LETECTVO: Rozhodujúcim pri leteckých nešťastiach je stále viac ľudský faktor
Bratislava 5. septembra (TASR) – Rozhodujúcim faktorom pri leteckých nešťastiach sa stále viac stáva práve ľudský činiteľ. Ten v rôznych formách ovplyvňuje priebeh takmer všetkých leteckých udalostí a nehôd. Podľa ministerstva dopravy to potvrdzujú odborné vyšetrovania a rozbory leteckých udalostí.
“Podľa rôznych odhadov má 70 až 80 % leteckých nehôd na svedomí práve ľudský činiteľ,” uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Práve pod rezort dopravy na Slovensku spadá Letecký a námorný vyšetrovací útvar (LNVÚ).
Všeobecne je pritom letecká doprava najbezpečnejšou zo všetkých druhov dopravy. Podľa Kóňu je to vďaka dobre vypracovanému dohľadu nad technickým stavom lietadiel a vycvičenosti personálu. Bezpečnosť letovej prevádzky sa totiž kladie na prvé miesto. Okrem ľudského činiteľa závisí tiež od technického stavu pozemných zariadení, automatizácie riadenia letovej prevádzky či kvality zabezpečovacieho zariadenia.
Vo všeobecnosti však podľa rezortu dopravy možno povedať, že medzi hlavné riziká v leteckej doprave patria napríklad šetrenie na údržbe lietadiel a výcviku leteckého personálu, ako aj preťaženosť posádok a ľudský faktor. Ten zahŕňa trebárs chybnú techniku pilotáže lietadla, nedodržanie predpisov na vykonanie letu či chybnú obsluhu lietadla a jeho riadenia, alebo nesprávne navigačné vedenie lietadla.
vk gl
Odporúčané články
Po rokoch sa na košickom sídlisku Luník IX opäť začne výstavba nového bytového domu. Za takmer šesť miliónov eur má vzniknúť 48 nájomných bytov, ktoré majú prispieť k zlepšeniu životných podmienok obyvateľov sídliska aj ľudí z nelegálnej osady Mašličkovo.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.
Kybernetický útok na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky patrí podľa Asociácie kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky (AKI) k najvážnejším varovaniam pre štát za posledné roky. Incident spôsobil nasadenie štátnych kybernetických špecialistov z jednotiek CSIRT v rámci Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) a z Národného bezpečnostného úradu (SK-CERT).