U. S. Steel chce modernizovať svoju výrobu. Turbodúchadlá budú nahradené novými
Košický U. S. Steel plánuje ďalšiu modernizáciu svojej činnosti. Najnovšie sa chce pustiť do dekarbonizácie procesu prípravy fúkaného vetra pre prevádzku „Vysoké pece U. S. Steel Košice”. Projekt spočíva v náhrade časti výrobných zariadení progresívnejšími technológiami s výrazne menším negatívnym vplyvom na životné prostredie a nižšou energetickou náročnosťou. Konkrétne by chcela fabrika vymeniť existujúce technológie parných turbodúchadiel za moderné elektrické.
„Zmena činnosti sa uskutoční v pomocných prevádzkach zabezpečujúcich prípravu fúkaného vetra v rámci cyklu výroby surového železa, inštalovaním novej technológie, ktorá z hľadiska U. S. Steel Košice prispeje k zníženiu emisií CO2 a zvýšeniu energetickej efektívnosti,” uvádza fabrika. Celková úspora skleníkových plynov by mala byť vo výške takmer 130-tisíc ton CO2 v porovnaní s priemerom za referenčné obdobie rokov 2018 – 2022. Úsporu spotreby energie odhaduje na približne 880-tisíc GJ za rok.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: V obci a na Sídlisku Ťahanovce sa plánujú dva nové zelené projekty (FOTO)
Ako objasňuje závod, v troch vysokých peciach sa surové železo vyrába v nepretržitej prevádzke. Ohriaty vzduch obohatený kyslíkom vo vysokej peci spaľuje koks a v procese oxidačno-redukčných reakcií vzniká surové železo, troska a vysokopecný plyn. Ohrievanie vzduchu sa uskutočňuje vo výmenníkoch tepla, tzv. ohrievačoch vetra. Vzduch obohatený kyslíkom sa nazýva fúkaný vietor a jeho výroba je zabezpečovaná tromi základnými turbodúchadlami, v prípade poruchy sa použijú záložné.
Dve turbodúchadlá nahradia elektrickými
Práve existujúce dve turbodúchadlá by mali byť postupne nahradené elektrickými. Jedno z dúchadiel bude použité ako základné a druhé ako záloha. Dodávka fúkaného vetra pre tri vysoké pece bude naďalej zabezpečovaná v rovnakom množstve. Pre dve vysoké pece to bude naďalej pomocou dvoch základných turbodúchadiel s parnou turbínou. Pre jednu vysokú pec ale novým dúchadlom na elektrický pohon. Tá tak bude plne dekarbonizovaná.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Profesionálna umelkyňa priamo v Košiciach. Svoj život zasvätila tetovaciemu svetu (ROZHOVOR)
Zmena technologicky nezasiahne do hlavného hutníckeho procesu. Celkový objem výroby surového železa na prevádzke „Vysoké pece U. S. Steel Košice“ by mal ostať zachovaný na úrovni 4,6 milióna ton ročne.
Zdroj: (SITA, zol)
Odporúčané články
Spoločnosť Wizz Air dnes na tlačovej konferencii v Košiciach oznámila, že od letného letového poriadku 2026 zavedie pravidelné letecké spojenie Košice – Rím. Lietať sa bude dvakrát týždenne na najväčšie talianske letisko, Rím Fiumicino, ktoré vlani vybavilo vyše 49 miliónov cestujúcich, čo ho zaradilo na ôsmu priečku v rebríčku najvyťaženejších európskych letísk. Prvý let je naplánovaný na 31. marec 2026. Letenky od 24,99 EUR jednosmerne sú dostupné na wizzair.com a v mobilnej aplikácii WIZZ.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informuje, že s blížiacim sa sviatočným obdobím očakáva zvýšený záujem o cestovanie vlakmi. Už tradične ide o jedno z najsilnejších období roka, keď sa cestujúci presúvajú za svojimi blízkymi po celom Slovensku.
V nadchádzajúcich dňoch bude prebiehať jesenná údržba a servis tunela Prešov. Súčasťou prác bude aj úplná uzávierka tunela v nočných hodinách, aby mohli pracovníci vykonať potrebné čistenie a servisné činnosti.