať na jubilejnom 30. ročníku, ktorý sa konal v dňoch 21. až 24. mája v holandskom Rotterdame.
Košičania sa po prvýkrát zapojili do tejto súťaže ešte v roku 1994 a potom ďalších 15 rokov až do roku 2009. Tento rok sa košický tím predstavil v kategórii benzínových vozidiel. „Shell Eco-marathon predstavuje pre nás možnosť ukázať študentom a verejnosti, ako preniesť teoretické znalosti do skutočne úsporného prototypu vozidla,“ uviedol k tomu prof. Aurel Sloboda, PhD., zo Strojníckej fakulty TU v Košiciach.
S prototypom B&S3 obsadili nakoniec 25. miesto vo svojej kategórii. Na liter benzínu sa im podarilo prekonať 355 kilometrov. Víťazi z francúzskeho tímu TED z AIRBUS HELICOPTERS Centre de Formation Technique dokázali na liter paliva prejsť 2308 km.
OD DREVENÝCH ÁUT PO NAJLEPŠIE MATERIÁLY
Študentská súťaž o najúspornejšie auto Shell Eco-Marathon sa koná už od roku 1985. Za tých 30 rokov prešla neuveriteľnými zmenami. Z dvadsiatky drevených vozidiel poháňaných motormi z kosačiek sa zmenila na zápolenie viac ako dvesto prototypov z najmodernejších materiálov s futuristickým dizajnom v dvoch kategóriách: prototypy a vozidlá mestského typu (UrbanConcept).
Kým prvý víťaz, švajčiarsky tím Henry, prešiel na liter benzínu 680 kilometrov, minuloročný víťaz, francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, prešiel s litrom benzínu rekordných 3314,9 kilometra. V tomto roku prešli minuloroční víťazi na nový druh pohonu. Ich prototyp poháňal tentoraz stlačený zemný plyn (CNG), pričom aj v tomto roku súťaž vyhrali, keď na ekvivalent jedného litra paliva dokázali prejsť vzdialenosť 2551,8 km. „Sme šťastní z toho, čo sme dosiahli,“ povedal jeden z členov tímu Richard Sampson. Dodal, že najväčšou výzvou pre nich bolo udržať stabilný tlak plynu. „Keď sa nám podarí vyriešiť tento problém, mohli by sme na budúci rok prejsť aj 3000 km/l,“ vyhlásil.
“Súťažný okruh v Rotterdame meria približne 1600 metrov. Túto vzdialenosť musia súťažiace vozidlá v priebehu preteku absolvovať 10-krát – čo je jeden štart, priemernou rýchlosťou 25 km/hod. Čas na okruhu je limitovaný a zachytáva ho časová bója, ktorá je umiestnená v každom vozidle a je rovných 39 minút. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo do kalibrovanej – certifikovanej nádoby, odčíta sa jeho spotreba, vyhodnotí a môže sa v pretekoch pokračovať ďalším pokusom. V priebehu 3 dní môžu absolvovať súťažné vozidlá túto trať 4-krát. Najlepší výsledok je započítaný do celkového hodnotenia,” doplnil Aurel Sloboda.
Foto: AP/Shell Eco-marathon
Odporúčané články
Vedci zistili, že ľudia v krajinách s rozšírenou viacjazyčnosťou majú menšiu pravdepodobnosť, že vykazujú známky zrýchleného starnutia. Monolingualisti naopak s väčšou pravdepodobnosťou vyzerajú biologicky staršie, ako je ich vek. Už znalosť jedného ďalšieho jazyka má badateľný ochranný účinok, píše ScienceAlert.
Veľa ľudí je presvedčených, že atramentové tlačiarne sú oveľa vhodnejšie na príležitostnú tlač, pretože sú lacnejšie. Pravdou však je, že ak tlačíte predovšetkým textové dokumenty, nie je problém nájsť v súčasnosti kvalitné, ale hlavne lacné laserové modely. Že neviete, ktoré laserové tlačiarne stoja za to? To je v poriadku. V nasledujúcich riadkoch vám dáme niekoľko tipov.
Vianočná kapustnica patrí k neodmysliteľným pokrmom štedrovečerného stola a v mnohých domácnostiach sa dedí z generácie na generáciu. Spojenie kyslej kapusty, údeného mäsa, húb a korenín vytvára výraznú chuť, ktorá je typická pre slovenské Vianoce. Prinášame osvedčený recept v novinovom spracovaní, ktorý počíta s klasickými surovinami aj tradičným postupom prípravy. Polievka chutí najlepšie po odstátí a je vhodná na prípravu aj deň vopred.