Výstavba D1: Kedy sa spoja Košice s Bratislavou?
Od 26. 10. 2021 sa môžeme tešiť novej diaľnici z východu až do hlavného mesta. Paradoxne sa nejedná o cestu vedúcu cez Slovensko. Výstavba diaľničného úseku M30 dlhého takmer 57 kilometrov (56,6 km) trvala 3,5 roka. Úsek spája diaľničnú časť M3 pri Miskolci s maďarsko-slovenským hraničným priechodom v obci Tornyosnémeti v Boršodsko-abovsko-zemplínskej župe. Od hraničného priechodu sa v Milhosti plynulo napája na slovenskú rýchlostnú cestu R4 až do košickej mestskej časti Šebastovce.
„Tento úsek je súčasťou dopravného koridoru Via Carpatia spájajúceho Baltické more s Rumunskom až po grécky Solún v dĺžke 3 300 kilometrov. Maďarský úsek sa otvorením tejto časti stáva kompletným, má 221 kilometrov,“ konštatoval Róbert Nagy, generálny riaditeľ Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (pozn. redaktora- Spoločnosť pre rozvoj národnej infraštruktúry) počas slávnostného otvorenia diaľnice.
„Nová diaľnica skráti cestu z Košíc do Miskolca o 30 minút. Do roku 2010 sme mali spojené s hranicami tri rýchlostné cesty, dnes ich je deväť,“ povedal Nagy pri slávnostnom otvorení diaľnice. „Dobrou správou je, že do konca roka je diaľnica bezplatná.“
Podľa zdroja dialnice.info sa na financovaní projektu v hodnote 179,3 miliárd forintov (518,1 milióna eur) sa podieľala aj Európska únia. Diaľnica je súčasťou projektu Via Carpatia, ktorý prijali Poľsko, Litva a Slovensko.
Odporúčané články
V poslednom období sa obyvatelia, nielen Košického kraja, stretávajú s čoraz častejšími extrémami. Aj na portáli KOŠICE: DNES sa pred nedávanom mohli dozvedieť o teplotných rekordoch, ktoré zasiahli východné Slovensko. Vo februári sme dokonca boli svedkami najteplejšieho zimného dňa.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) obnoví povrch vozovky na úseku rýchlostnej ceste R4 pri Košiciach, v blízkosti štátnej hranice s Maďarskom. Veľkoplošné opravy uskutoční v oboch jazdných pásoch. Ako diaľničiari informovali, s prácami začínajú od 15. apríla a v prípade vhodných poveternostných podmienok majú byť ukončené do jedného mesiaca od ich začiatku. Investícia do úplne nového asfaltového koberca predstavuje sumu približne 739-tisíc eur.
Finančné prostriedky, ktoré sľúbil podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba v objeme 600 miliónov eur na dekarbonizáciu U. S. Steel Košice, sa nepodarí z objektívnych dôvodov vyčerpať. Informoval o tom Taraba a dodal, že na prostriedky z prvej tranže v objeme vyše 300 miliónov eur, ktoré boli určené pre železiarne, vyhlásia novú dekarbonizačnú schému pre slovenské podniky.