Slovensko má ďalšiu funkčnú parnú lokomotívu. V Košiciach ju uvidíte už čoskoro
Slovensko má od utorka 25. apríla ďalšiu funkčnú parnú lokomotívu. Po 46 rokoch sa v Haniske pri Košiciach rozhoreli prvé plamene pod kotlom historickej parnej lokomotívy, ktorú v roku 1917 vyrobila 1. Českomoravská spoločnosť pre Rakúske štátne dráhy. Tzv. Štvorkolák s typovým označením 434.2338 má vo svojej opatere Klub historických koľajových vozidiel (KHKV).
Reštaurátorské a opravárenské práce trvali takmer 20 rokov. Ako ďalej v tlačovej správe informovala Zuzana Lehotská z KHKV, lokomotíva je vlastníctvom Železničného múzea SR, ktoré však nemá kapacity postarať sa o všetky historické unikáty, preto sa viaceré exponáty dostali do opatery rôznych železničných spolkov. Štvorkolák sa presne po dvadsiatich rokoch predstaví verejnosti v rušňovom depe v Košiciach počas obnovenej Rušňoparády 6. a 7. mája.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Dni mesta Košice pokračujú. Toto je program na nasledujúci týždeň
Po úspešných kotlových skúškach čaká lokomotívu ešte autorizačná jazda a technicko-bezpečnostná skúška. Po jej zvládnutí bude môcť komisár vydať rozhodnutie o nasadení rušňa do prevádzky.
„Mašinka by následne mohla byť sporadicky nasadzovaná na mimoriadne nostalgické vlaky alebo sa ukáže aj pri rôznych slávnostiach či výročiach. Rušeň prakticky po celý čas svojej existencie ťahal osobné aj nákladné vlaky vo východných a stredných Čechách, no útlmom parnej prevádzky v sedemdesiatych rokoch sa dostal do depa v Slanom, kde bol v roku 1977 odstavený a o dva roky neskôr zrušený,” ozrejmila Lehotská.
Oprava stála takmer stotisíc
Riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega si myslí, že je čas, aby sa pozornosť konečne zamerala aj na dejiny železničnej dopravy a industriálne pamiatky na Slovensku. „Na oprave mašinky sme nepracovali intenzívnych 20 rokov, nakoľko sa vystriedali rôzne aj zložité obdobia, no dnes sme radi, že sme už iba kúsok od finále,” uviedol predseda KHKV Peter Pajtáš.
Celá oprava rušňa stála viac ako stotisíc eur, pričom menšiu časť nákladov pokryli sponzorské dary, príspevky jednotlivcov alebo granty Karpatskej nadácie, USS Košice či Železníc SR.




Zdroj: (SITA, vr)
Galéria
Odporúčané články
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od spustenia leteckej linky medzi Košicami a Bratislavou po ohlásenie kandidatúry Ladislava Lörinca na prímátora. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
V stredu 19. novembra došlo v ranných hodinách k vykoľajeniu vlaku ZSSK. Ako informoval portál railpage.net, keďže došlo k poškodeniu trate, možno očakávať meškania vlakov a nástupištia č. 1 a č. 2 sú mimo obsluhy.

