Slovensko čaká povinnosť úpravy odpadov pred ich zneškodnením na skládkach
Slovensko od 1.januára 2023 čaká nová legislatívna povinnosť – tzv. úprava odpadov pred ich zneškodnením na skládkach. Týka sa predovšetkým zmesových komunálnych odpadov od obyvateľov (odpad v čiernych nádobách). Znamená to, že žiadny zmesový komunálny odpad, ktorý nie je upravený, nemôže byť zneškodnený na skládkach.
Daná povinnosť je tak splniteľná len výstavbou technologických zariadení, ktoré daný odpad dokážu stabilizovať. Problém je však v tom, že vyše 85 percent Slovenska takéto technológie nemá, a to aj napriek tomu, že väčšina spoločností už podali projekty na výstavbu takýchto technologických zariadení.
„Najväčší problém je v tom, že za dva roky nie je štátna správa schopná dané projekty posúdiť a vydať stavebné povolenie. Bežný proces EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) a stavebné konanie na Slovensku trvá 4 až 5 rokov, a to vzhľadom na personálne poddimenzovanie štátnej správy a obštrukcie „pseudoaktivistov“, ktorí zneužívajú medzery v procese EIA a naťahujú konanie na niekoľko rokov,” uvádza Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), Únia miest Slovenska (ÚMS), Zväz odpadového priemyslu (ZOP), Združenie organizácií verejných prác (ZOVP) a Asociácia podnikateľov v odpadovom hospodárstve (APOH).
Uvedené inštitúcie, zastupujúce takmer 100 percent trhu v oblasti miest/obcí a zberových spoločností, už niekoľkokrát avizovali Ministerstvu životného prostredia SR (MŽP SR), že dva roky na implementáciu danej povinnosti je málo a žiadajú o jej presunutie o dva roky – t.j. súčinnosťou od 1. januára 2025, kedy je predpoklad, že väčšina predložených projektov bude mať stavebné povolenia a technologické zariadenia budú vybudované.
Spomenuté inštitúcie upozorňujú na to, že sa Slovensko dostáva do stavu, kedy od 1. januára budúceho roka nebude môcť zneškodniť odpad od obyvateľov. Znamená to, že odpad od obyvateľov sa prestane zbierať, zneškodňovať a zo Slovenska sa stane jedna veľká čierna skládka odpadov s obrovskými ekonomickými, zdravotnými a finančnými rizikami.
V prípade, ak MŽP SR nevyhovie požiadavke vyššie uvedených združení, je možné, že budú zvažovať vyhlásenie štrajkovej pohotovosti, prípadne ostrého štrajku.
Zdroj: SITA/ ta, mt, kv
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice od štvrtka 27. novembra 2025 obnoví štandardnú prevádzku autobusových liniek na Rastislavovej ulici.
Krátko po polnoci v utorok 2. decembra prijala polícia oznámenie, že v byte obytného domu horí. Preto v noci polícia vyslala do MČ Západ na Gudernovú ulicu číslo 1 všetky záchranné zložky. Príčinou požiaru bola zrejme zapálená cigareta, v byte našli hasiči 80-ročnú ženu bez známok života.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.