Rekonštrukcia križovatky VSS dala stavbárom zabrať
Rekonštrukciu jedného z kľúčových dopravných uzlov pre život Košíc môžeme bez preháňania nazvať stavbou desaťročia v našom meste. Od piatkového rána je križovatka VSS opäť k dispozícii vodičom. Končia sa dopravné obmedzenia, motoristi i cestujúca verejnosť môžu sami posúdiť, ako sa dielo podarilo. O skúške schopností stavbárov sme sa zhovárali s prevádzkovo-obchodným námestníkom EUROVIA SK Slavomírom Gašparom.
Vyťažený dopravný uzol, križovatka VSS, bola plne sprevádzkovaná už v piatok. Priblížte nám, čo všetko stálo za tým, aby bola dokončená v termíne?
Určite ste si všimli, že na križovatke sa pracovalo dvanásť hodín denne, sedem dní v týždni, v turnusoch po 10 dní počas celej doby výstavby. To znamená, že za dodržaním termínu stojí neskutočné množstvo práce nielen našich zamestnancov. EUROVIA SK si uvedomuje dôležitosť tohto dopravného uzla pre život Košičanov, preto boli prijaté mimoriadne opatrenia na maximálne urýchlenie doby výstavby, čo sa podarilo. To, že v okolí stavby sa budú pohybovať naši zamestnanci, znamená, že chceme, aby i okolie bolo estetické a navyše sa nad rámec projektu MET v tomto úseku ešte realizuje úprava chodníkov.
Vyskytli sa nejaké nepredvídané okolnosti, ktoré vás pri práci zabrzdili?
Práce prebiehali v súlade s harmonogramom i keď môžem povedať, že pri prekládkach inžinierskych sietí sa nám stalo, že niektoré z nich nielenže mali inú polohu, ale vyskytli sa i také, s ktorými projekt vôbec nerátal. Vyskytlo sa niekoľko takýchto situácií, ktoré si vyžadovali nové technické riešenia, ktoré aj napriek spoločnej snahe investora a projektanta spôsobilo niekoľkotýždňové prerušenie prác.
Boli na stavbe použité nejaké netradičné riešenia?
Aby sme urýchlili proces rekonštrukcie, strojový park nášho závodu sa rozrástol o nový unikát – minifinišér, ktorý vlastníme ako jediná stavebná spoločnosť na Slovensku.
V čom je finišér výnimočný?
Finišér sme zakúpili v záujme skvalitnenia a zrýchlenia pokládky asfaltových vrstiev. Motiváciou bola práve modernizácia električkových tratí tu v Košiciach. Jeho hlavnou výhodou je šírka len 878 mm, čo umožňuje pokládku asfaltových vrstiev aj v priestore medzi koľajami. Minifinišér dokáže zrealizovať dvojnásobné množstvo práce pri menšom počte pracovníkov. Kým doteraz sa medzikoľajový priestor realizoval ručne s cca 10 až 15 robotníkmi, finišér dokáže vykonať dvojnásobnú činnosť so štyrmi až piatimi ľuďmi.
Ako pokračujú práce na ostatných uzloch?
K dnešnému dňu máme stavebne ukončené tri ucelené časti stavby z ôsmich – Zimnú ulicu, obratisko Botanická záhrada a križovatku VSS. Momentálne sa intenzívne pracuje na Komenského ulici, aby sme ju dokázali včas pripraviť na úspešný priebeh Medzinárodného maratónu mieru. Na ucelených častiach stavby 10 a 11 – Trieda SNP, úsek trate križovatka Bardejovská – križovatka Laborecká, a Trieda SNP, úsek trate križovatka Laborecká – obratisko Amfiteáter začíname s demontážou koľajového zvršku. Ako posledné sa budú modernizovať úseky na Moldavskej ulici, keďže súbežne s projektom požiadala košická Tepláreň o možnosť výmeny svojich potrubí, ktoré musia byť vymenené predtým, ako sa začne s rekonštrukčnými prácami na električkových koľajniciach. Na záver by som chcel opäť apelovať na Košičanov a ich trpezlivosť. Snažíme sa maximálne eliminovať dopad stavebnej činnosti na život obyvateľov a taktiež o čo najrýchlejšie sprevádzkovanie daných úsekov.
Odporúčané články
Po rokoch sa na košickom sídlisku Luník IX opäť začne výstavba nového bytového domu. Za takmer šesť miliónov eur má vzniknúť 48 nájomných bytov, ktoré majú prispieť k zlepšeniu životných podmienok obyvateľov sídliska aj ľudí z nelegálnej osady Mašličkovo.
Zásah elektrinou a štvormetrový pád. Podľa zverejnených informácií pracoval muž na streche vagóna v Kysaku. Zasahovala záchranka aj vrtuľník.
Motoristi v našom meste môžu už niekoľko dní využívať kvalitnejšie cesty. V uplynulých dňoch sa dokončili ďalšie súvislé opravy ciest a priľahlých chodníkov, ktoré počas uplynulých troch mesiacov prebiehali v metropole východu.