Pri nákupe elektrobusov postupoval DPMK v súlade s pravidlami pre eurofondy
Vozidlo MHD za 5 % z obstarávacej hodnoty? Vďaka eurofondom je to v Košiciach realita. Dopravný podnik zaplatil za jeden elektrobus z vlastných zdrojov 21 000 eur. Snahou vedenia DPMK je využitie čerpania prostriedkov eurofondov na obnovu vozového parku ekologickými prostriedkami za veľmi výhodné nákupné ceny.
Vo vydaní jedného z regionálnych denníkov bol dňa 5. 2. 2015 uverejnený článok s názvom „Košický dopravný podnik už elektrobusy vyplatil. Zatiaľ nedorazili“.
Hlavným „problémom“ z pohľadu autora článku je, že elektrobusy, na ktoré DPMK čerpal financie z eurofondov, sú už vyplatené, ale v Košiciach ešte reálne nie sú. Je to skutočne tak, ale ide o štandardný postup a presné dodržanie Zmluvy o NFP.
Projekt Zníženie emisií znečisťujúcich látok z verejnej dopravy v Košiciach, predmetom ktorého bol nákup 9 ks elektrobusov, je z programovacieho obdobia 2007 až 2013. Všetky projekty, a to nielen z tohto operačného programu, museli byť vysporiadané a uzatvorené najneskôr do 31. 12. 2015, preto sme dodávateľovi uhradili v súlade so zmluvami zálohovú faktúru ešte v roku 2015. Takúto možnosť preddavkových platieb schválila pre Slovensko od 7. 7. 2015 aj Európska komisia.
Termín uhradenia záväzkov bol určený už vo výzve Operačného programu životné prostredie PO315-2 zo dňa 29. 7. 2015 v článku 5.4. Oprávnenosť výdavkov realizácie projektu.
Autor v článku opomenul uviesť aj odpoveď z ministerstva životného prostredia, že cieľom ministerstva bolo využiť nevyčerpané prostriedky eurofondov, takže v tomto prípade, vzhľadom na čas potrebný na zrealizovanie verejnej súťaže, bolo vopred jasné, že plnenie nastane až po 31. 12. 2015, pretože výroba elektrobusov istý čas trvá. Preto sme dňa 14. 12. 2015 požiadali riadiaci orgán MŽP o vykonanie zmeny v Zmluve o NFP, a to predĺženie termínu na ukončenie realizácie aktivít z 31. 12. 2015 na termín do 30. 06. 2016. Dodatok k zmluve o NFP týkajúci sa predĺženia termínu aktivít bol v zákonnej lehote zverejnený.
Pripomíname, že zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku rieši vzťah medzi ministerstvom životného prostredia ako poskytovateľom finančných prostriedkov a DPMK ako prijímateľom pomoci. Dodatok, ktorým sa posunul termín plnenia, bol uzavretý v čase platnosti tejto zmluvy, a preto formulácia z článku „(DPMK) Nedodržal v nej tak záväzné pravidlá pri eurofondoch, že podstatnú zmenu projektu, akou je aj posunutie jeho konca, je možné iba po schválení dodatku k zmluve o NFP“, nie je pravdivá.
Chceme zdôrazniť, že s 95 % finančným príspevkom zo zdrojov Európskej únie sme v rámci 5 % spolufinancovania zaplatili za jeden elektrobus 21 000 eur. Ak to porovnáme s cenou za 12 m dieselový autobus – 182 000 eur – ide o veľmi výhodnú investíciu. Po uvedení do prevádzky 9 elektrobusov vymení v hromadnej doprave 9 dieselových autobusov, ktorých priemerný vek je 14 rokov. Český výrobca SOR Libchavy patrí medzi overených dodávateľov DPMK a o splnení dodávky elektrobusov v zmluvne dohodnutom termíne nemá dopravný podnik žiadne pochybnosti.
Foto: Ivan Fleischer
Odporúčané články
Tento tradičný recept na pečeného králika s cesnakovou omáčkou, špenátom a pečenými zemiakmi kombinuje jemné, šťavnaté mäso so sviežimi prílohami a výraznou cesnakovou chuťou. Ide o klasické slovenské jedlo, ktoré je skvelou voľbou na slávnostný obed alebo rodinné stretnutie.
Grilovaný baklažán v kombinácii so sviežou paradajkovou omáčkou a lahodným halloumi je ideálnym receptom na ľahké a výživné jedlo. Tento jednoduchý pokrm je vhodný ako hlavné jedlo alebo ako príloha na letné grilovanie.
Bryndza, slovenský národný poklad, sa stáva čoraz obľúbenejšou súčasťou modernej kuchyne. Recept na plnené šampiňóny s bryndzovým krémom a pažítkou predstavuje chutné spojenie tradičných chutí a jednoduchého, no elegantného občerstvenia, ktoré sa hodí na každú príležitosť.