Doležal privítal obnovenie výstavby diaľnice
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal privítal dohodu o plnom obnovení stavebných prác na výstavbe úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať.
„Pre mňa je dôležité, že sa na stavbu vrátil život a pokračuje sa vo výstavbe. Nebolo to jednoduché, raz o tom napíšem pamäti,“ povedal Doležal k situácii na problematickej, päť rokov meškajúcej diaľničnej stavbe na Liptove.
Výstavba takmer 15-kilometrového diaľničného obchvatu Ružomberka bude po niekoľkých mesiacoch zníženia intenzity prác pokračovať naplno. Národná diaľničná spoločnosť, a. s., sa na ich pokračovaní už v plnom nasadení dohodla so zhotoviteľom stavby, zároveň naďalej platí aj zmluvný termín ukončenia stavby koncom roka 2023.
„Rokovania boli náročné, ale riešenie sme našli a môžeme oznámiť, že na stavbe sa bude pokračovať v plnom režime a bude dýchať svojim životom tak, ako všetky stavby, ktoré NDS buduje,“ potvrdil nedávno predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko. Do konca roka by sa podľa neho malo dospieť aj k dohode o konečnej cene stavby. Počas výstavby tohto úseku sa vyskytli nepredvídateľné skutočnosti, ktoré treba vyjadriť aj finančne. Tunelu Čebrať chýba k prerazeniu ešte približne 45 metrov v južnej rúre a 125 metrov v severnej rúre. „Svetlo na konci tunela by sme mohli uvidieť do dvoch-troch mesiacov,“ očakáva Jacko.
Zhotoviteľom stavby liptovského úseku diaľnice D1 na základe zmluvy ešte z novembra 2013 je združenie stavebných spoločností OHLA ŽS, a. s., Brno a Váhostav – SK, a. s., Bratislava. Diaľnicu mali vybudovať pôvodne za 227 mil. eur bez DPH do roku 2017. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel z pôvodných 2-tisíc metrov zhruba na 3 600 metrov. To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny, medzitým sa zvýšili ceny stavebných materiálov a prác. Zmluvná cena po uzavretí dodatkov k zmluve vzrástla priebežne takmer na 290 mil. eur a následne zatiaľ na 307 mil. eur bez DPH.
Zdroj: SITA, be;su
Odporúčané články
V pondelok sa zastupiteľstvo Košického samosprávneho kraja (KSK) zaoberalo kontroverznou témou osemročného prenájmu techniky pre Správu ciest (SC) KSK, ktorá má stáť takmer 30 miliónov eur. Hlavný kontrolór KSK, Jozef Hudák, pred poslancami konštatoval, že pri prenájme “nebola zistená nehospodárnosť” za daných podmienok a v danom čase, avšak poukázal na “manažérske zlyhanie” zo strany vedenia krajskej správy ciest.
Vedenie mesta sa v stredu (21. 2.) spolu s náčelníkom Mestskej polície mesta Košice Slavomírom Pavelčákom a riaditeľom Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach Štefanom Mulikom rozlúčilo so šestnástimi členmi Mestskej polície Košice, ktorí odchádzajú zo svojej dlhoročnej služby.
Projekt Čas spomaliť priniesol do Starého Mesta v Košiciach významnú transformáciu. Iniciatíva sa zameriavala na prepracovanie štvorprúdovej cesty, kde boli časté dopravné nehody a nebezpečné stretávania vozidiel s chodcami. Výsledky projektu sú skvelé. Informuje o nich Nadácia Bloomberg Philanthropies.