Stanička hlási hotovo
Rozostavaná staničná budova Košickej detskej historickej železnice v Čermeli sa dočkala konečnej podoby.
Občianske združenie Detská železnica Košice s výstavbou budovy začalo ešte minulého roku. Po tom, čo uspelo s medzinárodným slovensko-maďarským projektom v súťaži, získalo financie aj na dokončenie tejto stavby.
[ad][/ad]Moderna i nostalgia
Priestory prvej obnovenej staničnej budovy na trati medzi Čermeľom a Alpinkou tak začnú v nasledujúcom období postupne ožívať a plniť svoj účel. „Silným motívom našich úvah bolo vrátiť železničke podobu, akú mala v čase svojho vzniku. Postupne som si však uvedomil, že presná kópia nebude tým najvhodnejším prostriedkom na ceste revitalizácie a modernizácie železničky. Aj samotní stavitelia v čase jej výstavby predpokladali, že drevo v budúcnosti nahradia murované steny,“ povedal predseda OZ Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.
Náročnú úlohu zladiť tieto predstavy zverili dobrovoľníci architektovi a milovníkovi úzkorozchodných železníc Tomášovi Haviarovi, ktorý sa s úlohou popasoval tak, aby stavba svojím charakterom zapadla do obdobia konca 19. storočia.

Prevratná novinka
„Zvonku sme budovu opláštili zatepľovacou vrstvou, dreveným obkladom a hrazdením. Pribudli dobové lampy i smaltované informačné tabule aj v angličtine. Súčasne prebiehali aj práce na dokončovaní interiéru. Asi najprevratnejšou novinkou na stanici sú prvé splachovacie toalety v histórii prevádzky trate,“ približuje novinky Igor Holéczy z detskej železničky.
V minulosti železnička disponovala kompletnou infraštruktúrou. V každej z troch staníc stáli jednoduché drevené staničné budovy. Súčasťou tiež bola výhybňa Vpred, kde sa vlaky mohli križovať. V rámci projektu dôjde v budúcom roku aj k jej obnoveniu. Pôjde tak o najväčšiu investíciu do obnovy železničky za posledné desaťročia.
[ad2][/ad2]
Odporúčané články
Už v nasledujúcej letnej sezóne by sa návštevníci Národného olympijského centra plaveckých športov (NOCKE) mohli spúšťať z jeho novej tobagánovej veže. Pre svoje letné osvieženie budú mať na výber 55-metrový turbo alebo pomalší 90-metrový klasický tobogán.
Vláda v stredu schválila návrh zákona, ktorého hlavným cieľom je zosúladiť slovenskú legislatívu s európskou smernicou o transparentnosti odmeňovania a posilniť tak zásadu rovnakého odmeňovania žien a mužov za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty. Nový zákon má transponovať do právneho poriadku Európsku smernicu (EÚ) 2023/970 z 10. mája 2023, ktorej transpozičná lehota uplynie do 7. júna 2026.
Ide o dôsledok nedávneho nepriaznivého počasia. Ako Mestské lesy informovali, ide o lokalitu pri dobývacom priestore „KERKO“, mapku výskytu možno nájsť na sociálnej sieti.