Ako správne používať hmlovky?
Jesenné sychravé počasie so sebou prináša nepriaznivé chvíle. Hustá hmla vie niekedy vodičov potrápiť, a preto Polícia Slovenskej republiky radí, ako jazdiť v hmle, a to najmä bezpečne.
Status od polície pod názvom “hmla zachádza až za nechty” so sebou prináša hneď niekoľko typov na jazdu v často nebezpečnom počasí. Spojenie hmly, mokrej vozovky a rannej poľadovice je dokonca považované za najnebezpečnejšie podmienky pre jazdu.
Pre vodičov platí hneď niekoľko pravidiel, ktorých by sa v takomto počasí mali držať. V prvom rade je potrebné znížiť rýchlosť jazdy, a to platí aj pre skúsených šoférov. Práve toto pravidlo sa považuje za najdôležitejšie práve preto, lebo hmla vytvára optickú ilúziu a pocit, že vodič ide pomalšie. Ako druhé pravidlo polícia uviedla dôležitosť správneho svietenia. Využívať by sa mali denné stretávacie svetlá a ako pomoc aj hmlové svetlá, na ktoré netreba zabúdať. Práve diaľkové svetlá vytvárajú vizuálnu clonu, a preto môžu byť nebezpečné.
Pri používaní hmlových svetiel treba byť však obozretný, pretože ich nesprávne používanie môže spôsobiť viac škody ako úžitku. Zákon o cestnej premávke uvádza, že „predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.“
Predné hmlovky vyžarujú väčšinou biele svetlo a slúžia na lepšie osvetlenie cesty. Zadné hmlovky vyžarujú červené svetlo a slúžia predovšetkým na to, aby bolo vozidlo lepšie a včas videné vodičmi idúcimi za ním.
Kedy je vhodné vypnúť hmlovky je na zvážení vodiča, vzhľadom na viditeľnostné podmienky. Hmlové svetlá tiež vypnite, ak sa nachádzate v súvislej kolóne, ale až vtedy, keď sa za vami objaví ďalšie auto. Podobne aj pri súvislej jazde, keď sa za vami nenachádza žiadne vozidlo, majte zadnú hmlovku zapnutú až dovtedy, kým sa za vami neobjaví iné auto, ktoré by vás nemuselo bez zapnutej zadnej hmlovky vidieť.
Ďalšou dobrou pomôckou zvykne byť najmä sledovanie čiar na ceste. “Toto pravidlo platí výhradne v prípade jazdy v hmle alebo za zhoršenej viditeľnosti. Umožní nám totiž nielen zostať vo svojom jazdnom pruhu, ale nepozerať podvedome do svetiel áut prichádzajúcich z protismeru,” vysvetľuje polícia na Facebooku. Posledným, ale nemenej dôležitým pravidlom, je dodržiavanie bezpečného odstupu v rozmedzí až 4 metrov.
Vodiči si bezpochyby musia dávať pozor aj na chodcov. Tí by sa mali snažiť najmä o to, aby ich bolo vždy bezpečne vidieť. Apeluje sa na nosenie reflexných prvkov, ktoré vedia byť v tme aj v hmle nesmierne nápomocné.
(VT/BH)
Odporúčané články
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Slovenské pamiatky a ikonické budovy v stredu 20. novembra nasvietia namodro. Pripoja sa tak k iniciatíve UNICEF pri príležitosti osláv Svetového dňa detí. Ako informuje Michal Biznár z UNICEF, cieľom iniciatívy, ku ktorej sa slovenské pamiatky a budovy pripoja po druhýkrát, je pripomenúť záväzok chrániť práva každého dieťaťa.
Členovia Hasičského a záchranného zboru navštívili Materskú školu Budapeštianska 1 a jej elokované pracovisko na Viedenskej 34 v Košiciach, aby najmenším deťom zábavnou a interaktívnou formou priblížili základy bezpečnosti a predstavili im prácu záchranných zložiek.