Opereta Noc v Benátkach sa vracia na javisko košického divadla po šesťdesiatich rokoch
Podľa dirigenta Igora Dohoviča Strauss písal operetu Noc v Benátkach pre 21. storočie. Nové naštudovanie pripravili Igor Dohovič a režisérka Dagmar Hlubková.
Typický jazyk Straussa, dynamika, množstvo humorných situácií, nádherné ansámble a samozrejme viedenský valčík. Taká je podľa Dohoviča opereta Noc v Benátkach, ktorá sa už v piatok 24. februára po vyše šesťdesiatich rokoch vráti na javisko Štátneho divadla Košice v novom naštudovaní.
„Straussova opereta Noc v Benátkach má zvláštne postavenie. Je písaná typickým jazykom Straussa – skladateľa, čo znamená, že hudobne nie úplne podčiarkuje talianske Benátky. Určite je však výnimočná a prispôsobená publiku najprv na premiéru v Berlíne a neskôr ešte upravená pre Viedeň. Vytvorenie týchto verzií operety bolo dôsledkom snaženia sa autora o oslovenie konkrétneho publika,“ hovorí o Straussovej operete Dohovič.
Z hudobnej stránky je podľa Dohoviča pozoruhodné využitie napr. talianskej tarantelly, ktorá je však viac typická pre južné Taliansko. Príbeh libreta má milú a zaujímavú zápletku. Veľmi pozoruhodne sú vykreslené postavy a ich charakter vstupnými piesňami. Opereta má dynamiku, množstvo humorných situácií, peknú a aj typickú operetnú hudbu, množstvo nádherných ansámblov, a keď Strauss, tak aj samozrejme viedenský valčík.
„Myslím, že má nová premiéra potenciál osloviť nášho diváka a byť úspešná. Určite diváci strávia v divadle krásny čas a oddýchnu si od všednej reality,“ dodáva Dohovič. Doložil, že pre Košice vybrali kratšiu verziu, aby sa opereta zdynamizovala. Aby ostal v divákoch ten správny zážitok, no zároveň, aby to časovo nenaťahovali. Ostali však základné valčíky, polky, známe melódie.
Košické divadelné publikum podľa Dohoviča operetu miluje. O to, aby si po Kálmánových operetách Čardášová princezná (hrá sa od apríla 2008) a Grófka Marica (premiéra v októbri 2014), získala priazeň aj Straussova Noc v Benátkach, sa bude snažiť aj zaujímavé obsadenie. Z domácich sólistov sa diváci môžu tešiť na Tatianu Paľovčíkovú, Mareka Gurbaľa, Mariána Lukáča, Titusza Tóbisza, Antona Baculíka, Luciu Bujňákovú, Evu Novákovú a v menších postavách aj na Martina Kovácsa, Tomáša Beličáka a Petra Rašiho.
Medzi hosťujúcimi sólistami nechýbajú v Košiciach populárni Filip Tůma a Zsolt Vadász, ale ani Oľga Bezačinská. Operetný debut v Štátnom divadle Košice čaká aj na Pétera Nádasdiho, medzi hosťami sú aj Aneta Hollá a Lilla Dégner. Spevákom budú sekundovať aj činoherci Beáta Drotárová, Ivan Krúpa a Attila Bocsárszky.
Scéna benátskeho karnevalového veselia prinesie zaujímavé spestrenie v podobe nečakaného a neobvyklého prekvapenia, ktoré pripravujú sólisti Jaroslav Dvorský a Maksym Kutsenko, ktorí v tejto operete vystúpia v postave Speváka.
(SITA)
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Milujem Film Noir a Kino Úsmev prinášajú po 5 rokoch znova film noir do metropoly východu, a to opäť v podobe trojprogramu: filmové projekcie, odborná prednáška a výstava obrazov.
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.