Dištančné vzdelávanie nie je to pravé orechové, myslí si hlasová pedagogička Michaela Sibertová
Už takmer rok bojujeme s nástrahami, ktoré súvisia s novým koronavírusom. Veľmi výraznú zmenu zažíva školstvo. Žiaci a učitelia absolvujú druhú vlnu dištančného vzdelávania, ktorá so sebou neprináša iba výzvy spojené s preberaným učivom, ale aj komplikácie a zložitosti súvisiace s on-line hodinami.
[ad][/ad]Kým klasické základné a stredné školy majú k dispozícii učebné osnovy, plány či učebnice s vopred stanoveným učivom, ktoré je potrebné prebrať, základné umelecké školy a konzervatóriá sa musia vyrovnať so špecifikami, ktoré súvisia so vzdelávaním v umeleckej sfére. Základné umelecké školy majú charakter záujmovej činnosti. Preto je ich postavenie, na rozdiel od základných škôl, existenčne náročnejšie. Ich fungovanie priamo súvisí s počtom žiakov, ktorí školu navštevujú. „Zušky“ preto robia maximum, aby si udržali čo najvyšší počet žiakov. Dištančná forma vzdelávania však tejto snahe nepomáha.
Napriek tomu nie je pokles záujmu zo strany žiakov a rodičov markantný, čo potvrdila Michaela Sibertová, ktorá dlhé roky pôsobí ako hlasová pedagogička na Základnej umeleckej škole Jantárová v Košiciach: „Veľmi ma teší skutočnosť, že aj napriek situácií s COVID-19 sa počet žiakov konkrétne v mojej triede nezmenil. Aj keď dištančné vzdelávanie nie je to ´pravé orechové´, záujem zo strany žiakov ostal nezmenený.“
Mladé talenty sa prispôsobujú
On-line hodiny sú momentálne jediným východiskom, avšak výučba cez rôzne aplikácie prináša donedávna nepoznané prekážky a obmedzenia. „Samozrejme, ovplyvňuje to viaceré oblasti. Zhoršená kvalita zvuku je jednou z nich. Pri speve je dôležitý osobný kontakt s pedagógom, ktorý vie ustriehnuť spevácku techniku, kvalitu tónu, postoj, bráničné dýchanie, emocionálny prednes, dynamickú a agogickú škálu, či mnoho iných faktorov. Momentálny vyučovací proces nie je taký kvalitný,“ pokračuje dlhoročná pedagogička.
Podľa Sibertovej dištančná forma nemôže nahradiť prezenčnú: „Snažíme sa k tomu aspoň priblížiť, ale prezenčnú formu v tomto prípade ničím nenahradíme.“ Pozitívom je aspoň zistenie, že mladé talenty sa vedia prispôsobiť aj sťaženým podmienkam. „V prvej vlne sme si hľadali cestu, ako by sme to najlepšie zvládli, a teraz v tej druhej vlne cítiť, že si žiaci na tento štýl výučby zvykajú.“
Pozitívny pohľad na vec
Jedným z rozhodujúcich faktorov je pomoc a ústretovosť zo strany rodičov. Tí sú však takisto v neľahkej situácii, pretože v mnohých prípadoch pracujú v náročných podmienkach a ich časová zaneprázdnenosť je často výraznejšia ako pred pandémiou. „Takáto situácia tu ešte nebola, pre každého je to nová skutočnosť, či pre nás, alebo pre vládu.“
Zložité to v tejto situácii nemajú len žiaci a rodičia, ale aj pedagógovia. Skúsená odborníčka, ktorej rukami prešlo mnoho talentov, má jednoduchý recept na to, ako si udržať pozitívny pohľad na vec. „V prvej vlne som to zvládala ťažšie, keďže je to pre mňa úplne nová skúsenosť. Trvalo istý čas, kým som si našla nový systém práce. Teraz som si už na to zvykla. Starám sa o svoje psychické zdravie tým, že každý deň chodím na prechádzky do lesa, veľa spievam a hrám na klavíri pre radosť. Opäť som sa utvrdila v tom, že spev a hudba je môj život.“
Ladislav Urbán
[ad3][/ad3](lu, foto: facebook:MS)
Odporúčané články
Ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková podá v najbližších dňoch prezidentovi SR svoju demisiu.
V Košiciach si obyvatelia už po piatykrát môžu adoptovať chodník. Ako samospráva informovala na svojom webe, všetci, ktorí už v minulosti mali adoptovaný chodník a splnili s tým súvisiace povinnosti, sa už môžu registrovať v novej aplikácii Adaptie.
V sobotu večer bolo vyhlásené pátranie po nezvestnom Mariánovi K., ktorý zmizol v piatok 20.9.2024. Pátracie tímy OKP Humenné nasadili drony, termokamery a pešie jednotky, avšak bez výsledku.