Mladý muž objavil v sebe vášeň pre staré autá
Záľuba vo veteránoch bola odjakživa príznačná skôr pre staršiu vekovú kategóriu. Iba 22-ročný mladík Tomáš Beregsázi je však výnimkou. Pravidelne sa zúčastňuje na zrazoch a v autodielni trávi značnú časť svojho voľného času.
Lásku k starým automobilom v ňom odmalička pestoval jeho otec. „Od mojich desiatich rokov ma brával do mesta na výstavu veteránov. Zúčastňovali sme sa ich ako diváci, keďže sme ešte nemali vlastné auto. Už ako chlapec som túžil šoférovať a nevedel som sa dočkať vodičského preukazu. Tento koníček je pre mňa relax a dobrodružstvo zároveň. Každá jazda v takom starom aute je nezabudnuteľný zážitok,“ začína svoje rozprávanie Tomáš.
Prvého veterána si Tomášov otec Štefan Beregsázi kúpil v roku 2002. Bola to Škoda Octavia, rok výroby 1961. „Mali sme zámer ju renovovať, no nestalo sa tak, pretože otec našiel na burze iné vozidlo. Auto jeho snov. Škodu Felícia Roadster, s ktorou chodíme aj v súčasnosti na zrazy veteránov. Jej renovácia prebiehala od roku 2004 do roku 2007,“ povedal Tomáš. Auto prenajímajú s vodičom aj na svadby, akcie a rôzne oslavy.
Drahé a nedostupné?
Na ich Felícii nechýbalo nič, ale bolo potrebné niektoré diely vymeniť. Pre súčiastky chodili do Brna, kde sa konala veľká burza. „V tej dobe nebol problém zaobstarať súčiastky, no dnes je už situácia iná. Mám známych, ktorí renovovali tento rok a mali veľký problém zohnať diely. A za tie, ktoré sú dostupné, zaplatíte nekresťanské peniaze. Napríklad blatník stál pred trinástimi rokmi 3 000 korún, v dnešnej dobe zaňho dáte 300 eur. Milovníci áut sú ochotní do tejto záľuby investovať nemalé položky,“ povedal Tomáš.
Namiesto rádia hrá zvuk motora
Vybavenie a šoférovanie veterána je iné ako na autách vyrobených v dnešnej dobe. Nemá posilňovač riadenia ani bezpečnostný pás od výroby „Riadenie je nepresné, volant sa ťažko ovláda a brzdy sú menej výkonné ako na moderných vozidlách. Nemáme v ňom rádio, ani nie je potrebné. Pri jazde počúvame zvuk motora a vychutnávame si vietor vo vlasoch,“ vyjadril sa Tomáš. S Felíciou sa už zapojili do rôznych súťaží a výstav. Jedno z najvýznamnejších ocenení je zo zrazu Bankovský kopec v roku 2008. Vtedy vyhrali v súťaži krásy prvé miesto.


Unikátny moped do zbierky
K autám im neskôr pribudol aj historický motocykel Jawa Stadion S-23, na ktorom sa Tomáš zúčastňuje na zrazoch. „Tento moped je vzácny tým, že model S-23 bol určený len na vývoz. Bolo vyrobených 2011 kusov a dodnes je zachovaných približne 50,“ povedal. Na podujatí Cassovia Retro získali prvé miesto za motocykel vyrobený po roku 1945. O rok neskôr, v rovnakej súťaži, si odniesli druhé miesto. Na akcii Šarišský okruh veteránov 2012 vyhrali hlavnú cenu za motocykel po roku výroby 1945. Na Zemplín veterán rallye 2012 získali striebro za najkrajší motocykel po roku výroby 1945 a zároveň druhé miesto za dobové oblečenie na motocykel.
