V Košiciach vrcholí projekt elektronizácie služieb: Čo všetko takto vybavíte?
Elektronizácia služieb košickej samosprávy sa blíži k záveru. Začala sa ešte v apríli 2012 a jej ukončenie oznámil Košický samosprávny kraj (KSK) koncom októbra tohto roku. Cieľom projektu je zjednodušiť občanom prístup k službám samosprávneho kraja.
Celý projekt sa realizuje v rámci Operačného programu Informatizácia spoločnosti (OPIS). Je spolufi nancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a štátneho rozpočtu. KSK zabezpečuje spolufi nancovanie v rozsahu 5 % z vlastných zdrojov. Celkové náklady na projekt dosiahli spolu 4 469 550 eur.
Zámer
Cieľom dobre fungujúcich elektronických služieb je, aby občan nepotreboval osobný alebo listinný kontakt. V praxi to znamená, že každé úradné podanie (návrh, oznámenie a pod.), úhrada poplatkov, rozhodnutie a jeho doručenie, bude vykonané a doručené elektronicky. Každý orgán verejnej moci, právnické osoby a občania budú mať (alebo už majú) vlastnú elektronickú schránku na doručovanie dokumentov. Do tejto schránky bude možné doručovať dokumenty s rovnakou dôležitosťou a účinkami, ako pri ich doručovaní v listinnej podobe.
73 služieb
„V rámci projektu je k dispozícii 73 informačných a transakčných elektronických služieb. Systém bude v prevádzke prístupný od novembra 2015,“ povedal vedúci odboru informačných a komunikačných technológií Úradu KSK Jozef Houska.
Čo budete potrebovať
Prístup k elektronickým službám bude umožnený cez bežný internetový prehliadač. Prístupovou bránou k službám bude nový moderný internetový portál, na ktorom občan jednoducho vyhľadá požadovanú službu. Pre tých, ktorí preferujú inteligentné telefóny, je časť služieb pripravovaná aj vo forme mobilnej aplikácie.
V rámci celonárodnej stratégie informatizácie bude portál integrovaný na ústredný portál verejnej správy (ÚPVS) www. slovensko.sk, takže rovnako si občan alebo podnikateľ bude môcť požadované služby vyhľadať na stránke ÚPVS. Správy s výstupmi služieb budú žiadateľovi zasielané v elektronickej forme aj do jeho elektronickej schránky na ÚPVS. Pre niektoré služby bude potrebné prihlásenie pomocou eID kódu a časť z nich bude vyžadovať použitie ZEP (zaručený elektronický podpis).
Na čo všetko vám bude slúžiť portál elektronických služieb
Aj v našom meste bude od nového roku fungovať integrovaný informačný systém, ktorého súčasťou je aj portál elektronických služieb. Občania si budú môcť prostredníctvom internetu „v papučkách“ vybaviť potrebnú agendu, získať hľadané informácie, zaplatiť poplatky a miestne dane a tiež komunikovať s odbormi samosprávy.
Nehnuteľnosti Využívať budete môcť služby spojené s prenájmom nehnuteľností a územným plánovaním.
Doprava V časti doprava získate informácie týkajúce sa cestnej dopravy, parkovania či železničnej dopravy. Budete mať možnosť elektronicky zaplatiť pokuty a poplatky, ohlasovať problémy na ceste. Prostredníctvom portálu prebehne schvaľovanie cestovných poriadkov vnútroštátnej autobusovej dopravy aj licencovanie subjektov pre vnútroštátnu pravidelnú autobusovú dopravu.
Kultúra Integrovaný informačný systém bude poskytovať rôzne služby na podporu kultúry. Budete môcť napr. požiadať o dotácie na kultúru.
Podnikanie Pre podnikateľov budú k dispozícii služby v oblasti regionálneho rozvoja. Fyzické aj právnické osoby si budú môcť podávať žiadosti na prenájom a predaj prebytočného majetku VÚC. Na portáli budú tiež zverejňované informácie o verejnom obstarávaní a tiež bude možné vybavovať rôzne sťažnosti a podnety. Budete môcť požiadať o povolenie užívať a zabrať verejné priestranstvo či oznámiť vznik, zánik alebo zmenu daňovej povinnosti k rôznym daniam.
Sociálne služby Súčasťou informačného systému je aj podávanie žiadostí o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu. Poskytovanie fi nančného príspevku na prevádzku sociálnej služby. Nájdete však aj register poskytovateľov sociálnych služieb. Záujemcovia dostanú základné sociálne poradenstvo. Budete tiež môcť pripomienkovať návrhy koncepcie rozvoja sociálnych služieb či podávať podnety k aktivitám KSK v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Školstvo Portál bude poskytovať informácie aj o voľných miestach na stredných školách v zriaďovateľskej pôsobnosti KSK po jednotlivých termínoch prijímacieho konania v príslušnom školskom roku, o centrách voľného času, jazykových školách, materských školách, základných školách. Nebudú chýbať informácie o školských obvodoch, špeciálnych triedach, základných umeleckých školách či o zariadeniach školského stravovania.
Zdravie Prostredníctvom portálu elektronických služieb budú môcť lekári požiadať o schválenie ordinačných hodín ambulancie či prevádzkového času lekárne, ale aj povolenie prevádzkovania zdravotníckych zariadení. Tiež sa dozviete informácie o príslušnosti občana k zdravotnému obvodu či informácie o zdravotníckych zariadeniach (nemocniciach a poliklinikách).
Rôzne Celú agendu pri vybavovaní petície obstaráte na portáli elektronických služieb. Tak isto sa budete môcť objednať na stretnutie so zástupcom VÚC a elektronicky budete môcť dostávať aj odpovede na otázky o činnosti a právomociach VÚC. Oznamovať sa budú dať rôzne straty a nálezy a informovať sa budete môcť o cestovnom ruchu, mestskej polícii, náboženských inštitúciách či pamätihodnostiach.
Foto:Shutterstock