Chodník popri celom Hornáde aj do U. S. Steel. K cyklistom sa priznávajú všetci kandidáti
Komunálne voľby na Slovensku sa uskutočnia 10. novembra. Denník KOŠICE:DNES pripravil anketu so všetkými kandidátmi na primátora Košíc. Poskytli odpovede na celkovo sedemnásť otázok, v ktorých približujú voličom svoje predstavy o spravovaní mesta. Seriál zverejňujeme v pondelok, stredu a piatok až do volieb. Dnes pokračujeme siedmou otázkou. Chýbajú odpovede Džemala Kodraziho (nezávislý), ktorý sa odmietol zúčastniť ankety.
Košice nemajú súvislé a samostatné cyklistické chodníky (väčšinou ide o pruhy na chodn íkoch pre peších, aj tých je málo). Čo a ako by ste s tým spravili?
Alena Bašistová (42), nezávislá kandidátka
Ak chceme, aby ľudia využívali rôzne druhy alternatívnej dopravy, musia mať na to aj vytvorené podmienky. Budem podporovať tie projekty, ktoré sú logické, zodpovedajú potrebám ľudí, nie provizórne pruhy pre cyklistov len preto, aby sme si urobili čiarku za „splnenú“ úlohu. Cyklotrasy musia by účelné, či už na presun do práce, alebo na oddych. A predovšetkým bezpečné. Na vybraných miestach presadím vybudovanie požičovní bicyklov a elektrobicyklov a s tým súvisiace vytvorenie uzamykateľných miest na bicykle. Páči sa mi aj systém „bikesharingu“, no musí byť jednoduchý, dostupný a účelný zároveň.
Ján Dečo (56), nezávislý kandidát
Zrealizujeme minimálne sto kilometrov cyklistických trás a chodníkov. Viem, že je to odvážne tvrdenie, ktoré však dokážem oprieť o predošlé skúsenosti z plánovania, projektovania i realizácie cyklotrás v podtatranskej oblasti. Ako prvú zrealizujeme trasu z Krásnej po Ťahanovský tunel popri Hornáde.
Jaroslav Džunko (67), nezávislý kandidát
Košice mali zlých projektantov, ktorí neuvažovali pri projekcii sídlisk 50 rokov do budúcnosti. Na užších chodníkoch by mali chodci a cyklisti dodržiavať podobné pravidlá cestnej premávky ako na cestách. Chodci by mali chodiť v smere svojho pohybu po ľavom okraji chodníka. Naopak, cyklisti by sa mali pohybovať v smere pohybu v pravej strane chodníka a uhnúť sa protiidúcemu chodcovi do stredu chodníka. Mohli by sa aj uzákoniť pravidlá cyklistickej premávky na chodníkoch.
Richard Havrilla (52), nezávislý kandidát
Začnem cyklistickým chodníkom od mosta Hlinková po Priemyselnú ulicu, čím vznikne súvislý cyklistický chodník od Krásnej nad Hornádom po Družstevnú pri Hornáde. Potom budem ďalej rozširovať cyklistické chodníky a prepájať ich s cyklotrasami v okolí Košíc. Ako manažér podnikajúci v stavebníctve môžem odpovedať na otázku, čo a ako by som spravil, jednoducho: Začal by som sa tomu, na rozdiel od súčasného vedenia magistrátu, reálne venovať.
Štefan Horváth (63), Národná koalícia
Problém cyklistických trás v meste i na Slovensku je živý, ale pokrivkáva. Viac sa o ňom hovorí a menej sa koná. Mesto, ale najmä jeho obyvatelia, si zaslúžia, aby sa veci pohli. V koordinácii s mestskými časťami je prvotne žiaduce ich vzájomné prepojenie cyklotrasami. Následne je racionálne začať budovať cyklotrasy na prepojenie mesta a tradičných oddychových priestorov v okolí Košíc, ako sú Anička, Bankov, Čermeľ, Jahodná, Kavečany a povodie Hornádu. Náš život, naše mesto.
Milan Lesňák (38), nezávislý kandidát
Vo svojom programe v kapitole Doprava riešim, že aj napriek štandardne rozvinutej mestskej infraštruktúre má mesto Košice nedostatok cyklistických chodníkov. Čo v nej skutočne chýba, je nielen priestor pre cyklistov, ale aj pre chodcov, a pri tom stačí jednoduché – podeliť sa. Jednou z urgentných otázok je napríklad výstavba cyklistického chodníka do U. S. Steel. V programe v kapitolách Šport a Životné prostredie riešim, ako využiť bohaté množstvo lesov a zelených plôch na vytvorenie veľmi kvalitnej siete cyklistických chodníkov z pohľadu voľnočasových aktivít občanov. Môj volebný program prináša veľmi konkrétne riešenia, ako takúto komplexnú cyklistickú infraštruktúru vybudovať, aby bol dosiahnutý stanovený cieľ, a to osempercentný podiel cyklistov na celkovej doprave v Košiciach.
