Maratón nezastavila ani vojna, nezastaví nás ani rekonštrukcia električkových tratí
Košice sa pýšia najstarším maratónom v Európe. Aj vo svete má dlhšiu tradíciu len Boston. Jeho kontinuitu nenarušila ani vojna. Ako však ovplyvní konanie tohto atletického sviatku prebiehajúca rekonštrukcia električkových tratí? Odpovedá riaditeľ MMM Branislav Koniar.
Do termínu konania Medzinárodného maratónu mieru 4. októbra ostáva už iba niekoľko týždňov. V uliciach mesta sa však ešte stále pracuje. Ako rekonštrukcia ovplyvní konanie podujatia?
Verím, že minimálne. Sme v stálom kontakte s Magistrátom mesta Košice i zhotoviteľmi stavieb. Vedia, ktoré úseky sú pre maratón kľúčové.
Aká je plánovaná trasa maratónu v prípade, že zhotovitelia rekonštrukcie ukončia všetky práce včas?
Trasa maratónu je zhodná s tou, ako ju poznáme v posledných rokoch. Verejnosť si ju môže pozrieť napríklad aj na www.kosicemarathon.com
Čo ak rekonštrukcia hotová nebude? Máte pripravený záložný plán?
Takúto situáciu sme pri rokovaniach s mestom a zhotoviteľmi ani nepripustili. Trasa musí byť zachovaná, plán B neexistuje. Niektoré miesta môžu byť menej estetické než vlani, ale to už neovplyvníme. Pokiaľ by bol niektorý úsek kritický, dôjde k jeho provizórnemu sprejazdneniu.
Sú o podmienkach, ktoré vládnu v Košiciach, informovaní aj atléti? Nehrozí, že by napríklad na poslednú chvíľu odvolali svoju účasť pre nevyhovujúcu trať?
Doterajší priebeh registrácie hovorí, že opäť prekonáme vlaňajšie čísla, pokiaľ ide o počet štartujúcich. Svoju účasť odvolávať nebudú. Musíme však vyvinúť maximálne úsilie, aby bolo dopadov na bežcov čo najmenej. Paradoxne, zlá skúsenosť v tomto roku by mohla skôr ovplyvniť ich rozhodnutie, či sa do Košíc vrátia aj v roku 2016.
Kto je zodpovedný za kvalitu trate? Ako sa mu na príprave tohto ročníka pracovalo?
Koncept trate vzišiel pred rokmi z dielne organizátorov MMM. Dnes sa jej najviac venuje Ing. Emil Rusko. Ten ju premeriava, pripravuje certifikáciu, konzultuje prípadné kozmetické zmeny a úpravy. Ďalším dôležitým človekom v našom tíme je Ing. Jozef Klink, technický riaditeľ MMM a človek s praxou v doprave a pozemných komunikáciách. Obaja kolegovia sú detailne informovaní a zúčastňujú sa na všetkých podstatných rokovaniach.
Ako bude zabezpečená počas maratónu v meste doprava? Ľudia sú síce zvyknutí na uzávery počas pretekov, tento rok to však bude asi predsa len trochu netypické. Vyskytli sa nejaké špecifické alebo kuriózne situácie, ktoré ste už museli riešiť?
Túto otázku musí riešiť tím ľudí z referátu dopravy mesta Košice, DPMK a prípadne ďalších zložiek. V bežnom roku bol systém obchádzok veľmi podrobne spracovaný a účinný. V tomto roku ho bude potrebné modifikovať. Veríme, že ho aj za pomoci dopravnej polície opäť zvládneme.
Nezvažovali ste ani na chvíľu, že by sa tento rok maratón v Košiciach nekonal? Ak áno, v ktorom momente vám táto myšlienka napadla?
Určite nie. Hrdíme sa tým, že maratón, až na rok 1938, nezastavila ani vojna. Konal sa často i za veľmi komplikovaných spoločenských či ekonomických podmienok a vždy to Košičania zvládli. Je preto nemysliteľné, aby sme maratón odpískali pre rekonštrukciu električkových tratí.
Profil maratónskej trate MMM Košice
Rýchle maratónske trate sa musia vyznačovať viacerými pozitívnymi parametrami. Okrem nízkeho počtu zmien smeru či ostrých zákrut je to, samozrejme, aj ich výškový profil. V Košiciach sa podarilo vytvoriť trať, ktorá z tohto pohľadu spĺňa, i tie najnáročnejšie kritéria.
V Berlíne, kde bolo zabehnutých viacero svetových rekordov, vykazuje trať 21 zmien smeru ostrejších alebo rovnajúcich sa 90 °. V Košiciach je počet takýchto zmien smeru v súčte oboch kôl rovnako nízky. Ak sa bližšie pozrieme na výškový profil trate, zistíme, že prevýšenie medzi najnižšie a najvyššie ležiacim bodom dosahuje na mestskom okruhu v Košiciach iba 16,35 m (200,700 m.n.m -217,050 m. n.m).
Ďalší podstatný faktor, súčet všetkých stúpaní na trati maratónu v Košiciach, dosahuje potom hodnotu 74 metrov. Pre porovnanie, prevýšenie v Berlíne predstavuje 25,6 m (súčet stúpaní 37 m) a v Bostone 146,3 m (súčet stúpaní 241 m). (zdroj: www.kosicemarathon.com)
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Dnešný zápas medzi FC Košice a Slovanom Bratislava priniesol presne to, čo fanúšikovia futbalu očakávali – emócie, drámu aj gólové momenty. Duel dvoch rozdielnych svetov slovenského futbalu skončil remízou 1:1, no priebeh stretnutia zanechal v divákoch množstvo zaujímavých dojmov.
Slovenskí hádzanári sú po dvoch zápasoch kvalifikácie EHF EURO 2026 stále bez bodu. Po prehre v Maďarsku podľahli doma Čiernej Hore 35:38 (18:21) a skomplikovali si postupové šance na najbližší európsky šampionát.