Rozhýbaný kraj: Prenájom za 30 miliónov a skladací most
Košická župa má asi smolu na nákupy, ktoré sú síce možno právne v poriadku a nepostihnuteľné, obyčajnému človeku by sa však mohli zdať zvláštne a neprehľadné. Preto sme sa rozhodli vám tieto témy priblížiť v našej minisérii. Dnes pokračujeme témou prenájmu ťažkej techniky a dočasného mostu…

Prenájom ťažkej techniky
Správa ciest KSK uzavrela na jar minulého roka zmluvu o prenájme dopravných prostriedkov a mechanizmov s košickou spoločnosťou Tempus-Trans, s.r.o. Zmluva hovorí o prenájme techniky na obdobie osem rokov za takmer 30 miliónov eur.
Predseda KSK Rastislav Trnka v televíznej reportáži potvrdil, že župa má záujem po skončení doby prenájmu stroje odkúpiť.
Podľa hovorcu KSK Michala Hudáka SC KSK modernizuje svoj vozový park, ktorý sa stará o celoročnú, a teda letnú aj zimnú údržbu. “Správa ciest KSK sa stará o zjazdnosť vyše 2 200 kilometrov ciest. Patrí k tomu aj niekoľko horských priechodov. To si vyžaduje vozový park na určitej kvalitatívnej aj kvantitatívnej úrovni. Nakoľko sa vo vozovom parku SC KSK nachádzajú aj stroje staršie ako 50 rokov a na mnohé mechanizmy sa už ani nevyrábajú náhradné diely, bolo nevyhnutné tento vozový park aktualizovať. Vo veci prebehlo riadne verejné obstarávanie, v ktorom boli dodržané všetky postupy,” uviedol.
Podľa niektorých názorov zmluva vyvolávala otázky, pre koho je vlastne výhodná, či pre župu, alebo jej dodávateľa.
Viac k téme: Kraj si prenajíma techniku za 30 miliónov, potom ju chce odkúpiť
Nákup dočasného mosta
Správa ciest tiež kúpi takzvaný dočasný most. Ide o akúsi podobu mobilného mosta, ktorý sa dá použiť v prípade potreby na rôznych miestach.
Napríklad medzi obcami Kysak a Veľká Lodina sa zrútil most ešte v roku 2020. SC bola nútená počas opravy zabezpečiť obchádzkové trasy, ktoré predstavovali až 12 kilometrov naviac. Ešte dlhšiu trasu – až 30 kilometrov si zase užili rok predtým v Strážskom. Dôvod bol rovnaký – zrútený most.
Momentálne prebieha na mostné provizórium verejné obstarávanie. Odhadovaná cena je viac ako 220-tisíc eur. Má ísť o nákup nového alebo používaného mostného oceľového provizória pre potreby zabezpečenia zjazdnosti ciest II. a III. triedy počas rekonštrukcií, opravy, údržby mostných objektov v správe Správy ciest Košického samosprávneho kraja. Súčasťou je aj zabezpečenie zaškolenia obsluhy.
VIAC K TÉME: Rozhýbaný kraj: Teplomery a sypače
Či je potrebné kupovať niečo, čo sa možno nevyužije, alebo aj využije, ale dá sa lacnejšie prenajať, je otázka, ktorú by mali riešiť kompetentní a poslanci KSK.
(RCh – komentár)
Viac sa dočítate v ďalšom komentári už zajtra…
Odporúčané články

Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka stojí za rozhodnutiami, ktoré pri nákupe techniky za takmer 30 miliónov eur urobil šéf Správy ciest KSK Anton Tiršč.

Už niekoľkokrát sme sa na našom portáli pozastavili nad tým, prečo drží predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka ochrannú ruku nad šéfom jeho Správy ciest (SC KSK) Antonom Tirščom. Pred časom sme upozornili na to, že prenájom techniky na údržbu ciest od firmy Tempus Trans je pre KSK, mierne povedané, nevýhodný a kraj tak doslova vyhodí 30 miliónov eur von oknom, alebo do tej správnej peňaženky.