Novela školského zákona zavádza pojem národnostná škola
Zavedenie pojmu národnostné školy, úprava počtu žiakov v jednotlivých ročníkoch či zmena spôsobu získavania nižšieho stredného vzdelania. To sú len niektoré zo zmien, ktoré prináša novela školského zákona schválená na dnešnom rokovaní vlády.
Medzi ďalšími úpravami je aj komplexná zmena systému poradenstva a prevencie, úprava zdravotnej spôsobilosti žiaka či zníženie byrokracie. Návrh zákona predložený na vládu bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania vo februári a následne v opakovanom medzirezortnom pripomienkovom konaní v marci.
Vláda schválením novely zákona o výchove a vzdelávaní splnila jeden zo záväzkov z programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 – 2024. V právnych predpisoch totiž zadefinovala pojmy národnostná škola a národnostné školské zariadenie. Tieto pojmy by sa mali používať iba pri tých zariadeniach, v ktorých sa celý výchovno-vzdelávací proces, okrem vyučovania jazykov, uskutočňuje v jazyku národnostnej menšiny. Uvedenú charakteristiku môže inštitúcia vyjadriť aj vo svojom názve.
Upravená je aj doba zverejnenia kritérií na prijímacie konania na strednú školu. Tie by sa mali zverejniť o 13 mesiacov skôr, ako tomu bolo doteraz. Rozšírenie z obdobia troch mesiacov na 16 by malo vytvoriť časový priestor a podmienky na dôslednú prípravu žiaka.
Ministerstvo za významnú zmenu označilo rozšírenie okruhu žiakov, ktorí sa môžu zúčastniť na celoslovenskom testovaní. Absolvovať ho môžu aj tí žiaci, ktorí majú ľahké mentálne postihnutie alebo študujú na školách s medzinárodným programom. Týmto spôsobom by mohla získať nižšie stredné vzdelanie aj ďalšia skupina žiakov. Úspešné absolvovanie celoslovenského externého testovania žiakov deviatych ročníkov základných škôl bude tiež predpokladom na prijatie na štúdium na strednej škole. Nižšie stredné vzdelanie bude možné získať aj cez komisionálnu skúšku, ktorú poskytnú základné školy.
Novela určuje tiež, že v triede základnej školy od prvého do štvrtého ročníka môže byť najviac 25 žiakov a od piateho po deviaty ročník 29 žiakov. Na prvom stupni môže byť najnižší priemerný počet žiakov v triedach 13 a na druhom stupni 15, pričom priemerný počet žiakov v triedach sa rovná podielu celkového počtu žiakov a tried na konkrétnom stupni. Toto opatrenie má zaistiť nemennosť triednych kolektívov. Aj keď ministerstvo v zákone nemení pri základných školách členenie na prvý a druhý stupeň, dáva možnosť, aby sa štátne vzdelávacie programy mohli deliť na vzdelávacie cykly.
Zdroj: (SITA, adz;DSe)
Odporúčané články
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Daniel Bombic, známy ako Danny Kollár, ostáva vo väzbe. Ústavný súd SR mu totiž zamietol obe sťažnosti. Bombic, ktorý je obžalovaný z viacerých extrémistických trestných činov, to uviedol na sociálnej sieti Telegram. Ako napísal, z väzby sa už von nedostane.

