Niektoré vozidlá už nepotrebujú STK
Nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel vstúpil tento mesiac do platnosti. Niektoré zmeny sú pozitívne aj pre bežných vodičov motorových vozidiel.
Niektoré kategórie vozidiel nebudú podliehať technickej kontrole a ďalším sa zvýši frekvencia pravidelnej technickej kontroly na štyri roky. Tieto zmeny sú účinné od 20. mája tohto roka.
[ad][/ad]Ušetríte na STK
Ministerstvo dopravy a výstavby SR vypracovalo k zákonu o prevádzke vozidiel v cestnej premávke jedenásť vyhlášok, pričom jedna z nich upravuje aj lehoty technických kontrol. „Vozidlá kategórie L1e – malé motocykle do 50 kubických centimetrov, kategórie L2e – malé trojkolky do 50 kubíkov, kategórie O1 – malé prípojné vozidlá do 750 kilogramov a kategórie R1 – malé prípojné vozidlá za traktor do 1 500 kilogramov nebudú podliehať pravidelnej technickej kontrole,“ objasnil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Zároveň dodal, že motocyklom od 50 do 125 cm3, motocyklom s postranným vozíkom od 50 do 125 cm3, prípojným vozidlám od 750 do 3 500 kg a prípojným vozidlám za traktor od 1 500 do 3 500 kg sa zvyšuje lehota pravidelnej technickej kontroly na frekvenciu raz za štyri roky.
K zrušeniu povinnosti pravidelnej kontroly technického stavu určitých vozidiel, predĺženiu lehôt povinných STK sa pridá aj zníženie pokút za nedodržanie zákonom stanovených termínov vykonania STK. Ak majiteľ auta s takouto pokutou absolvuje do 15 dní danú technickú či emisnú kontrolu a zaplatí tretinu z tejto sankcie, bude sa považovať za uhradenú. Vodiči si tak môžu znížiť pokutu zo 165 eur na 55 eur.
Na základe vykonaných technických kontrol sa môže vozidlo označiť za spôsobilé alebo nespôsobilé. Po novom pribudne pojem „dočasne spôsobilé.“ Pre majiteľa to znamená, že bude mať 60-dňovú lehotu na odstránenie chýb vozidla. Ak počas nej chybu odstráni, môže si v tejto lehote STK zopakovať.
Nový register
Ďalšou zmenou je vznik Registra prevádzkových záznamov vozidla. Staniciam technickej, emisnej kontroly, kontroly originality, servisom, autobazárom, poisťovniam a leasingovým spoločnostiam pribudne nová povinnosť. Po novom budú musieť posielať namerané hodnoty o stave počítadla najazdených kilometrov v automobiloch (odometer) a viesť register o celkovom počte prejdených kilometrov. Záznam bude prístupný pre všetky krajiny Európskej únie. Tento príkaz by mal minimalizovať stáčanie kilometrov.
[ad2][/ad2]Nízkoemisné zóny
Podľa prijatého zákona by mali vzniknúť, tak ako je to aj inde vo svete, nízkoemisné zóny. Vjazd do týchto zón budú regulovať emisné plakety s označením emisnej triedy vozidla a druhu pohonu. Tá bude zakazovať alebo povoľovať vjazd do príslušnej zóny. Asi najviac táto zmena zasiahne staršie vozidlá, ktoré na udelenie emisnej plakety nebudú mať nárok.
Zaujímavosťou tiež je, že bol povolený aj dovoz vozidiel M1 (najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča) s pravostranným riadením, čo podľa ministerstva ocenia najmä tí, ktorí si budú chcieť priviezť svoje auto z Cypru, Írska, Malty či Veľkej Británie. Vozidlá však musia byť upravené pre pravostrannú cestnú premávku.
K súčasným 143 staniciam technickej kontroly na Slovensku môže po novom pribudnúť približne 40 staníc. Čakacie lehoty na kontroly by tak mali klesnúť. Už teraz môžu záujemcovia podávať na ministerstvo dopravy žiadosti o zriadenie novej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete. Rezort dopravy však bude naďalej povoľovať vytvorenie nových staníc po splnení zákonných podmienok.
[ad3][/ad3]