Na Kostoliansku cestu sťažnosti neustávajú
Na frekventovanej Kostolianskej ceste osadili dva merače rýchlosti. Podľa obyvateľov to najväčšie problémy tejto komunikácie nerieši.
Nové zariadenia upozorňujú vodičov na privysokú rýchlosť nápisom „SPOMAĽ“ blikajúcim na displeji. Ľudia bývajúci popri ceste ale upozorňujú, že záťažou pre nich sú nákladné autá, ktoré prevážajú stavebný materiál z blízkeho lomu Hradová.
„Po Kostolianskej napriek osadeným značkám jazdia osobné aj nákladné autá rýchlo. Nákladné nie sú prikryté plachtami, v domoch popri ceste sa tak veľmi práši,“ hovorí jeden z obyvateľov. Ďalší Košičan sa sťažuje, že na ich ulici nie sú ani chodníky, po ktorých by sa dalo bezpečne prejsť napríklad k zastávke autobusu.
Mesto Košice, ktoré je vlastníkom a správcom tejto cesty, tvrdí, že vyzvalo spoločnosť Eurovia – Kameňolomy, ktorá lom prevádzkuje, k náprave. „Odporučili sme, aby korby nákladných vozidiel zabezpečili krycími plachtami, čím by sa predišlo znečisteniu cesty,“ povedala hovorkyňa mesta Linda Šnajdárová.
[ad][/ad]Chodník len v jednom úseku
Pozdĺž Kostolianskej je v jednom úseku vybudovaný chodník pre peších. Chýba od severnej križovatky ulíc Chrastie až po koniec zástavby. Stavať ho však nie je kde.
„Medzi oploteniami parciel a komunikáciou sú nasadené živé ploty, ktoré čiastočne tlmia nepriaznivé účinky dopravy na okolie domov. Pri niektorých novostavbách rodinných domov sú postavené masívne oplotenia parciel rodinných domov až priamo, maximálne pol metra od vozovky,“ vysvetľuje Šnajdárová.
V priestore autobusových zastávok Chrastie pri adrese Kostolianska cesta 43 obyvatelia tiež žiadajú chodník a peší priechod cez cestu. V týchto miestach sa zase nemôže stavať z dôvodu nevysporiadaných pozemkov.
Obyvatelia lokality sa stále nedočkali ani kruhovej križovatky, ktorá má odľahčiť dopravu. Mesto opakuje, že v projekte zvýšenia priepustnosti a bezpečnosti dopravného uzla Kostolianska – Národná trieda – Cesta pod Hradovou jeho zmenou na kruhovú križovatku stále prebieha majetkoprávne vysporiadanie pozemkov.
Raši hovoril o vyvlastnení
Kostolianska v úseku od Národnej triedy po hranicu mesta je štátnou cestou III. triedy. Mesto ako jej správca v minulosti spracoval zámer, ktorým by zlepšil parametre komunikácie a riešil bezpečnosť chodcov. Počítalo sa s rozšírením existujúcej cesty na štvorprúdovú komunikáciu s rezervou pre električkovú trať, koridorom pre inžinierske siete a pešie chodníky.
„Zámer z dôvodu nevysporiadaných vlastníckych vzťahov k pozemkom nebol rozpracovaný do ďalšieho projekčného riešenia,“ opisuje hovorkyňa mesta.
Primátor Richard Raši (Smer) ešte v roku 2015 oznámil, že odkúpenie parciel od súkromných vlastníkov na Kostolianskej nebolo úspešné a samospráva preto zvažuje krajnú možnosť. „Nedošlo k dohode o výške kúpnej ceny. Ako krajnú možnosť vieme využiť vyvlastnenie pozemkov vo verejnom záujme,“ povedal.
Odporúčané články
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Krátko po polnoci v utorok 2. decembra prijala polícia oznámenie, že v byte obytného domu horí. Preto v noci polícia vyslala do MČ Západ na Gudernovú ulicu číslo 1 všetky záchranné zložky. Príčinou požiaru bola zrejme zapálená cigareta, v byte našli hasiči 80-ročnú ženu bez známok života.
V Košiciach začalo fungovať jedinečné Centrum integrovaných zdravotno-sociálnych služieb, ktoré ponúka koordinovanú podporu na jednom mieste.