Rokovania o kolektívnej zmluve v U. S. Steel v slepej uličke
Aj keď platnosť štvorročnej kolektívnej zmluvy vypršala v utorok tohto týždňa, košické oceliarne sa zaväzujú naďalej plniť povinnosti vyplývajúce z dokumentu. Podľa odborárov sú nezhody v kľúčových otázkach pracovného času a miezd. V ďalších rokovaniach má pomôcť mediátor.
Košická U. S. Steel sa s Odborovým zväzom KOVO na novej kolektívnej zmluve na nasledujúce štyri roky nedohodli. Vyjednávaniu má pomôcť mediátor z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR), o ktorého účasť požiadali odborári.
[ad][/ad]Problematický pracovný čas
Podľa predsedu Rady odborov OZ KOVO U. S. Steel Košice Juraja Vargu sú ťažiskové tri piliere – zamestnanosť, pracovný čas a mzdové ohodnotenie.
„Spornou sa stala najskôr otázka týždenného pracovného času, respektíve enormný tlak na jeho zvýšenie. V ťažkých časoch zúriacej recesie v hutníctve v rámci Európskej únie, v časoch negatívnych ekonomických dopadov koronakrízy na našu spoločnosť a s prihliadnutím na ostatných 14 náročných mesiacov, je pracovná doba zaknihovaná v kolektívnej zmluve ako naša nosná idea,“ uviedol Varga vo svojom stanovisku s tým, že sa chcú podieľať na excelentnom výkone, ale protiváhou musí byť, okrem iného, štandardný pracovný čas.
Presadili motivačný program
V košickom U. S. Steel sa začali rokovania predstaviteľov odborov a vedenia podniku o novej kolektívnej zmluve 22. januára. Platnosť kolektívnej zmluvy mala pôvodne vypršať 31. marca. Následne sa dohodli na jej 30-dňovom predĺžení, neskôr ju predĺžili do konca júna.
Zároveň sa do zmluvy podarilo zástupcom zamestnancov presadiť aj motivačný program, na ktorý zareagovalo cca 1 000 pracovníkov, ktorí po splnení zadaných kritérií, ako napr. počet odpracovaných rokov či preddôchodkový vek, mohli z firmy odísť aj s 18-mesačným odstupným.
„Naším cieľom bolo prijať také rozhodnutie, ktoré by v ďalšom období neohrozovalo stovky pracovných miest v našej spoločnosti, ani jej bezpečné prevádzkovanie,“ uviedol Varga.
Snažili sme sa získať aj názor U.S. Steel, čo je z ich pohľadu najväčšími kameňmi úrazu, no odmietli nám odpovedať. „My vyjednávame ďalej, ale forma je iná, keďže ide cez sprostredkovateľa,“ uviedol hovorca U.S. Steel Juraj Bača.
[ad2][/ad2]V súčasnosti odborári pripravujú podklady, ktoré pošlú spolu so žiadosťou o mediátora na ministerstvo práce. Písomnosti chcú ešte pred odoslaním prekonzultovať s vedením U. S. Steele.
Výber mediátora môže prebehnúť dvoma spôsobmi. Buď si obe strany vyberú spoločného mediátora z existujúcej ponuky, alebo pri nezhode ministerstvo sprostredkovateľa pridelí.
„Od obdržania našej žiadosti má ministerstvo 30 dní na jeho určenie,“ uviedol Varga, podľa ktorého proces predĺži aj prebiehajúce dovolenkové obdobie. Z poslednej skúsenosti z minulého roku Varga očakáva, že k dohode na mene mediátora nedôjde a bude ho musieť vyberať rezort práce.
Zaujalo vás niečo vo vašom okolí? Napíšte nám na [email protected]
Odporúčané články
Počas stredy 17. decembra bude na Kavečianskej ceste v Košiciach obnovená obojsmerná premávka. Z „esíčka“ tiež bude odstránená svetelná signalizácia. Na sociálnej sieti o tom informuje mesto Košice, ako objasnilo, súvisí to s prestávkou v stavebných prácach počas zimných mesiacov.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.