Prečo pri počúvaní mušle počujeme šum mora?

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, prečo v mušliach počujete pláž, na ktorej ste ich našli? Odpoveď na túto otázku vám prinášame nižšie v článku.
Najskôr to najdôležitejšie: Nezáleží na tom, ako veľmi v mušli znie šum mora, v skutočnosti more v mušli nepočujete. Zachytávate okolitý hluk, ktorý sa vytvára všade okolo vás, čomu zvyčajne nevenujete pozornosť.
Na zosilnenie zvuku, t. j. aby ste ho lepšie počuli, potrebujete rezonátor. Chcete si ho vyrobiť lacno a jednoducho? Svojimi ústami vyformujte písmeno „O“ a švihnite prstom po líci. Mali by ste počuť tón. Ak však ústami vytvoríte väčšie alebo menšie „O“, dostanete odlišné zvuky. Necháte ústa, aby naplnili svoj potenciál ako Helmholtzov rezonátor, v ktorom je zvuk produkovaný vzduchom vibrujúcim v dutine s jedným otvorom.
Rezonanciou je aj mušľa, ktorú počúvate. Vo vnútri je mnoho tvrdých zakrivených povrchov, ktoré skvele odrážajú zvuk. V dutine škrupiny rezonuje okolitý hluk, ktorý je zosilnený a dostatočne jasný na to, aby si to človek všimol. Je logické, že mušle rôznych veľkostí a tvarov nebudú znieť rovnako. Spomínaný fakt majú na svedomí rozličné rezonančné komory, ktoré zosilnia odlišné frekvencie.
Skutočnosť, že všetky mušle znejú podobne ako šum mora, je náhodná. Skúste si priložiť akýkoľvek druh Helmholtzovho rezonátora k uchu, bude to mať podobný účinok. Môžete vyskúšať aj pohár, ktorý si obchytíte rukou. Vznikne zvuk, ktorý bude približne rovnaký, aj keď to nebude až tak zvláštny pocit ako pri mušli.
Zdroj: (rd.com, vu)
Odporúčané články

Spomedzi inštitúcií ľudia na Slovensku najviac dôverujú vedcom a vedeckým inštitúciám. Vyplýva to z prieskumu uskutočneného DEKK inštitútom, podľa ktorého dôveruje vedcom 72 percent opýtaných.

Východ Slovenska sa dočkal bohatej snehovej nádielky. Je vaše auto dostatočne vybavené do takéhoto počasia? Ak chcete do cieľa dôjsť bezpečne a bez akýchkoľvek nepríjemností, mali by ste mať okrem zimných pneumatík aj ďalšie užitočné veci.

Výskum Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave ukázal, že Generácia Z má problém rozpoznať politickú reklamu, nerozlišuje medzi názorom, informáciou a manipuláciou a nevie, čo je dezinformácia.