Medzi ministerské riešenia v oblasti inklúzie patria aj školské podporné tímy
Zavedenie školských podporných tímov, reforma poradní či rozšírenie možnosti dokončenia základnej školy. To sú niektoré z riešení v oblasti inklúzie, ktoré Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR) zavádza.
Štátna tajomníčka ministerstva školstva Svetlana Síthová na dnešnej tlačovej konferencii informovala, že tiež pripravil stratégiu na zníženie prepadávania a z Plánu obnovy a odolnosti Slovenska vyčlenil prostriedky nielen na doučovanie, reformu poradenského systému, ale aj na debarierizáciu budov škôl. Zároveň sa ministerstvu podarilo ukotviť v zákone inkluzívne vzdelávanie, teda vzdelávanie žiakov s ohľadom na ich rôznorodé potreby.
Síthova podotkla, že školské podporné tímy nebudú určené iba pre jedného žiaka, ale pracujú s každým žiakom na škole, ktorý to potrebuje. Fungovať budú ako prvá úroveň poradenského systému. „Ak má žiak problémy, napríklad ADHD, dyslexiu či autizmus, rodič nebude musieť cestovať niekoľko kilometrov do poradne a čakať, kým sa jeho dieťa dostane na rad,“ priblížila. V prípade pretrvávajúcich problémov nasledujú ďalšie úrovne, a to školský špeciálny pedagóg, všeobecné centrum poradenstva a napokon špecializované centrum poradenstva. Vzniknúť má aj spoločný portál evidencie klientov. Jeho cieľom je uľahčiť výmenu informácií.
Štátna tajomníčka poukázala aj na to, že pripravili stratégiu na zníženie opakovania ročníka. Ide o systém pravidiel, ktorými sa školy riadia, aby pomohli žiakom, ktorí zaostávajú. „Zároveň prinášame podporné opatrenia, ktoré poskytujeme žiakom, aby nemuseli ročník opakovať a mohli v škole uspieť. Tým hlavným opatrením je doučovanie, na ktoré sme vyčlenili 3,75 milióna eur,“ uviedla a doplnila, že medzi ich ďalšie opatrenia patrí aj preplatenie školských klubov detí pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, či vytvorenie pozícií pomocných vychovávateľov v materských školách pre prácu so žiakmi so zdravotným či iným znevýhodnením.
V prípade takzvaného „druhošancového vzdelávania“ a získania nižšieho stredného vzdelania ministerstvo vymedzilo tri spôsoby. Záujemca môže podstúpiť o komisionálne skúšky či požiadať o externé testovanie. Jednou z možností bude práve druhošancové vzdelávanie, ktoré sa rozširuje a okrem stredných škôl a základných škôl ho budú môcť poskytovať aj špeciálne školy.
(SITA, adz;DSe)
Odporúčané články
Štát má v príprave nového industriálneho parku pre automobilku Volvo sklz. Potvrdila to správa o pokroku v budovaní strategického parku Valaliky, ktorú na stredajšie rokovanie vlády predložila ministerka hospodárstva SR Denisa Saková. Budovanie industriálneho parku Valaliky pri Košiciach mešká najmä pre nedôsledný inžiniersko-geologický prieskum a podcenenie problému s vysokou hladinou podzemnej vody. Časový sklz spôsobilo aj nereálne stanovenie míľnikov hneď na začiatku.
Donald Trump v príhovore oslovil svojich podporovateľov s posolstvom, ktoré má predznamenať začiatok nového obdobia pre Spojené štáty americké. Podľa aktuálnych informácií má Trump získaných 267 elektorálnych hlasov, zatiaľ čo jeho konkurentka z Demokratickej strany Kamala Harrisová disponuje 224 hlasmi. Kandidát, ktorý získa aspoň 270 hlasov zo Zboru voliteľov, sa stáva víťazom volieb.
V piatok 15. novembra sa centrum Košíc zaplnilo dobrosrdečnými ľuďmi, ktorí prišli podporiť dobročinnú akciu inšpirovanú odkazom svätej Alžbety Uhorskej. Táto šľachetná žena, známa svojou neúnavnou pomocou chudobným, opusteným a chorým, sa už päť rokov teší titulu patrónky mesta Košice. Celá akcia sa niesla v znamení charity a solidarity.