Veterány bez papierov
Niektoré autá na zrazoch majú žlté značky. To sú veteránske evidenčné čísla. Takéto značky majú vozidlá bez dokladov, čiže sa s nimi môže jazdiť iba na zrazy a podobné podujatia. Chodí sa s nimi na pravidelné testy vozidiel a od majiteľov sa vyžaduje, aby sa ich autá čím viac približovali k originálnej verzii. „Našu Felíciu sme kúpili v pôvodnom stave, so všetkými dokladmi. Čiže ju môžeme používať aj na bežné jazdenie,“ vysvetľuje Tomáš.
Nový prírastok
Tomáš dostal od otca na dvadsiate narodeniny Fiat 600 D z roku 1967. Aktuálne sú s týmto autom v priebehu opráv, 90 percent dielov už zrenovovali. „Momentálne je mojím najväčším snom dokončiť ho čím skôr. Máme v pláne sa s ním budúcu sezónu zúčastniť na zrazoch,“ vyjadril sa mladý milovník áut.

Stúpa počet mladých veteránistov
V Košiciach združuje milovníkov starých automobilov klub Cassovia Retro, ktorý organizuje aj obľúbené podujatie Bankovský kopec. Beregsáziovci ho prvý raz absolvovali v roku 2007. Od tej doby sa ho zúčastňujú každoročne. Ani jeden zraz organizovaný na východnom Slovensku doposiaľ nevynechali. „Je to v podstate stretnutie milovníkov áut. Navzájom sa poznáme a každý rok sa radi uvidíme. Najviac ma na zrazoch baví jazda, má to svoje čaro. Ideme celá kolóna, asi sto áut,“ povedal Tomáš. Zraz Cassovia Retro sa naposledy konal v máji, nasledujúci bude 24. septembra. „Počet účastníkov v tomto roku bol približne 180 a každým rokom ich pribúda. „Vekové kategórie sú rôzne, ale posledné roky na nich chodí mnoho mladých ľudí, čo nás veľmi teší. Zúčastnených máme väčšinou z východného Slovenska, prídu aj posádky z rôznych iných kútov republiky. Pridať sa môže každý, kto sa cíti byť dušou veteránista,“ uviedol František Hrabčák z klubu Cassovia Retro.
Pokiaľ chcete také časom poznačené vozidlo udržať v dobrom stave, vyžaduje si to dôkladnú starostlivosť. „Najprv ho detailne umyjeme vodou a špeciálnou hubkou. Neskôr po ňom prejdeme jelenicou, aby na karosérii neostali šmuhy po vode. Na záver je potrebné auto ručne vyleštiť s prípravkami na karosériu, aby lak ostal v čo najlepšom stave. Okrem toho čistíme aj motor a všetky ostatné veci,“ povedal Tomáš Beregsázi. Pri umývaní veterána tak strávia aj celý deň. Každý rok po sezóne, predtým než auto zazimujú, detailne vyčistia aj podvozok vozidla.
Odporúčané články
Čaj môžeme vnímať ako druhý najobľúbenejší nápoj po káve. Tento nápoj vie zahriať počas studených dní, uvoľniť telo, ale aj zlepšiť náladu. Existuje niekoľko stoviek druhov čaju, pričom mnohé z nich sa v domácnostiach používajú ako prírodné liečivá.
Pýtali sme sa Košičanov, ako si predstavujú svoju štedrovečernú večeru. Dali sme im na výber medzi rezňom a rybou. Väčšina sa prikláňala k rezňu a jeden manželský pár bude mať na stole dokonca hneď všetko, aj vyprážané rezne aj rybu, aby si každý prišiel na svoje. Ako je to u vás doma?
Ryžový nákyp so slivkovým lekvárom patrí k tradičným sladkým jedlám, ktoré voňajú detstvom a domácou pohodou. Jemná ryžová hmota, našľahaná s vajíčkami, sa v rúre spája so šťavnatou vrstvou lekváru a vytvára sýty dezert či sladký obed, ktorý zasýti aj poteší.