21.04.17

Na májovom festivale v Cannes bude prvýkrát v histórii slovenský film - od režiséra z Košíc

foto: Jana Švagr

Tridsaťpäťročný talentovaný režisér a scenárista György Kristóf je rodák z Košíc. Počas štúdia filozofie na univerzite v maďarskom Miškolci začal pracovať pre školské noviny a regionálny denník. Rýchlo však pochopil, že chce svoje názory a myšlienky vyjadrovať obrazom. To ho motivovalo poslať prihlášku na Filmovú a televíznu fakultu akadémie múzických umení (FAMU) v Prahe na katedru réžie. Absolventov prvý celovečerný film OUT teraz prepisuje históriu slovenskej kinematografie - bude sa premietať na jednom z najslávnejších filmových festivalov sveta, ktorý sa tento rok začne 17. mája.

Kristóf si až v Miškolci začal uvedomovať, aký silný zážitok dokáže priniesť sledovanie sfilmovaného diela. „Chcel som vytvoriť podobný zážitok u divákov. Ale potom prišiel ešte dlhší proces, vôbec tomu uveriť, že budem schopný niečo také ako film vytvoriť.“ 

Prvý film natočil k prijímačkám na vysokú školu v Prahe, keď mal 26 rokov. Hneď v prvom ročníku získal jeho film Hranice ocenenie za najlepší film ročníka na študentskom FAMUFEST-e, potom prešiel asi 50 festivalov po celom svete. „Boli to krátke študentské filmy, ktoré som nakrútil počas školy, ale OUT je môj prvý celovečerný film. Musel prejsť dlhý čas učenia a učím sa dodnes, aby mohli vznikať zaujímavé diela,“ prezradil.

Problematika spoločnosti

Inšpiráciu pre svoje filmy čerpá aj od iných režisérov. Všíma si, ako rozmýšľajú, aké diela vytvárajú. Podľa Kristófa je najdôležitejšie hľadanie osobného štýlu a prístupu. Pochopenie obsahu a formy. „Ja sa osobne zaoberám otázkami, ktoré trápia spoločnosť. Tak to bolo aj pri tomto filme. Problémy postsocialistickej spoločnosti ovplyvnili život našich rodičov. Má to radikálny vplyv aj na život našej generácie. Sme povinní o tom hovoriť. Hovoriť o pomalej degradácii, ktorú cítime aj my na vlastnej koži.“

Diváci sa s absurditou filmu môžu stretnúť aj v podobe králika bez uší.
Diváci sa s absurditou filmu môžu stretnúť aj v podobe králika bez uší.

Úspech v Cannes už v roku 2015

L’Atelier je sekcia festivalu v Cannes pre filmové projekty vo vývoji. Sekcia vznikla v roku 2005 na podporu novej generácie filmárov po celom svete. Režisér so svojím scenárom si tam hľadá partnerov a možnosti pre vznik filmu. „Je to sekcia, kde sa nedá prihlásiť. Oni si sami hľadajú projekty, ktoré ich zaujímajú.“ V roku 2015 sa práve scenár filmu OUT dostal medzi pätnásť najsľubnejších svetových projektov podujatia L’Atelier. 

Film bude mať svoju premiéru v máji v Cannes ako prvé slovenské filmové dielo, ktoré sa dostalo do súťažného oficiálneho výberu. Tento úspech sa talentovaný režisér dozvedel v noci, keď mu zatelefonovali priamo z Paríža. „Cítil som radosť nielen kvôli sebe, ale aj z dôvodu historického úspechu pre slovenskú kinematografiu, ktorá sa pomaly a postupne dostáva do povedomia. Pre mňa to znamenalo, že tých päť rokov, čo som investoval do vzniku filmu, malo zmysel, že cesta, ktorou som sa vybral, bude mať pokračovanie,“ povedal rodák z Košíc žijúci v Prahe.

Vo filme si zahrali aj Slovenky. Okrem Évy Bandor aj mladá Judit Bárdos, slovenská herečka maďarského pôvodu, ktorá stvárnila jednu z hlavných postáv.
Vo filme si zahrali aj Slovenky. Okrem Évy Bandor aj mladá Judit Bárdos, slovenská herečka maďarského pôvodu, ktorá stvárnila jednu z hlavných postáv.

O filme  

Celovečerný filmový debut patrí žánrovo do absurdnej existenciálnej drámy. Režisér a scenárista v ňom rozpráva príbeh, ktorý začína na východnom Slovensku v rodisku tvorcu a končí v Lotyšsku na šírom mori. Hlavnou postavou je päťdesiatročný Ágoston, ktorý žil pohodlným, ale dosť šedým životom. Keď stratí prácu v elektrárni, stáva sa zbytočným pre spoločnosť, a tak sa rozhodne vziať svoj život do vlastných rúk: vydáva sa na púť cez východnú Európu. 

Po ceste stretáva rôznych ľudí s bizarnými životnými osudmi. Napríklad Ruslanu, ktorá je bývalá basketbalistka a žije so svojím králikom bez uší. Na konci príbehu prichádza muž do Lotyšska. Cesta ho zbavila starých ilúzií a nachádza novú realitu v podobe veľkej rybárskej lode a života s nepretržitým hučaním vetra na nekonečnom mori. 

„Celé natáčanie bolo náročné, pretože filmové dielo vznikalo na Slovensku, v Maďarsku, Česku a Lotyšsku. Aj herci a štáb pochádzali z viacerých krajín,“ vysvetľuje György Kristóf a dodáva: „Uvidíme ešte, koľko dverí do veľkého filmového sveta mi tento debut otvorí.“ 

Jana Hrabčáková
Foto: Jana Švagr

DNES
Zdieľať článok:

Newsletter:

Prihláste sa na odber newslettra a odoberajte novinky z KOŠICE:DNES

Diskusia
0

Používaním stránok KOŠICE:DNES.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.Viac info

súhlasím