Zasnežené Vianoce boli na celom Slovensku naposledy v roku 2002
Zasnežené Vianoce na celom Slovensku boli naposledy v roku 2002, teda pred 17 rokmi. Počas všetkých troch vianočných dní bolo vtedy v polohách do 700 metrov väčšinou od piatich do 15 centimetrov snehu, lokálne až okolo 20 centimetrov.
“Navyše, Vianoce 2002 boli aj riadne mrazivé. Počas vianočných dní sme mali celodenný mráz a ráno bolo v nižších polohách zväčša mínus sedem až -20 stupňov Celzia, v dolinách a kotlinách ojedinele až okolo -25 stupňov Celzia,” uvádza Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) na sociálnej sieti.
V posledných rokov to však bolo s bielymi Vianocami podľa meteorológov slabé najmä na juhozápade. Ak by sme si totiž stanovili kritérium, že Vianoce sú na snehu vtedy, keď aspoň jeden deň medzi 24. a 26. decembrom má súvislú snehovú pokrývku, a to aspoň jeden centimeter snehu, tak na Letisku v Bratislave bol sneh v uplynulých desiatich rokoch na Vianoce iba jedenkrát.
[ad][/ad]“Bolo to v roku 2012. Vtedy to však tiež bohviečo nebolo, pretože na zemi boli tri až štyri centimetre veľmi mokrého a zamrznutého snehu po výdatnom mrznúcom daždi,” približuje SHMÚ. Výrazne lepšia situácia v hlavnom meste na Vianoce bývala podľa meteorológov v rokoch 1989 až 2009, keď bol sneh počas vianočného obdobia počas 11 rokov.
Odlišná situácia býva v Oravskej Lesnej, v nadmorskej výške takmer 800 metrov. “Počas minulých desiatich rokov tu sneh na Vianoce chýbal iba dvakrát a počas minulých 30 rokov tu bol sneh až 25-krát,“ poznamenáva SHMÚ s tým, že biele Vianoce boli v minulých rokoch v porovnaní s Bratislavou výrazne častejšie aj v Košiciach. Košické letisko malo za posledných desať rokov na Vianoce aspoň v jednom dni sneh až osemkrát a za minulých 30 rokov mala metropola východu biele Vianoce 21-krát.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
V Košiciach začalo fungovať jedinečné Centrum integrovaných zdravotno-sociálnych služieb, ktoré ponúka koordinovanú podporu na jednom mieste.
Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Košiciach pokračujú v niekoľkých častiach projektu súčasne. Mesto informovalo, že aktuálne prebieha budovanie nových koľajových zvrškov v obratisku, rekonštrukcia mosta ponad železničnú trať aj úprava mosta ponad Myslavský potok.