Mladý muž objavil v sebe vášeň pre staré autá
Záľuba vo veteránoch bola odjakživa príznačná skôr pre staršiu vekovú kategóriu. Iba 22-ročný mladík Tomáš Beregsázi je však výnimkou. Pravidelne sa zúčastňuje na zrazoch a v autodielni trávi značnú časť svojho voľného času.
Lásku k starým automobilom v ňom odmalička pestoval jeho otec. „Od mojich desiatich rokov ma brával do mesta na výstavu veteránov. Zúčastňovali sme sa ich ako diváci, keďže sme ešte nemali vlastné auto. Už ako chlapec som túžil šoférovať a nevedel som sa dočkať vodičského preukazu. Tento koníček je pre mňa relax a dobrodružstvo zároveň. Každá jazda v takom starom aute je nezabudnuteľný zážitok,“ začína svoje rozprávanie Tomáš.
Prvého veterána si Tomášov otec Štefan Beregsázi kúpil v roku 2002. Bola to Škoda Octavia, rok výroby 1961. „Mali sme zámer ju renovovať, no nestalo sa tak, pretože otec našiel na burze iné vozidlo. Auto jeho snov. Škodu Felícia Roadster, s ktorou chodíme aj v súčasnosti na zrazy veteránov. Jej renovácia prebiehala od roku 2004 do roku 2007,“ povedal Tomáš. Auto prenajímajú s vodičom aj na svadby, akcie a rôzne oslavy.
Drahé a nedostupné?
Na ich Felícii nechýbalo nič, ale bolo potrebné niektoré diely vymeniť. Pre súčiastky chodili do Brna, kde sa konala veľká burza. „V tej dobe nebol problém zaobstarať súčiastky, no dnes je už situácia iná. Mám známych, ktorí renovovali tento rok a mali veľký problém zohnať diely. A za tie, ktoré sú dostupné, zaplatíte nekresťanské peniaze. Napríklad blatník stál pred trinástimi rokmi 3 000 korún, v dnešnej dobe zaňho dáte 300 eur. Milovníci áut sú ochotní do tejto záľuby investovať nemalé položky,“ povedal Tomáš.
Namiesto rádia hrá zvuk motora
Vybavenie a šoférovanie veterána je iné ako na autách vyrobených v dnešnej dobe. Nemá posilňovač riadenia ani bezpečnostný pás od výroby „Riadenie je nepresné, volant sa ťažko ovláda a brzdy sú menej výkonné ako na moderných vozidlách. Nemáme v ňom rádio, ani nie je potrebné. Pri jazde počúvame zvuk motora a vychutnávame si vietor vo vlasoch,“ vyjadril sa Tomáš. S Felíciou sa už zapojili do rôznych súťaží a výstav. Jedno z najvýznamnejších ocenení je zo zrazu Bankovský kopec v roku 2008. Vtedy vyhrali v súťaži krásy prvé miesto.
Unikátny moped do zbierky
K autám im neskôr pribudol aj historický motocykel Jawa Stadion S-23, na ktorom sa Tomáš zúčastňuje na zrazoch. „Tento moped je vzácny tým, že model S-23 bol určený len na vývoz. Bolo vyrobených 2011 kusov a dodnes je zachovaných približne 50,“ povedal. Na podujatí Cassovia Retro získali prvé miesto za motocykel vyrobený po roku 1945. O rok neskôr, v rovnakej súťaži, si odniesli druhé miesto. Na akcii Šarišský okruh veteránov 2012 vyhrali hlavnú cenu za motocykel po roku výroby 1945. Na Zemplín veterán rallye 2012 získali striebro za najkrajší motocykel po roku výroby 1945 a zároveň druhé miesto za dobové oblečenie na motocykel.
Veterány bez papierov
Niektoré autá na zrazoch majú žlté značky. To sú veteránske evidenčné čísla. Takéto značky majú vozidlá bez dokladov, čiže sa s nimi môže jazdiť iba na zrazy a podobné podujatia. Chodí sa s nimi na pravidelné testy vozidiel a od majiteľov sa vyžaduje, aby sa ich autá čím viac približovali k originálnej verzii. „Našu Felíciu sme kúpili v pôvodnom stave, so všetkými dokladmi. Čiže ju môžeme používať aj na bežné jazdenie,“ vysvetľuje Tomáš.
Nový prírastok
Tomáš dostal od otca na dvadsiate narodeniny Fiat 600 D z roku 1967. Aktuálne sú s týmto autom v priebehu opráv, 90 percent dielov už zrenovovali. „Momentálne je mojím najväčším snom dokončiť ho čím skôr. Máme v pláne sa s ním budúcu sezónu zúčastniť na zrazoch,“ vyjadril sa mladý milovník áut.
Pokiaľ chcete také časom poznačené vozidlo udržať v dobrom stave, vyžaduje si to dôkladnú starostlivosť. „Najprv ho detailne umyjeme vodou a špeciálnou hubkou. Neskôr po ňom prejdeme jelenicou, aby na karosérii neostali šmuhy po vode. Na záver je potrebné auto ručne vyleštiť s prípravkami na karosériu, aby lak ostal v čo najlepšom stave. Okrem toho čistíme aj motor a všetky ostatné veci,“ povedal Tomáš Beregsázi. Pri umývaní veterána tak strávia aj celý deň. Každý rok po sezóne, predtým než auto zazimujú, detailne vyčistia aj podvozok vozidla.
Odporúčané články
Na Slovensku i vo svete si rímskokatolícka cirkev 1. novembra pripomína prikázaný sviatok Všetkých svätých, zatiaľ čo 2. november je venovaný Pamiatke zosnulých, známej ako Dušičky. Počas týchto dní ľudia tradične navštevujú cintoríny, zapaľujú sviečky a zdobia hroby svojich blízkych. Spomienka na tých, ktorí už nie sú medzi nami, má korene hlboko v histórii a je spojená s dávnymi rituálmi i kresťanskou nádejou na vzkriesenie.
Každoročne vznikne na Slovensku približne 200 požiarov spôsobených nepozornosťou pri varení alebo zlým technickým stavom kuchynských spotrebičov. K 31. októbru tohto roku evidovali hasiči už 147 takýchto udalostí, pričom v desiatich percentách prípadov došlo aj k zraneniu.
Jahňacie ragú je jedlom, ktoré zaručene poteší chuťové poháriky každého gurmána. S jemne duseným mäsom, aromatickými bylinkami a bohatou omáčkou z červeného vína sa toto jedlo stáva ideálnou voľbou na slávnostný obed či večeru. Prinášame vám osvedčený recept, ktorý premení obyčajný deň na kulinársky zážitok.