Do zákona o obchodovaní s emisnými kvótami by sa mali zapracovať zmeny vyplývajúce z európskych smerníc
Do zákona o obchodovaní s emisnými kvótami by sa mali zapracovať zmeny vyplývajúce z európskych smerníc. Ministerstvo životného prostredia SR vysvetlilo, že cieľom vypracovania návrhu novely zákona o obchodovaní s emisnými kvótami je prispôsobenie doterajšieho nastavenia systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii pre štvrté obchodovateľné obdobie (2021 – 2030).
Návrh, ktorý upravuje aj využitie výnosov získaných z dražieb kvót, predložil envirorezort dnes do medzirezortného pripomienkového konania. To sa má skončiť 7. marca. Z dôvodu dostatočnej legisvakačnej lehoty MŽP SR navrhuje, aby návrh zákona bol účinný od 1. augusta 2022.
Výška použiteľnej časti výnosu z dražieb kvót ministerstvo zvýšilo z 30 na 50 percent. „Zmena prispeje k tomu, aby boli výnosy z predaja emisných kvót plnohodnotne využívané na programy a projekty znižovania emisií skleníkových plynov,“ objasnilo s tým, že dané ustanovenie sleduje aj splnenie ustanovenia európskej smernice, že 50 percent výnosov by malo ísť na zmenu klímy. Zároveň upravilo percentá použitia ročného výnosu, ktorých vyčíslenie je výsledkom politickej dohody.
Ministerstvo konštatovalo, že základným nástrojom na nákladovo efektívne znižovanie emisií skleníkových plynov v priemysle, energetike a v leteckej doprave je systém obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v EÚ (EÚ ETS). Ide o trhovo orientovaný nástroj založený na princípe stropu a obchodovania s nastaveným priebežne znižovaným ročným stropom objemu povolených emisií. Rezort dodal, že v rámci tohto limitu môžu účastníci EÚ ETS podľa potreby kupovať a predávať emisné kvóty cez aukčný systém. Od začiatku roka 2021 vstúpil systém obchodovania s emisnými kvótami do svoje štvrtej fázy, ktorá bude trvať do 31. decembra 2030. Emisný strop sa počnúc rokom 2021 znižuje o lineárny koeficient 2,2 percenta.
Zdroj: (SITA, kh;adz)
Odporúčané články
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.
Redakcia KOŠICE: DNES pre vás pripravila veľké porovnanie alternatívnych spôsobov dopravy a cien spolujazdou, vlakom, autobusom, autom a lietadlom.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.

