Práce na Spievajúcej fontáne idú podľa plánu. Kedy si ju opäť vypočujeme?
Rekonštrukcia Spievajúcej fontány v centre Košíc je po niečo vyše dvoch mesiacoch od svojho začiatku hotová zhruba na 25 percent. Vzhľadom na schválený harmonogram, ktorý počítal s 10 mesiacmi rekonštrukcie, postupujú stavebné práce v miernom predstihu. Ak všetko pôjde tak hladko ako doteraz, pôvodne naplánovaný termín skončenia rekonštrukcie sa z decembra tohto roka môže skrátiť o niekoľko týždňov. Informoval o tom Magistrát mesta Košice.
Rekonštrukcia fontány prišla v hodine dvanástej
O pokroku stavebných prác informovali počas stredajšieho (3. 5.) kontrolného dňa zástupcovia stavebnej firmy Begra primátora mesta Jaroslava Polačeka a riaditeľku Správy mestskej zelene (SMsZ) Martu Popríkovú. Táto bratislavská spoločnosť špecializujúca sa renováciu a výstavbu fontán doposiaľ odkryla jej pôvodné teleso, demontovala technológiu a vymenila aj niektoré poškodené časti. Ako skonštatoval jej zástupca Gabriel Varga, rekonštrukcia fontány prichádza naozaj v hodine dvanástej, lebo niektoré časti fontány boli nielenže v dezolátnom stave, ale aj životu nebezpečné.
Namiesto zeminy betón
Zhotoviteľov trochu zaskočilo aj to, že namiesto zeminy sa v parku pri fontáne nachádzala aj 30 cm hrubá nikde nezakreslená vrstva betónu, ktorú museli rozbiť. Celkovo išlo o 10 metrov kubických betónu. To trochu spomalilo zemné práce, no celkový harmonogram prác to výraznejšie neovplyvnilo. V súčasnosti sa vyrába oceľová konštrukcia, ktorú by chceli namontovať začiatkom júna. Následne začnú s osádzaním a montážou trysiek a kabeláže.
„Dúfam, že zmodernizovanú Spievajúcu fontánu, ktorá patrí medzi ikony nášho historického centra, budeme môcť v testovacej fáze predstaviť verejnosti už začiatkom októbra pred štartom Medzinárodného maratónu mieru,“ uviedol Polaček.
1 milión eur poskytne nadácia U. S. Steel
Celkové náklady na rekonštrukciu dosahujú 1 788 887 eur. V zmysle podpísanej zmluvy o spolupráci poskytne Nadácia U. S. Steel na rekonštrukciu Spievajúcej fontány jeden milión eur, zvyšné náklady pôjdu z rozpočtu mesta. Na projekte bude sprístupnením technologického zázemia fontány spolupracovať aj Národné divadlo Košice.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Obrovská zmena pre Košičanov! Štátne divadlo mení svoj názov
Čo sa zmení?
Spievajúca fontána dostane nové čerpadlá, svietidlá, kabeláž, ozvučenie alebo osvetlenie. Okrem toho umožní projekciu na vodnú hmlu, tak ako je to na Plávajúcej fontáne v Mestskom parku. Zároveň získa prepojenie s Národným divadlom Košice, vďaka ktorému bude možné v reálnom čase prenášať zvuk a obraz z jeho predstavení priamo na vodnú hmlu. Podľa projektového manažéra SMsZ Erika Kuzmu sa obyvatelia a návštevníci mesta môžu po rekonštrukcii tešiť aj na nové vodné efekty, ktoré budú súčasťou novej vodnej hry.
VIAC K TÉME: Spievajúca fontána bude mať nové funkcie
V Košiciach vznikne najväčšia spievajúca fontána na Slovensku. Návštevníkom ponúkne viac ako 750 trysiek, 240 svietidiel a 46 čerpadiel. Rovnako ako v Mestskom parku sa bude dať fontána ovládať na diaľku, čo zjednoduší jej údržbu. Novinkou bude aj aplikácia, ktorá umožní nechať si zahrať pesničku na želanie.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Košice oživia moderné fontány. Šetria energiu a reagujú na počasie











Zdroj: (SITA, mlu)
Odporúčané články
Prinášame prehľad kontaktov a informácie o dostupnosti zariadení opatrovateľskej služby a zariadení pre seniorov, ktoré zriaďuje mesto, mestské časti a kraj. V prípade, ak senior potrebuje pomoc a čaká v poradovníku príliš dlho, existujú aj možnosti domácej opatrovateľskej služby či monitorovanie a signalizácia potreby pomoci.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.