K nehode podľa ZSSK nemuselo dôjsť. Chyba bola údajne v traťovom rádiovom spojení
Všetky novonakupované vozidlá Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK) majú vysielačky pre traťové rádiové spojenie. Pokrytie slovenských železničných tratí mobilnou sieťou GSM-R je zatiaľ nedostatočné aj na hlavných koridoroch. Podľa národného vlakového dopravcu nehoda pri Vrútkach, kde v piatok narazil posunovací rušeň do odstaveného osobného vlaku, by sa nemusela stať, keby tam bolo traťové rádiové spojenie.
„Každá mimoriadna udalosť na trati, kam sa zaraďuje aj uviaznutie na trati, je extrémne náročná na komunikáciu a ľudský faktor. Aj v tomto prípade sa ukázalo, že ak by na danej trati bolo zriadené traťové rádiové spojenie rušňovodiča s výpravcom, k tejto udalosti nemuselo dôjsť,” informoval v súvislosti s uvedenou haváriou hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Ako upozornil, riadenie dopravy na dráhe je prioritne závislé na komunikácii zúčastnených zamestnancov v tomto procese. „Ak táto komunikácia nie je, alebo je nedostatočná, je tým zásadne ohrozená bezpečnosť železničnej dopravy,” uviedol hovorca.
Rušňovodič osobného vlaku pre poruchu zberača hlásil uviaznutie vlaku na trati dispečingu vo Vrútkach súkromným mobilným telefónom. „Výška škody v dôsledku spomínanej nehody presiahne niekoľko miliónov eur,” poznamenal Kováč.
Podľa polície hmotnú škodu predbežne vyčíslili na 2 milióny eur. „Sme šťastní, že aj po tejto nehode ostáva ZSSK vlakovým dopravcom, ktorý vo svojej histórii nezaznamenal úmrtie cestujúceho vo svojom vlaku z dôvodu nehodovej udalosti. Urobíme všetko pre to, aby to tak zostalo,” ubezpečil Kováč. Všetkým zraneným sa v mene ZSSK sa zároveň všetkým zraneným veľmi ospravedlnila a zaželala skoré uzdravenie.
Železnice SR (ŽSR) ako štátny prevádzkovateľ železničnej infraštruktúry zaviedli sieť GSM-R v železničnom uzle Bratislava, ako aj na tratiach Bratislava – Žilina, Žilina – Čadca – hranica s Českom. Implementáciu mobilnej siete plánujú aj na trati Varín – Košice – Čierna nad Tisou – hranica s Ukrajinou a výhľadovo aj na ďalších tratiach.
„Skutočný časový postup a harmonogram je závislý najmä od finančného krytia a verejného obstarávania,” dodal hovorca ZSSK.
Zdroj: (SITA, be)