Nová pandémia dezinfomácií, ako im nenaletieť?

Verte, ale preverujte
Vždy si dohľadajte autora danej informácie. Prejavy, ktoré nemajú uvedeného autora, sú často nedôveryhodné a nemožno im príliš veriť. Takéto techniky využívajú alternatívne médiá. Ak čítate informáciu z neovereného kanálu, môžete si ho preveriť na tomto portáli.
Nad informáciami, ktoré k nám prúdia je potrebné zamyslieť sa a zapojiť kritické myslenie, čo nám pomôže odhaliť klamstvá a nepravdy.
Zo psychologického hľadiska veríme viac známym a príbuzným. Tieto osoby v našom okolí môžu byť ovplyvnené dezinformáciami, no i tak im dôverujeme viac ako tým, ktorých osobne nepoznáme.
Informácie, ktoré sa k nám dostávajú je potrebné overiť ešte aspoň na troch iných miestach, nezávisle od zdroja. Ak preberáme informáciu, tak je potrebné vyhľadať aj iné zdroje, ktoré publikujú rovnakú informáciu. Tým zamedzíme šíreniu poloprávd, hoaxov a dezinformácií a budeme mať komplexný prehľad tém, o ktoré sa zaujímame.

Vyhodnocovanie relevantnosti zdroja je v boji a obranyschopnosti voči dezinfo-scéne kľúčová vlastnosť. Nemôžeme plne dôverovať tvrdeniu od tretích, nepoznaných osôb. Znovu je potrebné overiť zdroj informácie na rôznych informačných platformách. Dohľadanie autora tvrdenia a priama interakcia s ním je často nemožná.
Regulovať, pozorovať, odhaľovať a vyvracať rôzne informácie v súčasnosti je aj pre väčšie spoločnosti, inštitúcie a vlády veľké sústo. Pomáhajú rôzne organizácie a do boja proti pandémii dezinformácií sa stavia aj Európska Únia. Tá publikovala aj prezentáciu a brožúru, ktorá sa snaží vychovať mediálne gramotných ľudí už od stredných škôl. Tieto materiály sú voľne dostupné na tomto linku.
Koho sledovať?
Je na každého slobodnom uvážení, koho bude sledovať, čítať, počúvať a aké informácie bude prijímať vo všeobecnosti. Je však veľmi jednoduché, a zároveň dôležité filtrovať obsah aspoň na sociálnych médiách. Dôveryhodnosť v individuálnych novinárov stúpa a naopak mediálne domy strácajú kredibilitu. Autority, štátne inštitúcie a iné mimovládne organizácie treba sledovať z toho dôvodu, že preberáme informácie priamo od koreňa zdroja. V súčasnosti odhaľuje hoaxy aj Polícia Slovenskej republiky na sociálnych sieťach.
Pozor si treba dať aj na influencerov. Niekoľko prípadov vypovedá o tom, že šírili hoaxy, aj keď o tom sami nevedeli. Problémom pri šírení dezinformácií zo strany vplyvných ľudí v zábavnom priemysle je ten, že ovplyvňujú široké masy ľudí.

Preberanie informácií je pre ľudí existenčne dôležité. Preto je potrebné filtrovať hoaxy, dezinformácie, konšpirácie, polopravdy a iné druhy neúplných a nepravdivých dát. Takéto selektovanie a upozorňovanie na ne vám môže pomôcť s osobným i profesijným rastom.
Denis Dufala
Odporúčané články

Oslavy Dňa mesta Košice vyvrcholili podujatím Cassovia Retro, ktoré v nedeľu zaplnilo Hlavnú ulicu historickými vozidlami, eleganciou minulého storočia a vôňou benzínu.

Už 28. ročník jedinečnej súťaže krásy Miss Spiša a Košického kraja odštartoval pred pár dňami online hlasovanie, ktoré určí, ktorá z finalistiek získa srdcia verejnosti. Podujatie, organizované agentúrou Štýl, je tradičnou oslavou ženskosti, elegancie a výnimočnosti žien z východného Slovenska.

Samospráva ďalej informovala, že oslavy Dňa mesta Košice by sa mali zmestiť do 50-tisíc eur. Ako mesto pripomenulo, v závere minulého roka sa konal 29. ročník Košických rozprávkových Vianoc, ktorý priniesol viac ako 50 akcií pre obyvateľstvo i návštevníkov mesta.