Prečo vodiči štrajkujú?
Dopravný podnik je od 11. marca 2019 v štrajkovej pohotovosti. Zorganizovali dokonca aj dva ostré štrajky 9. a 22. mája. Dôvodom sú hlavne nízke platy vodičov, ale aj nedofinancovanie celej akciovej spoločnosti mestom ako akcionárom.
Podľa informácií generálneho riaditeľa DPMK Vladimíra Padyšáka v podniku teraz pracuje 530 vodičov. Vedenie tiež deklaruje, že ich zárobok v hrubom sa pohybuje vo výške 1 088 eur.
Odborári, ale aj samotní vodiči na zhromaždeniach verejne tvrdili, že to nie je pravda. Niektorí hovorili o plate blízkom minimálnej mzde. Oslovili sme dvoch, aby nám vyjasnili tie nezrovnalosti. Odpovedali anonymne, aby prípadne nemali problémy v práci. Nazvime ich Milan a Peter.
[ad][/ad]Dlhoroční pracovníci
Milan robí v DPMK vodiča autobusu s jednou prestávkou (našiel si inú prácu) už takmer 20 rokov. „Minulého roku sa stále rozprávalo že vodičom treba pridať, lebo je to málo, čo zarábame. Tak sa odborári s vedením dohodli, že chceme zvýšenie o 28 percent. Rozdelilo sa to a minulého roku nám dali 10 percent, toho roku malo byť zasa 10 percent a na budúci rok zvyšok.“
Peter, tiež vodič autobusu, pracuje v podniku už skoro 35 rokov. „Nastupoval som, keď šla manželka na materskú dovolenku. Vtedy sa tu dalo zarobiť hlavne kvôli nadčasovým hodinám, a to je aj teraz. Nemáte nadčasové hodiny, jednoducho nezarobíte. Hodinová mzda v podniku je 4,70 na hodinu. Musíte odrobiť len stanovené normohodiny. DPMK urobil niekoľko kurzov, a tak je nás tam niekedy až veľmi veľa. K tomu dostávame 15 % prémie a príplatky za sviatky, podľa zákona,“ spresnil.
Chýbajú nadčasy
Tohto roku teda vodiči požadovali zvýšenie hodinovej mzdy o necelých 50 centov (tých 10 percent). „Teraz v Bratislave vodiči požadovali zvýšenie o 1,5 eura a schválili im 1,2 eura,“ dopĺňa Milan, ktorý si myslí, že podnik vyrátal hrubú mzdu aj z príjmov, ktoré mali vodiči spolu s nadčasmi. „Bez nich vodič zarobí ledva 750 eur.“ Peter presnejšie definoval vypočítaný hrubý príjem. „Z príplatkov za soboty, nedele či sviatky sme žili, plus k tomu nejakých 20 hodín nadčasov. Z toho by vyšlo tých 1088.“
V podniku sa robí na cykly. Peter robí štyri dni (týždeň ráno a týždeň poobede) a dva dni má voľno. V tomto cykle majú vodiči 15-percentné prémie. Potom však vymysleli nový cyklus 5 + 2. Vodiči nerobia soboty a nedele. Týždeň robia ráno a týždeň popoludní. Títo vodiči nemajú príplatky za víkendy a sviatky. Im preto zdvihli prémie na 25 percent. Osloveným vodičom sa toto rozdeľovanie tiež nepáči. Robia rovnakú robotu, ale rovnako nezarábajú. „Vymyslelo to ešte staré vedenie. Tí noví ešte nevymysleli nič. Iba ťahajú čas, a tak na nás šetria,“ skonštatoval Peter.
[ad2][/ad2]Nesplnené dohody
Obaja konštatujú, že situácia v podniku by sa mohla upokojiť, ak by sa dodržiavali dohody. „Viete, ľudí naštvalo aj to, že pán primátor nám na stretnutí povedal, že nie sú peniaze, no sebe aj napriek tomu navýšil plat o 40 percent,“ povedal Milan. Myslí si, že chlapi by boli spokojní, aj keby pridali len päť percent.
Vodiči aj ostatní zamestnanci v DPMK sú, čo sa týka štrajku, jednotní. Do toho prvého, ktorý bol 9. mája, sa zapojilo podľa informácií z odborov až 97 percent. „Všetci sa chceme mať aspoň trochu lepšie. Tí noví, čo k nám prišli, museli investovať do svojho zamestnania, aby si rozšírili vodičské oprávnenie. Aj to stojí peniaze. Niektorí sa boja. Ale dostať na výplatu nejakých 500 eur je žalostne málo,“ konštatuje Milan a dodáva, že oni vezú za sebou ľudí a majú za nich aj trestnoprávnu zodpovednosť.
[ad3][/ad3]Odporúčané články
Obyvatelia a cestujúci mestskou hromadnou dopravou sa stále častejšie stretávajú s nepríjemnými obmedzeniami spôsobenými aktmi vandalizmu na vozidlách MHD. Tento problém sa objavuje vo forme nelegálnych nápisov na autobusoch a električkách.
V mestskej časti Myslava sa uskutočnila modernizácia verejného osvetlenia, ktorá má zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky a chodcov.
Blížiaci sa advent prináša do Košíc čarovnú atmosféru, ktorú dopĺňajú tradičné symboly Vianoc. Centrum mesta už zdobia 15-metrový vianočný stromček a adventný veniec.