Viliam Novotný (45), Šanca, Sme rodina – Boris Kollár, DS
Cyklistické chodníky treba jednoducho vybudovať. A nemyslím tým samostatné krátke úseky. V našom programe máme dobudovanie súvislej cyklotrasy od splavu Nad jazerom až po Ťahanovský tunel, ale aj cyklotrasu Pereš – vstupný areál U. S. Steel. V súlade s pripravovaným novým územným plánom mesta je v budúcnosti potrebné prepojenie sídlisk s centrom mesta pre peších a cyklistov, čo v súčasnosti skoro úplne absentuje. Košice sú mestom priateľským pre autá, ale nie pre chodcov a cyklistov.
Martin Petruško (45), Smer, SNS
Mesto Košice je pripravené v najbližších troch rokoch významne zvýšiť atraktivitu a prepravnú kapacitu cyklodopravy. Aby zlepšilo infraštruktúru pre cyklistov, navrhne po analýze možností z hľadiska majetkovo-právneho vysporiadania ešte v tomto roku viacero projektov cyklotrás do pripravovanej aktualizácie Akčného plánu Programu rozvoja mesta a do pripravovaného rozpočtu mesta na roky 2019 – 2021.
Jaroslav Polaček (41), SaS, KDH, SMK, Nova, OKS
Celá dopravná infraštruktúra je v zlom stave. Za posledných desať rokov sme sa nepohli v tejto problematike ani o centimeter a nepomohlo ani prepojenie mesta na vládnu stranu. Mali sme historicky najlepšiu príležitosť o vybudovanie cyklochodníkov v rámci výmeny električkových tratí. Neurobili sme tak a teraz to môže byť beh na veľmi dlhé trate. Ako krajský poslanec podporujem projekt EuroVelo 11, čo je medzinárodná cyklistická trasa z Maďarska do Poľska. Táto trasa podľa návrhov prechádza Košicami a týmto spôsobom chcem realizovať nové čiastkové projekty aj v rámci mesta a začať cyklotrasou do U. S. Steel-u.
Ján Struk (60), nezávislý kandidát
Som presvedčený, že Košice majú veľmi zlé cyklistické chodníky, ak sa im vôbec dá hovoriť cyklistické chodníky. Na chodníku sa prepletajú chodci s cyklistami a je to veľmi nebezpečné. Je nutné vybudovať nové cyklistické chodníky, miesto sa určite nájde.
Miroslav Špak (43), nezávislý kandidát
Košická mapa cyklochodníkov vyzerá ako nastrihané klbko vlny. Jeden cyklobus ľudí na bicykle nedostane. Na to, aby sme ľudí motivovali nechať doma auto a vybrať si ekologickejší a zdravší spôsob presúvania sa po meste, musíme najskôr vybudovať kvalitnú cyklistickú infraštruktúru. Že na to nie sú peniaze? Stačí nepredražovať zákazky, nepúšťať sa do nezmyselných vopred prehratých súdnych sporov, na ktoré doplácajú Košičania. Ak si s poslancami stanovíme ako prioritu štvorročného obdobia cyklotrasy, tak ich aj vybudujeme.
Vladimír Vágási (56), Most – Híd
Nie každý, kto je cyklista, je odborník na cyklodopravu. Cyklistov je tak veľa, že si zaslúžia poctivé riešenie, nie len názor politika. Pusťme k riešeniu problémov odborníkov a potom tu budeme mať Košice, v ktorých budeme radi žiť a ľudia budú spokojní.
(ROK, DK)
Čítajte aj:
- Ak nie seba, koho iného by ste volili? Súpera nemenoval žiaden z kandidátov
- Najvyššie plánované náklady na kampaň priznal Novotný. Piati kandidáti sumu nepovedali
- Parkovanie má spravovať mesto, tvrdí väčšina kandidátov. Rezidentský systém by zachovali
- Za menej mestských častí sú jasne len Dečo, Petruško, Polaček a Struk
- Pred voľbami určite neodstúpime v prospech iného kandidáta, vyhlasuje väčšina záujemcov o kreslo primátora Košíc
- Problém v rokovacích maratónoch zastupiteľstva nevidia len Petruško a Vágási
- Žiadne politické čistky, ale nástup odborníkov a transparentné konkurzy, sľubujú kandidáti