Nová pandémia dezinfomácií, ako im nenaletieť?
Dôveryhodnosť v alternatívne portály, poplašné správy, polopravdy a trend neoverovania informačných zdrojov. To sú hlavné príčiny zlyhania jednotlivcov v prijímaní a poskytovaní informácií, ktoré nás dennodenne obklopujú.
Primárne získavajú ľudia informácie z televízie a následne zo sociálnych sietí. Podľa generálneho riaditeľa O2, Igora Tótha, dôveruje alternatívnym médiám takmer pätina ľudí. Naletieť hoaxom a nepravdivým informáciám môžu aj vysokoškolsky vzdelaní ľudia. Nedá sa teda vymedziť skupina ľudí, ktorá je v tejto problematike najovplyvniteľnejšia a môže zasiahnuť naozaj každého.

Čo sú to dezinformácie?
Je to cielene klamlivá informácia s cieľom manipulovať mienku spoločnosti. Môže byť tiež nástrojom hybridnej vojny medzi jednotlivými štátmi alebo aj inými subjektami, akými sú napríklad politické strany. Laicky, sú to sfalšované správy, ktoré nie sú založené na faktoch ani pravde. Často sa stáva, že sa nepravdivé informácie šíria niekoľkonásobne rýchlejšie, než tie pravdivé.
Šíria sa najmä vtedy, keď sú ľudia v strese a pod inými negatívno-emočnými vplyvmi. Vtedy sa stáva to, že nevedia komu a čomu veriť.

V súčasnosti sa na Slovensku objavuje akási opozícia k faktom. Je na to niekoľko dôvodov. Domáca spoločnosť je čoraz skeptickejšia, čo potvrdzuje aj nedôveryhodnosť v štátne inštitúcie. Inovácie a progres, ktorý ľudstvo v druhej dekáde 21. storočia posúva vpred, je pre mnoho konzervatívnych ľudí ťažko stráviteľný. Tradície, strach z nepoznaného, a neustály informačný tok je pre všeobecný ľud ťažko prijateľný, tak spoločnosť hľadá ľahké riešenia na ťažké otázky, situácie a problémy.
Odporúčané články
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.
Koncom decembra sa presúva celé Slovensko zo západu na východ a naopak. Zaujímalo nás preto, čo je pre cestujúcich najlepším riešením, aby sa dostali pred a počas sviatkov za svojimi blízkmi. Prinášame informácie o tom, v ktorých vlakoch sa odporúča zakúpiť miestenku a kde je to povinné.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.