Erik, známy aj ako OAR, pretvára mdlé a depresívne múry na umelecké diela
Nejedno košické sídlisko spestrili skvostné maľby na starých múroch. Talentovaný Košičan Erik vdýchol život miestam, ktoré už dlhé roky chátrali. Erik, vystupujúci pod umeleckým menom OAR, nám v krátkom rozhovore priblížil svoj príbeh a jeho cestu sprejera, ktorého už nebavil pohľad na otrasné múry či nevkusné grafity.
Ako by ste chceli, aby Vás poznali Košičania? Skúste sa v krátkosti predstaviť.
,,Srdečne vás pozdravujem, Košičania. Moje meno je Erik, avšak pseudonym OAR vám môže byť známy o čosi viac. Mám 40 rokov a som rodený Košičan.”
Aké boli začiatky? Bolo sprejovanie Vašou vášňou odjakživa?
,,Sprejovaniu sa venujem už od 7. triedy základnej školy. Čiže áno, sprejerom som už takpovediac odjakživa. Sprejovanie a tvorba grafitov je mojou najväčšou radosťou, preto som s tým ani po tak dlhej dobe neprestal.”
Na ktorý z Vašich grafitov ste hrdí najviac? Má pre Vás niektoré dielo hlbší význam?
,,Nehovoril by som o jednom konkrétnom grafite alebo maľbe. Patrične hrdý som na grafity, ktoré vznikli pod mojimi rukami v priebehu posledných troch-štyroch rokov. V mojej práci vidím skutočne veľký pokrok a som hrdý, na akú úroveň som sa doposiaľ dostal. Vidím progres v mojich dielach a môžem úprimne povedať, že so svojou prácou som spokojný!”
Prezradíte nám približné počet grafitov/diel, ktorých ste autorom?
,,Na túto otázku skutočne nepoznám odpoveď! Ale určite ich bolo kopec.”
Myslíte si, že je k tvorbe grafitov potrebný talent? Alebo sa dá všetko časom naučiť?
,,Poviem to takto… Ak sa niekto chce venovať sprejovaniu, určite potrebuje okrem dávky odhodlania aj talent. Cit k tvorbe malieb sa jednoducho naučiť nedá. Skvelým príkladom toho, kedy sprejer nemá talent, len chuť tvoriť, sú nevkusne počmárané steny ulíc. Sú to presne tie grafity, pri ktorých si poviete, že ide iba o detské “haki-baki”. Nič, čo by malo skrášľovať okolie. Čiže áno, talent je k tvorbe grafitov určite nevyhnutný.”
Stretli ste sa s milým slovom na Vašu tvorbu počas sprejovania na košických sídliskách?
,,Počas mojej práce sa stretávam s rôznymi ľuďmi, ale doposiaľ som mal to šťastie na skvelých ľudí, ktorí moju prácu vnímali pozitívne. Počas tvorby diela vedia oceniť najmä to, že pretvorím mdlé a depresívne múry na niečo pekné. Steny, ktoré na sebe často nesú podobizne známych osobností, sú veľmi príjemným oživením košických sídlisk.”
VIAC SA DOČÍTATE: Košickí umelci vzdali POCTU známym osobnostiam
Aké sú Vaše plány do budúcna? Môžeme sa tešiť na skrášlenie ďalšej všednej steny v Košiciach?
,,Moje plány do budúcna? Určite chcem pretvoriť čo najväčšie možné množstvo škaredých, ošarpaných a depresívnych stien. Chcem, aby si každý, kto pôjde okolo povedal: ,,WAU!”. Chcem, aby mali ľudia z mojej tvorby radosť, avšak financie na podporu takejto činnosti sú, žiaľ, veľmi chabé.”
Talentovaný košický umelec praje všetkým Košičanom všetko dobré a verí, že sa budeme s radosťou pristavovať pri jeho dielach. Jeho ďalšie diela môžete nájsť v GALÉRII.
(NM)
Galéria
Odporúčané články
Na známom sídlisku Luník IX sa začal odvážny projekt, ktorý môže zmeniť životy mnohých detí. Riaditeľ školy a tím trénerov spustili pred časom tréning bojových športov pre deti s cieľom nielen naučiť ich sebaobrane, ale aj poskytnúť disciplínu a perspektívu lepšej budúcnosti. Tréningy sú pritom podmienené dobrým správaním a výsledkami v škole, čím sa motivujú deti k lepšiemu zápalu pre vzdelávanie. Deti aj napriek nepriaznivým podmienkam dosahujú skvelé výsledky, pričom sa jeden zo žiakov prebojoval až na majstrovstvá sveta.
Návštevníci verejného cintorína sa počas sviatkov Všetkých svätých a Dušičiek môžu tešiť na nové estetické úpravy, ktoré toto najväčšie pietne miesto na Slovensku dôstojne obohatili.
Dňa 18. novembra 2024 sa v priestoroch Kasárne Kulturpark uskutoční konferencia EDUKOŠICE 2030, ktorá prináša jedinečnú príležitosť pre odborníkov z oblasti vzdelávania, rodičov a pedagógov diskutovať o výzvach a trendoch, ktoré čakajú školstvo v nadchádzajúcich rokoch. Konferencia je zameraná na kľúčové otázky budúcnosti vzdelávania, ktoré ovplyvnia každodenný život a profesijný rast ďalších generácií.