Aké sú ekonomické dopady vojny na Ukrajine?
Ľudské životy sú najväčšou stratou a najväčším problémom spôsobeným vojnou na Ukrajine, uviedol v rozhovore pre CNN prezident World Bank David Melpass. Sú tu však aj obrovské ekonomické problémy, ktoré pocítime ďaleko za hranicami Ukrajiny. “Vojna na Ukrajine sa odohráva v zlom čase, pretože svetová inflácia je už teraz na veľmi vysokej úrovni,” uviedol Melpass.
Prvá vec, a to najmä pre najchudobnejších ľudí, bude podľa predsedu World Bank ďalší rast cien energií. Druhým veľkým problémom bude ďalší rast cien potravín, ktoré boli predtým rekordne vysoké. David Melpass pripomenul, že Ukrajina aj Rusko sú veľkými producentmi obilia. Podľa JP Morgan je takmer 30 % svetovej produkcie pšenice sústredených na Ukrajine a v Rusku. Okrem toho je Ukrajina najväčším svetovým vývozcom slnečnicového oleja (Rusko – na druhom mieste). Spolu produkujú až 60 % svetového slnečnicového oleja. Podľa Chicago SRW Wheat ceny pšenice teraz dosiahli 14-ročné maximum. “Je jednoducho nemožné rýchlo vyriešiť problém so stratou týchto dodávok, bude to vyvíjať ďalší tlak na ceny,” povedal David Melpass.
To isté platí o ruských dodávkach energie do Európy, kde vlády „ignorovali alternatívy, ktoré by mali dostatok elektriny“. Približne 39 % elektrickej energie v Európe vyrábajú stanice na fosílne palivá a Rusko je najväčším dodávateľom ropy a plynu na európskom trhu. Európania, samozrejme, časom prejdú na alternatívne zdroje palív a Putin „môže navždy stratiť celé trhy“, čo ho pripraví o značnú časť príjmov z financovania agresie a výrazne zhorší životnú úroveň obyčajných Rusov, uviedol predseda World Bank.
Zdroj: (CNN, JP Morgan, KK)
Galéria
Odporúčané články
Cestujúci na východnom Slovensku by mali počítať s obmedzeniami v železničnej osobnej doprave medzi Prešovom a Kysakom aj medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) z dôvodov výlukových prác na infraštruktúre zabezpečila za dotknuté vlaky náhradnú autobusovú dopravu. Na úseku pri Košiciach nejdu ani rýchliky jazdiace z Košíc do Zvolena a opačne, čiastočne medzi Košicami a Novými Zámkami.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) obnoví povrch vozovky na úseku rýchlostnej ceste R4 pri Košiciach, v blízkosti štátnej hranice s Maďarskom. Veľkoplošné opravy uskutoční v oboch jazdných pásoch. Ako diaľničiari informovali, s prácami začínajú od 15. apríla a v prípade vhodných poveternostných podmienok majú byť ukončené do jedného mesiaca od ich začiatku. Investícia do úplne nového asfaltového koberca predstavuje sumu približne 739-tisíc eur.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pokračuje v efektívnejšej jarnej údržbe diaľničných tunelov. Od tohto víkendu v priebehu mája uskutoční pravidelný servis, údržbu a kontrolu technológií v ďalších ôsmich tuneloch – Šibenik, Svrčinovec, Poľana, Žilina, Ovčiarsko, Bôrik, Branisko, Považský Chlmec a v júni v podjazde Lučivná. Spomínané tunely a podjazd budú počas údržby úplne uzavreté a doprava bude presmerovaná na súbežné cestné komunikácie.