Richard Sulík chce podporiť vznik výskumného vodíkového centra v Košiciach
V Košiciach by mohlo vzniknúť výskumné vodíkové centrum, ktoré by sa venovalo aj využitiu vodíka na pohon automobilov. Počas stredajšej návštevy Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) to pre novinárov uviedol minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).
Vznik takto orientovaného výskumného centra navrhli ministrovi predstavitelia univerzity a jej Strojníckej fakulty.
„To je myšlienka, ktorá sa mi veľmi pozdáva, aj Košice považujem za vhodné miesto. Ak bude možnosť, že to budem vedieť podporiť, a o niekoľkých možnostiach sme dnes diskutovali, tak určite takéto niečo podporím. Myslím si, že výskumné vodíkové centrum tu v Košiciach bude určite dobrým signálom, že sa dívame aj do budúcnosti,“ povedal minister.
[ad][/ad]Univerzita značne pokročila
Hlavným cieľom ministrovej návštevy na TUKE bolo zistiť, v akom stave je vodíkový výskum na Slovensku, pričom košická univerzita už v tomto smere značne pokročila. Minister poukázal na to, že Slovensko je veľmoc vo výrobe automobilov, zároveň sa však treba zamýšľať, čo bude v budúcnosti.
„Ten elektropohon, elektromobilita sa nezdá byť úplne tá hudba budúcnosti, pretože je tam príliš veľa nevýhod – je to ťažké, krátke dojazdy, výroba tých batérií je veľmi náročná, a tak ďalej. Preto sa treba pozrieť na to, aké sú alternatívy, a to je práve vodík,“ konštatoval šéf rezortu hospodárstva.
Potenciál na ďalší výskum
V tomto smere vidí Sulík tri hlavné oblasti, a to sú výroba, uskladnenie a spaľovanie vodíka. „Práve pri tom strednom článku, pri tom uskladňovaní a vyskladňovaní vodíka do rôznych nádrží je košická univerzita vo svete, dá sa povedať, na jednom z prvých miest, ak nie na prvom. Myslím si, že práve takéto veci treba podporiť,“ dodal. Výskumu vodíka sa pritom na Slovensku venujú aj iné výskumné inštitúcie, minister preto vidí pre krajinu dobrý potenciál na ďalší výskum.
Zamýšľané centrum v Košiciach by sústreďovalo výskumné kapacity a orientovalo by sa nielen na základný výskum. „Išlo by o výrobu vodíka, ale aj o uskladnenie a spaľovanie vodíka. V neposlednom rade by sa sústreďovalo aj na implementáciu vodíkových technológií, čiže aplikáciu vodíka, povedzme, v automobilovom priemysle a rôznych zariadeniach,“ potvrdil novinárom vedúci Katedry energetickej techniky SjF TUKE Tomáš Brestovič. Centrum by spájalo rôzne už fungujúce laboratóriá a technológie do jedného celku a budovalo ďalšiu infraštruktúru.
Ľahší ako vzduch
Problémom vodíka pri využití je, že má veľmi nízku hustotu.
„Je štrnásťkrát ľahší ako vzduch, čiže, keď chcete natlačiť do auta veľké množstvo energie, tak potrebujete využívať extrémne vysoké tlaky, až do 700 barov. Preto musíte využívať zásobníky vystužené uhlíkovými vláknami, aby vôbec zniesli takto vysoký tlak. My sa práve na Technickej univerzite v Košiciach aj v spolupráci so Slovenskou akadémiou vied (SAV) a Univerzitou Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) snažíme vyvíjať nové materiály, ktoré dokážu pojať ten vodík do svojej štruktúry, sú to rôzne práškové zliatiny, a eliminovať tú nevýhodu extrémne vysokých tlakov,“ priblížil Brestovič.
Na SjF okrem iného prezentovali ministrovi vyvinutý prototyp vodíkového metalhydridového kompresora s tepelným čerpadlom, ktorý umožňuje stáčať vodík z nízkeho tlaku na vysoký, pričom vodík neprichádza do kontaktu so žiadnymi pohyblivými časťami.
Súčasťou programu Sulíka na TUKE bolo stretnutie s rektorom Stanislavom Kmeťom a dekanom SjF Jozefom Živčákom. Minister zároveň ocenil aktivity univerzity a fakulty pri výrobe a vývoji ochranných štítov, respirátorov či univerzálneho pľúcneho ventilátora v boji s ochorením COVID-19.
(TASR)
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Vďaka dotačnému programu Košického samosprávneho kraja s názvom Terra Incognita – Krajina nespoznaná, vyrastie v meste Gelnica nová vyhliadka. KSK zo svojho rozpočtu poskytuje financie na podporu cestovného ruchu v rámci celého regiónu. Sprístupnenie vyhliadky pre verejnosť je podľa zhotoviteľa diela predpokladané na leto 2025.
Finančná situácia je kritická nielen v meste Košice, ale aj v jeho jednotlivých mestských častiach. Dôkazom toho je situácia a napätie, ktoré v MČ Košice – Staré Mesto vyvrcholili utorkovým mimoriadnym rokovaním.
Cestujúci na východnom Slovensku by mali počítať s obmedzeniami v železničnej osobnej doprave medzi Prešovom a Kysakom aj medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) z dôvodov výlukových prác na infraštruktúre zabezpečila za dotknuté vlaky náhradnú autobusovú dopravu. Na úseku pri Košiciach nejdu ani rýchliky jazdiace z Košíc do Zvolena a opačne, čiastočne medzi Košicami a Novými Zámkami.