Vlakom za UNESCOM – Telgártsky špeciál
Séria výletov nostalgickým Vlakom za UNESCOM bude pokračovať už túto sobotu (9.9) mimoriadnou jazdou nazvanou Telgártsky špeciál.
Telgártsky špeciál štartuje z košickej železničnej stanice v sobotu ráno a cestujúcich čaká návšteva najobľúbenejšej jaskyne Košického regiónu – Dobšinskej ľadovej jaskyne (zapísaná na Zozname svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO).
Okrem návštevy jaskyne sa výletníci v sobotu prevezú aj legendárnou Telgártskou slučkou a unikátnymi viaduktmi, ktoré sa majestátne vypínajú na pozadí krásnej prírodnej scenérie. Cestujúci si budú môcť spraviť výlet aj k prameňu najdlhšej slovenskej rieky Hron pod sedlom Besník.
Táto jazda pritom v pôvodnom harmonograme výletov Vlakom za UNESCOM nefigurovala. „Práve to dokazuje, aký vysoký záujem je o tento produkt cestovného ruchu. Jazda k Dobšinskej ľadovej jaskyni a technickým unikátom železničnej trate okolo Telgártu je prakticky kópiou júlového výletu Leto v Raji. Napriek tomu sa, podobne ako predošlé, vypredala už týždeň pred odchodom vlaku,“ uviedla riaditeľka. Aj tentoraz cestujúcich za svetovým i národným dedičstvom odvezú motorové vozne typu 810.
Organizácia Košice Región Turizmus reagovala na požiadavky viacerých záujemcov, ktorí prichádzali do Regionálneho informačného bodu v Košiciach s dopytom po výlete k Dobšinskej ľadovej jaskyni. „Mnohí z nich sa do vlaku v rámci jazdy Leto v Raji (29.7.) nevošli, preto sme ich nechceli nechať v štichu a rozhodli sme sa výlet k Dobšinskej ľadovej jaskyni a do Telgártu zopakovať“, doplnila L. Vargová Jurková.
Unikátne technické dielo s dĺžkou 2,3 km a prevýšením 31 metrov. Jej súčasťou je aj 1239 metrov dlhý tunel Kornela Stodolu. Vlak vchádzajúci do tunela sa po prekonaní 360-stupňovej slučky o pár minút zjaví na viadukte priamo nad vstupným portálom tunela.
Chmarošský viadukt
Snáď najznámejšou technickou pamiatkou železnice pod Kráľovou hoľou. Tvorí ho 9 kamenných oblúkov, je vysoký 18 metrov a dlhý 114 metrov. Fotografie tejto technickej pamiatky v objatí čarovnej prírody sú notoricky známe.
Telgártsky viadukt
Je vysoký 22 metrov a dlhý 86 metrov. Jeho stredná časť je preklenutá elegantným oblúkom s rozpätím 32 metrov. Bol prvou členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu na železničných tratiach bývalej ČSR.
Prameň najdlhšej slovenskej rieky Hron
Nachádza sa len hodinku chôdze z obce Telgárt. Okolo prameňa vedie aj naša železničná trať, ktorá pod Besníkom prechádza najvyšším bodom spomedzi všetkých železničných tratí na Slovensku (s výnimkou TEŽ).
(Košice región turizmus)
Odporúčané články
Každoročne vznikne na Slovensku približne 200 požiarov spôsobených nepozornosťou pri varení alebo zlým technickým stavom kuchynských spotrebičov. K 31. októbru tohto roku evidovali hasiči už 147 takýchto udalostí, pričom v desiatich percentách prípadov došlo aj k zraneniu.
Bryndza, slovenský národný poklad, sa stáva čoraz obľúbenejšou súčasťou modernej kuchyne. Recept na plnené šampiňóny s bryndzovým krémom a pažítkou predstavuje chutné spojenie tradičných chutí a jednoduchého, no elegantného občerstvenia, ktoré sa hodí na každú príležitosť.
Grilovaný baklažán v kombinácii so sviežou paradajkovou omáčkou a lahodným halloumi je ideálnym receptom na ľahké a výživné jedlo. Tento jednoduchý pokrm je vhodný ako hlavné jedlo alebo ako príloha na letné grilovanie.