Aké sú ekonomické dopady vojny na Ukrajine?
Ľudské životy sú najväčšou stratou a najväčším problémom spôsobeným vojnou na Ukrajine, uviedol v rozhovore pre CNN prezident World Bank David Melpass. Sú tu však aj obrovské ekonomické problémy, ktoré pocítime ďaleko za hranicami Ukrajiny. “Vojna na Ukrajine sa odohráva v zlom čase, pretože svetová inflácia je už teraz na veľmi vysokej úrovni,” uviedol Melpass.
Prvá vec, a to najmä pre najchudobnejších ľudí, bude podľa predsedu World Bank ďalší rast cien energií. Druhým veľkým problémom bude ďalší rast cien potravín, ktoré boli predtým rekordne vysoké. David Melpass pripomenul, že Ukrajina aj Rusko sú veľkými producentmi obilia. Podľa JP Morgan je takmer 30 % svetovej produkcie pšenice sústredených na Ukrajine a v Rusku. Okrem toho je Ukrajina najväčším svetovým vývozcom slnečnicového oleja (Rusko – na druhom mieste). Spolu produkujú až 60 % svetového slnečnicového oleja. Podľa Chicago SRW Wheat ceny pšenice teraz dosiahli 14-ročné maximum. “Je jednoducho nemožné rýchlo vyriešiť problém so stratou týchto dodávok, bude to vyvíjať ďalší tlak na ceny,” povedal David Melpass.
To isté platí o ruských dodávkach energie do Európy, kde vlády „ignorovali alternatívy, ktoré by mali dostatok elektriny“. Približne 39 % elektrickej energie v Európe vyrábajú stanice na fosílne palivá a Rusko je najväčším dodávateľom ropy a plynu na európskom trhu. Európania, samozrejme, časom prejdú na alternatívne zdroje palív a Putin „môže navždy stratiť celé trhy“, čo ho pripraví o značnú časť príjmov z financovania agresie a výrazne zhorší životnú úroveň obyčajných Rusov, uviedol predseda World Bank.

Zdroj: (CNN, JP Morgan, KK)
Galéria
Odporúčané články
Od stredy 19. do piatka 21. novembra budú v úseku Košice – Kysak odrieknuté vybrané spojenia linky Košice – Spišská Nová Ves a Košice – Prešov – Lipany. Cestujúci môžu využiť ako náhradu diaľkové expresné vlaky TATRAN, prípadne iné regionálne spojenia, ktoré nebudú výlukou ovplyvnené.
Slovenská republika získala 8 % zo zdrojov, ktoré boli v rámci výzvy z CEF k dispozícii pre všetkých 27 európskych krajín. 135 miliónov eur z prostriedkov CEF rezort dopravy rozdelil medzi Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) – na projekty, ktoré prispejú k modernizácii tratí aj vozidiel, k zvýšeniu bezpečnosti a efektívnosti železničnej dopravy na Slovensku.
Slovensko by sa malo viac spoliehať na vlastné rybné hospodárstvo a domácu produkciu rýb. Apeloval na to prezident Peter Pellegrini počas slávnostného výlovu na Boheľovských rybníkoch, ktorý symbolicky otvára predvianočné obdobie. Podľa hlavy štátu je slovenská spotreba sladkovodných rýb dlhodobo na veľmi nízkej úrovni. V priemere len okolo jedného kilogramu na obyvateľa ročne, pričom bez vianočných sviatkov by bola ešte nižšia.

